دانلود و خرید کتاب دروغ/ اراده آزاد سام هریس ترجمه خشایار دیهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دروغ/ اراده آزاد اثر سام هریس

کتاب دروغ/ اراده آزاد

معرفی کتاب دروغ/ اراده آزاد

کتاب دروغ/ اراده آزاد نوشتهٔ سام هریس و ترجمهٔ خشایار دیهیمی است. انتشارات گمان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، دو جستار دربارهٔ دروغ و ارادهٔ آزاد را در خود دارد.

درباره کتاب دروغ/ اراده آزاد

کتاب دروغ/ اراده آزاد دو رساله یا جستار را دربر دارد: یکی دربارهٔ دروغ و دیگری دربارهٔ ارادهٔ آزاد.

رسالهٔ درروغ، به ما می‌گوید که می‌توانیم با یک راهکار ساده از بسیاری از مسائل و مشکلات پیچیده در زندگی‌مان و در جامعه پرهیز کنیم: در شرایطی که همه دروغ می‌گویند ما راست‌اش را بگوییم. سام هریس در این جستار نشان می‌دهد که شهامت صادق بودن و گفتن حقیقت چه فایده‌هایی دارد.

سام هریس در جستار «ارادهٔ آزاد» این بحث را مطرح می‌کند که باور به توهم بودن ارادهٔ آزاد به‌معنای تضعیف پایه‌های اخلاقیات یا از بین رفتن اهمیت آزادی‌های سیاسی یا اجتماعی ما نیست؛ بلکه می‌تواند و باید شیوهٔ تفکر ما را دربارهٔ برخی از مهم‌ترین مسائل زندگی‌مان تغییر دهد.

نویسندهٔ این کتاب، نورولوژیست آمریکایی و نویسنده‌ای هوادار شکاکیت علمی است.

خواندن کتاب دروغ/ اراده آزاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران فلسفهٔ مدرن پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب دروغ/ اراده آزاد

«آنچه بر سر آناکارنینا، مادام بوواری، و اوتللو آمد،[ فقط در داستان نیست ]در زندگی هم همینطور است. اکثر شکل‌های رذالت‌های شخصی و شرهای عمومی در دامان دروغ است که پرورش می‌یابند و بر جای می‌مانند. زنا و دیگر خیانت‌های شخصی، شیادی مالی، فساد حکومتی ــ حتی قتل و نسل‌کشی‌ــ عموما مستلزم یک نقص اخلاقی دیگر هستند ــ میل به دروغگویی.

دروغ گفتن، تقریبا بنا به تعریف، سر باز زدن از همکاری با دیگران است. دروغ بی اعتمادی و غیر قابل اعتماد بودن را در عملی واحد خلاصه می‌کند. دروغ هم ناتوانی از فهم دیگران است هم بی‌اشتیاقی به فهمیده شدن. دروغ گفتن نوعی پس نشستن از ایجاد رابطه است.

ما با دروغگویی‌مان امکان نگاه به جهان را آنچنان که هست، از دیگران دریغ می‌کنیم. بی‌صداقتی ما نه‌تنها بر تصمیم‌هایی که دیگران می‌گیرند اثر می‌گذارد، بلکه غالبا معین می‌کند آنها اساسا چه تصمیم‌هایی می‌توانند بگیرندــ و آن هم به طُرُقی که ما همیشه نمی‌توانیم پیش‌بینی‌شان کنیم. هر دروغی یک حمله مستقیم به خودمختاری آنهایی است که این دروغ را تحویلشان می‌دهیم.

و با دروغ گفتن به یک نفر، ما بالقوه کذب و دروغ را به بسیاری دیگر هم سرایت می‌دهیم ــ حتی به جوامعی دیگر. ما در ضمن، با تصمیم‌گیری راجع به دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، چیزهایی را بر انتخاب‌های بعدی خودمان تحمیل می‌کنیم که می‌توانند زندگی ما را پیچیده‌تر کنند. بدین‌ترتیب، شبح هر دروغی بر آینده ما سایه می‌اندازد. نمی‌توان دقیقا گفت کی یا چگونه دروغ با واقعیت تصادم پیدا می‌کند و ادامه دادن به دروغگویی را ضروری می‌سازد. راستگویی هرگز نیازی به چنین مراقبت‌هایی ندارد. کافیست فقط حقیقت را بازگو کنیم.

دروغ‌های افراد صاحب قدرت منجر به بی‌اعتمادی ما به حکومت و شرکت‌ها می‌شود. دروغ‌های آدم‌های ضعیف باعث بی‌اعتنایی و سنگدلی ما نسبت به رنج‌های دیگران می‌شود. دروغ‌های نظریه‌پردازان نظریه توطئه در دل ما تردیدی نسبت به صداقت آنهایی می‌افکند که می‌خواهند جلوی خطاکاری‌ها را بگیرند، حتی وقتی که راستش را می‌گویند. دروغ معادل اجتماعی فاضلاب سمّی است ــ پخش و نشت آن می‌تواند به همه صدمه بزند.»

نظرات کاربران

زن
۱۳۹۹/۰۵/۱۸

کتاب در بخش اول در مورد دروغه و اینکه دروغ چیست و چه چیزهایی و چه شرایطی باعث میشود که دروغ بگوییم در بخش دوم درمورد اراده و اینکه ایا واقعا انسان در تمامی اعمال خود نقشی دارد یا نه

- بیشتر
Behrad Azimi
۱۳۹۹/۱۱/۲۰

از آن دسته کتاب هاییست که به اعماق باور هایمان نفوذ می کند، و شک را به پر رنگ ترین باور هایمان درباره صداقت و اراده آزاد ، وارد می کند. بسیار پیشنهاد می کنم

آرمین
۱۳۹۵/۰۶/۰۵

کتابی فوق العاده درباره اختیار. بدون دیدگاهی فلسفی و تنها با داده های علمی بررسی شده.

صالح طاهری
۱۳۹۵/۰۲/۲۶

متن روان و خوبی دارد و موضوع را با مثال‌های ملموس باز میکند.

Abolfazl Sharifian
۱۳۹۹/۰۷/۱۹

ای کاش که کتاب‌های نشر گمان هم به طاقچه بی‌نهایت اضافه می‌شد.

❤ محمد حسین ❤
۱۴۰۲/۰۵/۲۰

همونطور ک از اسم کتاب مشخص هست، کتاب از دو بخش تشکیل شده شخصا قسمت اول کتاب رو (دروغ) بیشتر پسندیدم چون به زبان ساده تر نوشته شده و موضوعش درباره دروغ هست. نویسنده با ذکر مثال به این نکته میپردازه

- بیشتر
مهدی
۱۳۹۹/۰۵/۳۱

کتاب خوبیست ترجمه مناسب و بحث جالبی در مورد دروغ و اراده آزاد.

نارگل
۱۴۰۱/۰۹/۰۴

چند سال پیش که این کتاب رو خوندم خیلی دلم می‌خواست در مورد قسمت ارادهٔ آزاد با کسی که کتاب رو خونده گفتگو کنم.

وحيد
۱۳۹۹/۰۹/۲۶

سلام، عالی وخواندنی به ویژه بخش اراده آزاد حتی به چند بار خوندنش می ارزد

msadeq
۱۳۹۵/۰۴/۱۴

بخش اولش که درباره ی دروغ بود خیلی کاربردی تر و همه فهم تر بود نسبت به بخش دوم اراده ی آزاد[اختیار]

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵۳)
ترجیح می‌دهم آدمی ناشی و حتی بی‌ادب و گستاخ باشم تا بی‌صداقت.
❤ محمد حسین ❤
اگر برای ما مسلم شد که دوستی راهی خطا را در زندگی‌اش در پیش گرفته است، این نشانه دوستی نیست که صرفا لبخند بزنیم و تشویقش کنیم که پیش برود.
GяєуSαмυєℓ
وقتی از ما می‌پرسند، «چطوری؟» اکثرا بی‌آنکه فکر کنیم و به شکلی انعکاسی می‌گوییم خوبم، چون می‌دانیم که این سؤال صرفا نوعی سلام و علیک است و نه باز کردن سر صحبت در مورد مشکلات کاری‌مان، مشکلات زناشویی‌مان، یا وضع مزاجمان. طفره رفتن و ناگفته گذاشتن‌هایی از این دست می‌توانند اشکالی از فریب باشند، امّا دروغ به حساب نمی‌آیند. ما در چنین مواقعی حقیقت را دور می‌زنیم، امّا عامدانه دروغی تحویل طرفمان نمی‌دهیم
❤ محمد حسین ❤
اگر فرض کنیم که راهی برای علاج شرّ وجود دارد. آنگاه می‌توانیم ببینیم که نیروی رانشی ما برای عدالت تلافی‌جویانه و جبرانی از نظر اخلاقی چقدر معیوب است.
Méhrshad
دروغ عمده‌ترین آفتی است که زندگی ما را به سوی آشفتگی می‌راند.
GяєуSαмυєℓ
خطر بی‌آبرویی ناشی از این است که تظاهر کنید کسی هستید که واقعا نیستید
❤ محمد حسین ❤
شما هر کاری را که قرار است بکنید، می‌کنید. و بی‌معناست بگوییم که می‌توانستید جور دیگری عمل کنید.
❤ محمد حسین ❤
یکی از بدترین چیزها در مورد قانون‌شکنی این است که آدم را با شمار زیادی از افراد دیگر در حال خشم و خصومت نگه می‌دارد. این یکی از بسیار تأثیرات مخرب قوانین ناعادلانه است: قوانین ناعادلانه افرادی را که (بدون این قوانین) افرادی صلح‌طلب و صادق می‌بودند وسوسه می‌کند که دروغ بگویند تا از مجازات شدن برای رفتاری که اخلاقا جای هیچ سرزنشی ندارد بگریزند.
Hooryar
دروغگو اغلب خیال می‌کند که تا زمانی که دروغش فاش نشده صدمه‌ای به کسی نرسانده است
GяєуSαмυєℓ
دل و جرأت دادن کاذب یک جور دزدی است: زمان، نیرو، و تحرک و انگیزه شخصی را که می‌توانست هدف دیگری را دنبال کند از او می‌دزدد.
❤ محمد حسین ❤

حجم

۹۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

حجم

۹۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

قیمت:
۵۴,۰۰۰
تومان