نظرات درباره کتاب صوتی مزخرفات فارسی و نقد و بررسی شنوندگان | طاقچه
کتاب صوتی مزخرفات فارسی اثر رضا شکراللهی

نظرات کاربران درباره کتاب صوتی مزخرفات فارسی

انتشارات:آوانامه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۴۸ رأی
۴٫۳
(۴۸)
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
معاینات فارسی مزخرفات فارسی، کتابی‌ست که سعی دارد با شوخ‌طبعی و زبان طنز، غلط‌ها و ایرادهای نوشتاری و گفتاری ما را مورد نقد و بررسی قرار دهد. این اشتباهات فاحش گاهی تا حدی در زبان معیار ما زیاد، همه‌گیر و مصطلح می‌شود. جالب توجه اینجاست که هیچ کسی از این اشتباهات در امان نبوده و ممکن است به ضرس قاطع از آن‌ها استفاده کند، بی آن که بداند، دستور زبان یا کلمات اشتباهی را به کار می‌برد. رضا شکراللهی نویسنده‌ی با تجربه و با سابقه‌ی ژورنالیستی این کتاب، انتخاب‌های مناسبی را در بیان این معضلات زبانی مطرح می‌کند. همراه شدن نقد با طنز نیز، بر شیرینی قلم نویسنده افزوده و متن را دلنشین‌تر کرده است. ناگفته نماند، روایت نویسنده از اتفاقاتی که برای او افتاده است، مصداق‌های جالب و مناسبی برای موارد بی‌کران اشتباهات پرکاربرد در فارسی معیار است. برشی از کتاب خبرنگار ایسنا از من پرسید: «برای "انتقام گرفتن" بگوییم تصفیه حساب یا تسویه حساب؟» گفتم: «این از آن بحث‌هایی است که غور در آن آدم را به دردسر می‌اندازد.» و خودم را انداختم به دردسر. معنای لغوی تصفیه و تسویه روشن است و بحثی در آن‌ها نیست. تصفیه یعنی پاک کردن، صاف کردن، پالایش و عناصر بیگانه را از چیزی بیرون کردن و در معنای دقیق عربی، خالص کردن. همچنان که مثلا خون را تصفیه می کنیم نه تسویه. تسویه هم یعنی مساوی کردن، هموار و هم‌سطح کردن یا، به تعبیر دهخدا، راست کردگی و برابری. همچنان که در حسابداری‌ها، وقتی بستانکاری را با بدهکاری برابر می‌کنند، به آن می‌گویند تسویه نه تصفیه. شکراللهی و ویراستاری رضا شکراللهی ویراستار، نویسنده و روزنامه‌نگار در سال 1351 در نجف‌آباد به دنیا آمد. وی در دانشکده‌ی صدا و سیما در رشته‌ی کارگردانی فیلم تحصیل کرده و ویراستاری متن‌های ادبی رادیو فرهنگ را بر عهده داشته است. شکراللهی در روزنامه‌ی «سلام» و با در اختیار داشتن دو ستون «شیرینی زبان» و «مزخرفات فارسی» فعالیت داشته است. تخصص اصلی و مهم‌ترین دل مشغولی وی ویراستاری کتاب‌های داستانی به‌خصوص رمان است. از میان نشرهایی که او با آن‌ها در این زمینه کار کرده‌است می‌توان به انتشارات ققنوس، چشمه و افق اشاره کرد.
AVA
سلام خیلی کامل و دقیق👍
يوسفيان
بیشتر خواندنی است تا شنیدنی یا بهتر است نوشته قسمتی از کتاب برای درک بهتر حاضر باشد شنیدنش نیاز به تمرکز زیاد دارد البته مقالات نویسنده در فضای وب موجود است و میتوان مراجعه کرد
آسمان آصفی
مطالب جذابی دارد، خواندن و شنیدنش توصیه می شود، بخصوص که در تایپ پیامک و به اشتراک گذاشتن محتوا در فضای مجازی، تحقیر زبان فارسی را زیاد شاهدیم.
Hadi pha
کتاب در مورد اشتباهات نوشتاری و گفتاری بود و به مسائل و واژه های روز هم پرداخته بود مثل emoji ،کتاب با سبک طنز نوشته شده و نه تنها خسته کننده نیست بلکه جذابه فقط تنها مشکلش اینه باید واژه ها را ببینید تا درک کنید ولی کتاب صوتی هست برای همین کمی سخته ارتباط برقرار کردن من اینقدر این کتاب برایم جالب بود که نسخه چاپی را هم خریدم.
آرمان میرزاخانی
کتاب خیلی خوبی هست. مشابه این کتابو ندیده بودم. واقعا با این سیستم آموزشی که داریم جای خالی چنین کتابها و آموزش هایی زیاد حس میشه، امیدوارم کتابهایی با این مضمون رو از نویسنده ها و ویراستارهای دیگر و بهتر هم ببینیم.
ترنج
اولین هدف از (حفظ) بقای فارسی اینه که حداقل میشه منظورمون رو درست به مخاطب منتقل کنیم شرمنده ام ولی نظر جنابعالی رو چند بار خوندم تا فهمیدم دقیقا چی فرمودید! ضمن احترام کلماتی مثل سرسام آور، مته، لجاجت، ان شاءالله و... وقتی صحیح نوشته یا ادا بشن بهتر معنا منتقل میشه.
raha
در همین دوره ای که به قول شما به سرعت داره به سمت علم جلو میره، شما حجم سرمایه گذاری روی حوزه های هویتی و فرهنگی رو ببین، واقعا از خوندن نظر شما متاسف شدم
بدون نام
زبان تنها راه ارتباطی انسان است تا جایی که بعضی فلاسفه فرق انسان با حیوان را قوه نطق انسان میداند و و قرآن نیز از آن به عنوان نعمت ویژه یاد می کند خلق الانسان. علمه البیان اگر نگوییم همه عنصر فرهنگی لااقل بخشی قابل توجه ای از فرهنگ غنی ما وابسته به زبان ماست مانند اشعار سعدی حافظ مولانا نه تنها در ایران بلکه در کل جهان نیز همینطور است مثل داوسکی شکسپیر و... اگر زبان فارسی را از دست بدهیم بی تردید فرهنگ غنی خودمان را از دست میدهیم .
آنشرلی
لطفا نسخه الکترونیکی اش رو هم قرار بدین🙏
آنشرلی
خیلی ممنون کوسه جان :)
کوسه جان
بک سری به سایت این نویسنده بزنید خود نویسنده این مطالب رو به صورت سلسله پست هایی درون سایتشون قرار داده(خوابگرد)
کاربر ۱۳۸۳۰۸۹
برای اینکه بیشتر به زبان‌مان، نوشتارمان و فارسی ارزشمندمان اهمیت بدیم؛ خواندن (گوش دادن) اش را خوب می‌دانم. طنز کمرنگ و ظریفی هم دارد که باعث می‌شود کسل‌کننده و شبیه کلاس‌های دستور زبان فارسی نشود.
کاربر mhmd.merikhi
کتاب در باب زبان و اشتباهات رایج هستش. اما چیزی که واسم خیلی لذت بخشه، بیان شیرین و موسیقی بجا هستش. اگر بیشتر تأمل کنید متوجه تم منتقدانه سیاسی_اجتماعی هم می‌شید.
Zohreh
با ریشه ی بسیاری از اصطلاحات زبان شیرین فارسی آشنا شدم . عالی بود👌🌹
حسین فاضلی
خیلی کتاب باحالی بود لذت بردم به نظر من حالا که دوران چت و پیام و... است همه این کتاب گوش بدند،🙏
Mo
یک کلام عالی!
صفاییان
متن عالی خوانش عالی انتخاب موسیقی و تدوین عالی بسیار مجمل و مفید بود کاش همه فارسی زبانان آن را بخوانند.
مهسا
چه عالیست که این‌ کتاب‌ خیلی عالی و آموزنده را با صدای آقای سلطان‌زاده بشنویم. کاش این کتاب را در مدرسه به ما تدریس می‌کردند 🌻
نسیم
کتاب سرشار از گلایه و کنایه های سیاسی است و خسته کننده است.
کاربر سین
به این میگن یک کتاب خوب، یه خوانشگر خوب، یک موزیک مناسب و کلا همه چیز تمام. شاید موقع گوش دادن فکر کنید که بهتر بود کتاب رو میخوندید به جای گوش کردن؛ اما گوش کردن با دقت باعث میشه کاملا کلمات رو متوجه بشید چون اقای سلطان زاده شکل نوشتاری رو توضیح میدن .موزیک چقدر با متن همخوانی داره و حتی تایمش در حدیه که خسته نمیشیم و این ایجاد فاصله با موزیک بین بخشها ذهن رو خسته نمیکنه چون کتاب اموزشیه. اگر موزیک فقط یه کم کوتاه تر یا بلندتر بود انقدر اثر خوبی نداشت. لحن گوینده متناسب و عالیه. اون خانم هم که سرفصلها رو میخونه باعث تفکیک بهتر پخشها و هوشیاری ذهن‌ و عدم یکنواختی میشه. کلا عالی عالی عالی بود. بی نقص و فوق العاده. کتاب صوتی یعنی این.توصیه میکنم هر فارسی زبانی گوش کنه و لذت ببره هم بخنده هم صحبت کردن درست و هم نوشتن درست رو یاد بگیره.کتابی مختصر و مفید و شیرین و دلنشینه از نویسنده ای باهوش که میدونسته چطور نهایت اثرگذاری رو داشته باشه.
امیر
متن کتاب در عین این‌که متذکر خطاهای رایج در ادبیات می‌شود، با متن سلیس و طنزآمیز خود، به صورت ناخودآگاه نویسندگی را به خواننده آموزش می‌دهد.
AiRJim
راضیم ازت قلمش خوب بود مشکلاتو به طنز گفت
Elahe.G
این کتاب عالیه، 🌺🌺🌺 به نظر من، همه باید این کتاب رو بخونن👌👌👌
بابایی1976
عالی بود. آموزنده، نغز، کنایی، طنز
کوسه جان
شماهم اگر علاقه مندید با نویسنده ی این کتاب یعنی رضا شکراللهی‌اشنا بشید پیشنهاد می گنم که یه سر کوچک و ریزی به سایت نویسنده بزنید اسم سایت “خوابگرد” است

زمان

۳ ساعت و ۴۳ دقیقه

حجم

۲۰۵٫۲ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳ ساعت و ۴۳ دقیقه

حجم

۲۰۵٫۲ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۶۳,۰۰۰
۴۴,۱۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد