دانلود کتاب صوتی می توانی مرا بکشی با صدای نینا فراهانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی می توانی مرا بکشی اثر حمیده جمالی هنجنی

دانلود و خرید کتاب صوتی می توانی مرا بکشی

انتشارات:رادیو گوشه
امتیاز:
۴.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی می توانی مرا بکشی

کتاب صوتی می توانی مرا بکشی نوشتهٔ حمیده جمالی هنجنی است. نینا فراهانی گویندگی این ناداستان صوتی را انجام داده و رادیو گوشه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی می توانی مرا بکشی

حمیده جمالی هنجنی در کتاب صوتی می توانی مرا بکشی اتفاقات رخ‌داده در یک پرونده‌ٔ جنایی را روایت می‌کند. در این پرونده دختری به نام «منیژه حجازی» به‌دست مردی به نام «انوشیروان رزاق‌منش» به قتل می‌رسد. کتاب «می‌توانی مرا بکشی» یکی از کتاب‌های مجموعهٔ «بازپرسی» است. نویسنده در این اثر تلاش کرده تا تکه‌های پراکنده، مبهم و گاه ضدونقیض این ماجرا را به هم پیوند دهد. این اثر جستاری است که خواننده را به تماشای دوباره‌ٔ تاریخ فرامی‌خواند و از او می‌خواهد که حتی لحظاتی خود را به‌جای اشخاص این پرونده بگذارد. این جستار این‌گونه آغاز می‌شود که حوالی ساعت چهارونیم صبحِ ۹ بهمن ۱۳۵۲، بنز بژرنگی مقابل بیمارستان پارس در تهران توقف می‌کند و مردی شتابان از آن پیاده می‌شود. او پیکر خون‌آلود دختری جوان را بغل گرفته و از نگهبان بیمارستان می‌خواهد تا کمک کند همسر مجروحش را به داخل بیمارستان ببرد. باقی ماجرا و رخدادهای این پروندهٔ قتل را با شنیدن این کتاب صوتی خواهید فهمید.

در یک تقسیم‌بندی می‌توان ادبیات را به دو گونهٔ داستانی و غیرداستانی تقسیم کرد. ناداستان (nonfiction) معمولاً به مجموعه نوشته‌هایی که باید جزو ادبیات غیرداستانی قرار بگیرد، اطلاق می‌شود. در این گونه، نویسنده با نیت خیر، برای توسعهٔ حقیقت، تشریح وقایع، معرفی اشخاص یا ارائهٔ اطلاعات و به‌دلایلی دیگر شروع به نوشتن می‌کند. در مقابل، در نوشته‌های غیرواقعیت‌محور (داستان)، خالق اثر صریحاً یا تلویحاً از واقعیت سر باز می‌زند و این گونه به‌عنوان ادبیات داستانی (غیرواقعیت‌محور) طبقه‌بندی می‌شود. هدف ادبیات غیرداستانی تعلیم هم‌نوعان است (البته نه به‌معنای آموزش کلاسیک و کاملاً علمی و تخصصی که عاری از ملاحظات زیباشناختی است)؛ همچنین تغییر و اصلاح نگرش، رشد افکار، ترغیب یا بیان تجارب و واقعیات از طریق مکاشفهٔ مبتنی بر واقعیت، از هدف‌های دیگر ناداستان‌نویسی است. ژانر ادبیات غیرداستانی به مضمون‌های بی‌شماری می‌پردازد و فرم‌های گوناگونی دارد. انواع ادبی غیرداستانی می‌تواند شامل این‌ها باشند: جستارها، زندگی‌نامه‌ها، کتاب‌های تاریخی، کتاب‌های علمی - آموزشی، گزارش‌های ویژه، یادداشت‌ها، گفت‌وگوها، یادداشت‌های روزانه، سفرنامه‌ها، نامه‌ها، سندها، خاطره‌ها و نقدهای ادبی.

شنیدن کتاب صوتی می توانی مرا بکشی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران مطالعهٔ روایت‌های واقعیِ جنایی و پلیسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی می توانی مرا بکشی

«دختری که در مرکز عکس قرار گرفته اسمش منیژه است؛ شمع‌های شانزدهمین کیک تولدش را روشن می‌کند، اما گویی حواسش جای دیگری است و روشن کردن شمع‌ها دارد بیش از انتظار طول می‌کشد. زنِ سمت راستِ تصویر مادر دختر است، توران خانم. به نظر نمی‌رسد حواسش به جشن تولد و روشن کردن شمع‌ها و مهمانی باشد؛ شاید به روزها و سال‌های پیش‌روی دختر فکر می‌کند.

جز خواهر دختر، هما، که پشت سرش در قسمت چپ تصویر قرار دارد، سه دختر کم‌سن‌وسال‌تر هم در تصویر هستند. منیژه به‌لحاظ جثه و سن از بقیه بزرگ‌تر است. حتی بزرگ‌تر از دختری شانزده‌ساله هم به نظر می‌رسد. شاید برای همین در عالم دیگری است. شاید به جشن تولد بزرگسالانه‌تری فکر می‌کند؛ او این روزها بیشتر با زنانگی‌اش آشنا می‌شود. بعضی از اطرافیانش بعدها گفتند که احتمالاً او در همین روزها برای اولین بار عاشق شد.

در این مهمانی خانوادگی که تبدیل به جشن تولدی بچگانه شده است، مردی با لباس نظامی و لبخندی بیش‌وکم از سر خوشحالی به دوربین نگاه می‌کند. دختر از حضور مرد آگاه است؛ او عبدالحسین حجازی، پدر دختر است، یکی از هجده ارتشبد محمدرضا پهلوی و رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران.

احتمالاً این سال‌ها اوج مناقشات دختر و ارتشبد است؛ حدود ۲ سال بعد، دختر سر مشاجره‌ای با پدرش، به روی او اسلحه می‌کشد. ارتشبد سه سال بعد از تولد شانزده‌سالگی منیژه، به‌علت اختلال فراموشی از منصب مهمش برکنار می‌شود. به گفتهٔ برخی، او قصد کودتا علیه شاه را داشته است و احتمالاً به دلیل همین شبهه بعد از برکناری از ریاست ستاد، محبوبیتش را هم در رژیم از دست می‌دهد و محمدرضا پهلوی دیگر به او وقت ملاقات نمی‌دهد. شاید از همین روست که وقتی دختر ۲۳ ساله می‌شود، این بار پدر خودش دست‌به‌اسلحه می‌شود. گرچه بعدها کسانی در خودکشی ارتشبد تشکیک کردند و بر این باور بودند که دربار در ماجرا دست داشته و بعضی دیگر گفتند که سرکشی‌های منیژه عاقبتِ کار ارتشبد را به آنجا کشاند.

ده سال بعد از این تصویر، دختر که از همسرش جدا شده است و دوباره قصد ازدواج دارد، در تصادف/ حادثه/ نزاعی به‌شدت مجروح می‌شود و به اغما می‌رود. او بعد از چند روز، بی‌آنکه بتواند جزئیاتی از ماجرا را نقل کند، از دنیا می‌رود و این اتفاق به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی دورهٔ پهلوی دوم تبدیل می‌شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۶ ساعت و ۲۶ دقیقه

حجم

۸۸۵٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۶ ساعت و ۲۶ دقیقه

حجم

۸۸۵٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان