دانلود کتاب صوتی غزلیات مولوی با صدای احمد شاملو + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی غزلیات مولوی اثر احمد شاملو

دانلود و خرید کتاب صوتی غزلیات مولوی

معرفی کتاب صوتی غزلیات مولوی

کتاب صوتی غزلیات مولوی سرودهٔ مولانا جلال الدین محمد بلخی مولوی و حاصل گویندگی احمد شاملو است. انتشارات موسسه فرهنگی و هنری ماهور این مجموعه شعر کهن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی غزلیات مولوی

کتاب صوتی غزلیات مولوی که یک مجموعه شعر کهن ایرانی را در بر گرفته، ۲۱ غزل از غزلیات مشهور مولوی را ارائه کرده که توسط احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر انتخاب و اجرا شده است. موسیقی پس‌زمینه‌ نیز از آثار استاد بزرگ موسیقی ایرانی، «فرهاد فخرالدینی» است. مشهور است که احمد شاملو ضبط این اثر را در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ در منزل خود انجام داد. غزل در ادبیات فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی گفته می‌شود. غزل‌ها معمولاً بین ۴ تا ۱۲ بیت دارند. مصراع اول بیت نخست با مصراع‌های زوج هم‌قافیه است. موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است. بیت‌های غزل فارسی از لحاظ مضمون دارای استقلال هستند. در آخرین بیت غزل، شاعر نام شعری یا تخلص خود را می‌آورد و بهترین بیت آن را شاه‌بیت یا بیت‌الغزل می‌گویند.

می‌دانیم که شعر فارسی عرصه‌های گوناگونی را درنوردیده است. در طول قرن‌ها هر کسی از ظن خود یار شعر شده است و بر گمان خود تعریفی از شعر به‌دست داده است. حضور شعر در همهٔ عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و دیر و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است. آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ بدان‌گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده است.

شنیدن کتاب صوتی غزلیات مولوی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران شعر کهن ایران و قالب غزل پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مولوی

مولانا جلال الدین محمد بلخی مولوی در تاریخ ۶ ربیع‌الاول ۶۰۴ (۱۵ مهر ۵۸۶) به دنیا آمد و در تاریخ ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری (۴ دی ۶۵۲ هجری شمسی) درگذشت. او معروف به مولانا، مولوی، رومی و نام کاملش «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده است. او شاعر پارسی‌گوی ایرانی است. اثرگذاری آثار مولوی فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی است. ایرانیان، افغان‌ها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانیان، دیگر مسلمانان آسیای میانه و مسلمانان جنوب شرق آسیا همواره از میراث معنوی رومی تأثیر گرفته‌اند. اشعار او به‌طور گسترده و به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه و خوانده شده است. بیشتر آثار مولوی به زبان فارسی سروده شده است، اما او در اشعارش به‌ندرت از ترکی، عربی و کاپادوسیه‌ای یونانی نیز استفاده کرده است. مثنوی معنوی اثر او که در قونیه تصنیف شده یکی از عالی‌ترین اشعار زبان فارسی به‌شمار می‌رود که در ۶ دفتر مجزا سروده شده است. این کتاب به زبان شعر نوشته شده و در آن می‌توان حکایت‌های مختلفی را در بستری مشترک خواند و از نکات مهم و پندهای موردنظر شاعر آگاه شد. از دیگر آثار این شاعر و عارف ایرانی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «فیه ما فیه» (مجموعهٔ تقریرات ۷۱‌گانهٔ مولانا)، «مجالس سبعه» (مجموعهٔ مواعظ و مجالس مولانا)، «دیوان شمس تبریزی» (غزلیات مولانا) و رباعیات. در ایران و خارج از ایران بارها از آثار مولانا برای تولید آثار گوناگونی همچون داستان، رمان، سریال تلویزیونی، انیمیشن، فیلم‌های سینمایی، نمایشنامه و تئاتر اقتباس شده است. پری صابری و بهروز غریب پور از هنرمندان هنرهای نمایشی هستند که آثاری را با درون‌مایه‌های آثار مولوی و گاه با حضورِ شخصیتِ وی، در ایران، روی صحنه برده‌اند. مولانا در قونیه به خاک سپرده شده است.

درباره احمد شاملو

احمد شاملو در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ به دنیا آمد. او که متخلص به «الف. بامداد» و «الف. صبح» بود، شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فعال سیاسی، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران بود. زندانی‌شدن او در سال ۱۳۲۲ به‌سبب فعالیت‌های سیاسی، پایانِ تحصیلات نامرتب او در زندگی بود. شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر که با نام «شعر سپید» یا «شعر شاملویی» خوانده می‌شود، شهرت دارد. این گونهٔ شعری، هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفادهٔ ایران به شمار می‌رود. شاملو، هر شاعر آرمان‌گرایی را در نهایتْ یک آنارشیست تام و تمام می‌انگاشت. او در سال ۱۳۲۵ با نیما یوشیج ملاقات کرد و تحت‌تأثیر او به «شعر نیمایی» روی آورد، اما نخستین‌بار در شعر «تا شکوفهٔ سرخ یک پیراهن» که در سال ۱۳۲۹ با نام «شعر سفید غفران» منتشر شد، وزن را رها کرد و به‌صورت پیشرو، سبک نویی را در شعر معاصر فارسی شکل داد. شاملو افزون‌بر شعر، فعالیت‌هایی مطبوعاتی، پژوهشی و ترجمه‌هایی شناخته‌شده نیز دارد. مجموعهٔ «کتاب کوچه» اثر او، بزرگ‌ترین اثر پژوهشی دربارهٔ فرهنگ عامه مردم ایران است. شاملو در سینما نیز فعال بود و گاه برای فیلم‌سازان نامداری چون ساموئل خاچیکیان، ناصر ملک مطیعی و ایرج قادری فیلم‌نامه می‌نوشت. او در برنامه‌های تلویزیونی هم فعالیت داشت؛ برنامه‌ای برای کودکان به نام «قصه‌های مادربزرگ» (۱۳۴۵)، کارگردانی چند فیلم فولکلوریک برای تلویزیون به نام «پاوه، شهری از سنگ و آناقلیچ داماد می‌شود» (۱۳۴۹)، نمایشنامهٔ «آنتیگون» (ناتمام) (۱۳۵۰) و اجرای برنامه‌های رادیویی برای کودکان و جوانان (۱۳۵۱) از این دست آثار اوست. برخی آثار این شاعر بزرگ معاصر ایران به زبان‌های سوئدی، انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانیایی، فنلاندی، کردی و ترکی ترجمه شده است. از سال ۱۳۹۴ به مناسبت بزرگداشت این شاعر، جایزهٔ شعر احمد شاملو راه‌اندازی شد. برخی آثار احمد شاملو عبارت‌اند از قطعنامه، آهنگ‌های فراموش‌شده، کتاب کوچه، باغ آینه، هوای تازه، آیدا در آینه، لحظه‌ها و همیشه، ابراهیم در آتش، «آیدا، درخت و خنجر و خاطره»، شکفتن در مه، ترانه‌های کوچک غربت و... . احمد شاملو در ۲ مرداد ۱۳۷۹ درگذشت. پیکر او در امامزاده طاهر در کرج به خاک سپرده شد. سنگ گور او، بارها به‌وسیلهٔ افرادی ناشناس شکسته شده‌ است.

نظرات کاربران

arash
۱۳۹۷/۰۸/۲۱

یک سوال فنی دارم اگه جناب شاملو این اثر را در خانه خود ضبط کرده و شاعر هم خیلی قدیمی تر از این هست که شامل کپی رایت باشه پس چرا این انتشارات باید همچین مبلغی برای این فایل بگیره؟

- بیشتر
معجزه ی سپاسگزاری
۱۳۹۸/۰۶/۱۳

نیست نشان زندگی تا نرسد نشان تو...

کاربر ۲۳۱۸۰۷۸
۱۳۹۹/۰۸/۰۳

اشعار و گوینده هر دو بی نظیر. ترکیب مولوی و شاملو چه شود🤩

درل
۱۳۹۷/۰۸/۲۵

خوبه

کاربرآریا ایرانی
۱۴۰۰/۰۲/۲۲

سلام ...از خدام عذر میخوام که این چند سال ...خدایم من چه میکردم...خدایا تو را به بنگان پاکت قسم که بخشش دهی مرا آمین ....شما زحمت میکشین واقعا خداوند حفظ کندشمارا بعد از اژن خدایا خواهم از تو بیاموزم که

- بیشتر
علی
۱۴۰۱/۱۱/۲۵

عالی

~sahar~
۱۳۹۷/۰۱/۱۴

غزلیات مولانا عالیه . اما اون ۲ تا ستاره آخر رو به خاطر صدای بد خواننده ندادم

زمان

۵۴ دقیقه

حجم

۱۲۵٫۸ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۵۴ دقیقه

حجم

۱۲۵٫۸ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۷۶,۰۰۰
تومان