بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب مزاج شناسی | طاقچه
کتاب مزاج شناسی اثر علیرضا قاسمی

بریده‌هایی از کتاب مزاج شناسی

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:
۳.۱از ۱۷ رأی
۳٫۱
(۱۷)
تشخیص طبع با توجه به خواب و بیداری اعتدال در خواب و بیداری نشانهٔ اعتدال مزاج خصوصاً اعتدال در مغز است. مزامج سرد و مرطوب باعث پرخوابی می شود، به همین علت افراد بلغمی و دموی، به خواب بیشتر نیاز دارند. خشکی و گرمی موجب بیداری (کم خوابی) می شود، به همین دلیل افراد صفراوی و سوداوی در خوابیدن مشکل دارند و معمولاً خواب شان سبک است. خواب از بیرون بدن را سرد و از درون بدن را گرم می کند. اگر خواب در روز کوتاه باشد، درون را مرطوب و اگر طولانی باشد درون را سرد و سست می کند. کودکان معمولاً بیشتر می خوابند زیرا رطوبت بیشتری دارند و به تدریج و با افزایش سن که رطوبت مزاجی آنها کاهش پیدا می کند خواب شان نیز کمتر می شود.
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
تشخیص طبع با توجه به رنگ پوست رنگ پوست بدن علامت خوبی برای تشخیص مزاج است به این صورت که: _سفیدی و روشن شدن رنگ پوست، نشان دهندهٔ رطوبت با مزاج بلغمی است. _رنگ سرخ، نشانهٔ حرارت و رطوبت در بدن و مزاج دموی است. _زرد مایل به قرمز (زرد آفتابی)، نشان دهندهٔ بالا بودن گرمی در بدن و مزاج صفراوی است. _رنگ تیره و کبود، نشان دهندهٔ بالا بودن خشکی در
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
رگ های برجسته، حرکات بدنی سریع و ناسازگار با خوارکی های گرم و شیرین اشاره نمود. ویژگی های رفتاری و فکری افراد دموی مزاج این افراد پر انرژی، علاقه مند به ادبیات و موسیقی، دارای استعداد شاعری، مهربان، شجاع، تنوع طلب و بی علاقه به کارهای تکراری، خوش اخلاق و خوش رو، دوراندیش، شوخ طبع، دست و دل باز و دارای میل جنسی زیاد می باشند.
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
ویژگی های ظاهری افراد دموی از جمله ویژگی های افراد دموی می توان به سرخ بودن پوست زبان و صورت، داشتن پوست گرم و مرطوب، عرق زیاد، وجود دمل و جوش زیاد در بدن، بالا بودن سرعت رشد مو، نداشتن مشکل گوارشی، شیرین بودن طعم دهان، عادی بودن ترشحات بینی، داشتن لب های کلفت، سنگینی سر و بدن، داشتن احساس خستگی، سنگینی خواب، باهوش، داشتن مداوم وزوز گوش، ناسازگار با محیط های گرم، دارای دست و پا اندام درشت،
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
خلط دم (خون) علت به وجود آمدن خلط دم، استفاده از خوراکی های متعادل و سازگار با مزاج است و بیشتر در کبد، قلب و رگ ها ساخته می شود. از جمله وظایف مهم خلط دم، جریان داشتن در سراسر بدن، رساندن غذا به قسمت های مختلف بدن و گرم و مرطوب نگه داشتن بدن است.
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
وقتی صفرا (آتش) بالا باشد PH بالای ۵.۸ است زیر دنده ها داغ است و فرد انگار همیشه دو درجه تب دارد. لبها دچار خشکی و ترک است. پوست سر شوره میزند، کبد خراب شده و از شدت حرارت پوست بدن می سوزد. در سودا (خاک) PH زیر ۶ است و فرد همیشه احساس سرما و یخ زدگی می کند. اگر بلغم (آب) بالا باشد چشم ها پف کرده و فرد بی حال است و درد مفاصل ایجاد می شود که علت آن خوردن زیاد سردی هاست (مثل ماست) بلغم که زیاد شد، گلبولهای سفید در بدن افزایش یافته است (بدن انسان اقدام به خودکشی کرده). عدم استفاده درست از آب باعث بیماریهای بسیاری در بدن می شود. با غذا آب خوردن، آب یخ خوردن، یک دفعه سرکشیدن آب باعث بیماری می شود. بهتراست آب را در سه مرحله و جرعه جرعه بخورید. (نیم ساعت قبل از غذا و ۲.۵ساعت بعد از غذا).
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
۱ - آتش = منبع حرارت، گرما و خشکی است (گرم و خشک). ۲ - خاک= منبع فلزات و املاح است (سردو خشک). ۳ - آب = منبع تری و خیسی است (سرد وتر) دو، سوم بدن انسان و کره زمین. ۴ - هوا = منبع گازها و تنفس (گرم و تر) در قدیم این چهار عنصر را دربدن انسان (اخلاط اربعه) می نامیدند. یکی از دوعامل مهم در سلامتی انسان تعادل PH خون است (اخلاط اربعه) PH خون به طور معمول باید بالای ۷ باشد (۷.۴ –۷.۲) اگر بالاتر از این عدد باشد خون قلیایی (گرم) شده و اگر پاییتر از ۷ باشد خون اسیدی (سرد) شده و در هر دو حالت سلامتی مختل شده
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰
(آتش) صفرا= ترشحات کبد در کیسه صفرا جمع می شود و زرد است (گرم و خشک). ۲ (خاک) سودا= رسوبات خون (سردو خشک). ۳ (هوا) خون = گلبولهای قرمز (گرم و تر). ۴ (آب) بلغم = سیستم لنفاتیک یا ایمنی بدن است. مثل سفیده تخم مرغ (سردو تر).
کاربر ۵۶۲۰۹۵۰

حجم

۳۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

حجم

۳۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
۲۲,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد