دانلود و خرید کتاب نیست انگاری و شعر معاصر یوسفعلی میرشکاک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نیست انگاری و شعر معاصر اثر یوسفعلی میرشکاک

کتاب نیست انگاری و شعر معاصر

معرفی کتاب نیست انگاری و شعر معاصر

کتاب نیست انگاری و شعر معاصر نوشته یوسفعلی میرشکاک است. این کتاب را نشر پگاه روزگار نو منتشر کرده است. 

درباره کتاب نیست انگاری و شعر معاصر

شعر در تاریخ جدید، زبان تفکر نیست، و غالباً یا زبان اوهام و اهواء است یا اشتغال به لفظ. مسلماً فلسفه و ادبیات نیز نسبتی با تفکر ندارند مگر اینکه تفکر را واژگون کرده و باطل را به جای حق بنشانیم و سیر از حق به باطل را تفکر بینگاریم. تفکر آینده بی گمان تصوف و عرفان نیز نیست، شاید تفکر آینده، تأویل -زندآگاهی- باشد. این کتاب سعی دارد نگاهی به مفهوم نیست انگاری در شعر معاصر داشته باشد. 

 تفکر و هنر که در جهان غربزده با تظاهر به اخلاق مداری به فروبستگی دچار می‌شود، جز با ویرانی ریا و نفاق به گشایش نمی‌رسد، اما تراژدی جهان غربزده در این است که گشایش آن، در گرو استغراق در اخلاق تکنولوژیک است و این استغراق، هرگاه حاصل شود هرچند شرک خفی را از میان برمی دارد اما شرک جلی و تظاهر به کفر و فسق را به جای آن می‌گذارد. به عبارت دیگر جهان غربزده هیچ مقر و مستقری ندارد و بر امواج مدرنیسم و پست مدرنیسم سوار است و خانه بر آب دارد. این وضعیت از نتایج غلبۀ «تقدیر تکنولوژیک» است. با این تقدیر چگونه و از چه راهی می شود به مبارزه برخاست؟ راهی که صورت غالب غربزدگان در پی آنند یافتن راز تکنولوژی است و پس از آن ساختن تکنولوژی و رسیدن به قدرتی همسنگ قدرت‌های غربی و در واپسین مرحله برانداختن آن قدرت‌ها. این کتاب سعی دارد نگاهی دقیق کند به این تفکر اشتباه و گمراهی انسان مسلمان معاصر و مسیری که مدرنیسم به سمت نابودی برایش ترسیم کرده است. 

خواندن کتاب نیست انگاری و شعر معاصر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شعر معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نیست انگاری و شعر معاصر

 نخست آنکه سخن عطای حضرت حق سبحانه وتعالی است و فضیلت پیامبران بر مردم، هم به سخن و جایگاه آن -هرچه فراتر آسمانی تر- معلوم بوده و هست، هرچند همچون سلیمان (علیه السلام) و ایوب (علیه السلام) و دیگران، کلامشان به تغزل و دعا و شکوا آمیخته باشد. دیگر اینکه اگر شعر نبودی کلام حق تعالی وتقدس را با هیچ کلام دیگر مشابهت نبودی و هم از این رو فهم نشدی؛ و زنهار تا شعر را از اینگونه یاوه ها که نظامی عروضی در چهار مقالۀ خویش آورده نشماری:

«شاعری صناعتی است که شاعر بدان صناعت، اتساق مقدمات موهمه کند و التئام قیاسات منتجّه، بر آن وجه که معنای خُرد را بزرگ گرداند و معنای بزرگ را خُرد، و نیکو را در خلعت زشت، باز نماید و زشت را در صورت نیکو جلوه کند و به ایهام، قوت های غضبانی و شهوانی را برانگیزد تا بدان ایهام، طباع را انقباضی و انبساطی بود و امور عظام را در نظام عالم سبب شود... . بدیهه گفتن رکن اعلی است در شاعری، و بر شاعر فریضه است که طبع خویش را به ریاضت بدان درجه رساند که در بدیهه، معانی انگیزد، که سیم از خزینه به بدیهه بیرون آید و پادشاه را حسب حال به طبع آرد، و این همه از بهر مراعات دل مخدوم و طبع ممدوح می باید و شعرا هر چه یافته اند از صلات معظم، به بدیهه و حسب حال یافته اند».

آنان که نظامی عروضی ایشان را شاعر انگاشته در نزد قلندران دورترین مردمانند از شعر، مگر بعضی از آن ها و آن هم در اقل اوقات. سخنی که کاذب باشد، با هزار من وزن و قافیه، شعر نشود. ویژه در این مقام که هیچ یک (وزن و قافیه) از فصول ذاتی شعر نیست. حضرت سلطان ولد می فرماید:

«شعر اولیا همه تفسیر است و سر قرآن، زیرا که ایشان از خود نیست گشته اند و به خدا قائمند، حرکت و سکون ایشان از حق است. به خلاف شعر شعرا، که از فکرت و خیالات خود گفته اند و از مبالغه های دروغ تراشیده و غرضشان از آن، اظهار فضیلت و خودنمایی بوده است، همچون آن بت پرست که بتی را که خود می تراشد معبود خود می کند. شعرا شعر اولیا را که از ترک حرص و فنای نفس آمده است همچو شعر خود می پندارند، نمی دانند که در حقیقت فعل و قول ایشان از خالق است، مخلوق را در آن مدخل نیست. زیرا شعر ایشان خودنمایی نیست، خدانمایی است. 

نظرات کاربران

Emad Izadpanah
۱۴۰۱/۰۱/۱۴

من خوندم اما بنظر پیچیده و غیر واضح صحبت کردن.. خلاصه من از این کتاب چیزی دستگیرم نشد.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۰۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۵۱۵ صفحه

حجم

۳۰۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۵۱۵ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
۹,۵۰۰
۵۰%
تومان