دانلود و خرید کتاب مادر برتولد برشت ترجمه جاهد جهانشاهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مادر اثر جاهد جهانشاهی

کتاب مادر

نویسنده:برتولد برشت
انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۳.۶از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مادر

«مادر» نوشته برتولد برشت( -۱۹۵۶-۱۸۹۸)، نویسنده آلمانی است. این کتاب زندگی پلاگه‌آ ولاسووآ زن انقلابی اهل توِر است.

نمایشنامه «مادر» را برتولت اویگن برشت در سال ۱۹۳۱ در قالب اثری آموزشی نوشت و برای اولین بار در ژانویه ۱۹۳۲ در برلین به اجرا درآمد. برشت تحت تأثیر رمان همنام ماکسیم گورکی تصمیم به نوشتن نمایشی آموزشی گرفت که در آن مقطع تاریخی یک ضرورت محسوب می‌شد. شرایط پس از جنگ جهانی اول، پا گرفتن حکومتی سوسیالیستی در شوروی و تأثیر انقلاب اکتبر بر زحمتکشان جهان باعث شد تا فرودستان به آینده خویش امیدوار گردند و درست به همین دلیل برشت با نوشتن «مادر» قصد تهییج کارگران و زحمتکشان را نداشت.

اجرای نمایشنامه «مادر» در برلین بیش از ۱۵۰۰۰ زن کارگر را به تماشا کشاند که این رقم تا آن تاریخ بی‌سابقه بود. نویسنده با آموزشی نامیدن اثر قصد داشت جدا از تأثیرگذاری بر تماشاگر همزمان آنها را به تفکر وادارد، چرا که تئاتر فقط محض سرگرمی نیست، آموختنی هم هست، و هرچه بیشتر بیاموزیم جهان را بهتر می‌توانیم بررسی کنیم و طرحی نو پیش آریم. آنچه در حین اجرای نمایش مطرح می‌شد، می‌توانست الگوی هر کشور دیگر هم باشد، بنابراین نویسنده اثری با درون‌مایه‌ای جهانی آفرید تا هرجا ستم هست مبارزه نیز دنبال شود. و آنچه که در این اثر حائز اهمیت است نگاه جنگ‌ستیزانه و نوع دوستانه مطرح در جابه‌جای نمایش است.

گروه کر و ترانه‌های در حین اجرا از جذابیت‌های اجرایی است. برشت مثل همیشه در نوشتن از حضور و نظر شخصیت‌های گوناگون بهره می‌جست و در پیدایش این نمایشنامه نیز با اسلاتان دودف، هانس اَیسل و گ. وایزنبرن همکاری مستمر داشت. اجرای بسیار موفق این اثر با بازی درخشان هلنه وایگل در نقش مادر، شهرتی فرامرزی برای هنرمندان آن پدید آورد و به عنوان یکی از درخشان‌ترین اجرای قرن بیست به ثبت رسید.

نظرات کاربران

unknown
۱۳۹۷/۰۱/۱۳

نمایشنامه ای جذاب با ترجمه ای قوی.

pockethead
۱۳۹۷/۰۱/۱۵

برشت عالیه..مادر هم طبیعتا از این قاعده مستثنا نیست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
دختر خدمتکار: بسیاری می‌گویند آن‌چه ما می‌خواهیم هرگز میسر نیست. ما می‌خواهیم با آن چه که داریم قناعت کنیم. پایگاه قدرت اربابان استوار است. آن‌ها همواره سرکوب‌مان خواهند کرد. چه‌بسا بسیاری از کارگران می‌گویند: هرگز میسر نیست! پلاگه‌آ ولاسووآ: (به نقل می‌خواند) کسی که هنوز زنده است نمی‌گوید هرگز!
unknown
هرکسی باید از سرزمین پدری‌اش دفاع کند.
unknown
بازندگان امروز پیروزمندان فردایند.
unknown
از زیستن در ذلت بهراسید!
پویا پانا
وقتی جوان بودم همه فکری می‌کردند فرزند خدا جایی از آسمان نشسته و شبیه پیرمردها است. بعد هواپیما از راه رسید و گفتند در آسمان هم همه‌چیز قابل محاسبه است. دیگر کسی صحبتی از فرزند خدا در آسمان به میان نیاورد. حالا این دیدگاه مطرح شده که فرزند خدا مثل نوعی گاز است هیچ کجا نیست و همه‌جا هست. ولی وقتی خواندند که گاز از چه چیزهایی ترکیب شده فرزند خدا در جمع آن‌ها نبود. پس باد هم نمی‌توانست باشد. چون همه باد را می‌شناختند. و بدین‌ترتیب مدام تکیده‌تر شد یا بهتر بگویم غیبش زد. و حالا می‌خوانیم که او فقط یک رابط فکری است و این هم باز جای تردید دارد.
پویا پانا
انسان به خدا نیازمند است. انسان در برابر سرنوشت فاقد قدرت است.
پویا پانا
خوشحالم از این که یک چهار دیواری آرام دارم.
پویا پانا
احمق‌ها احمقانه می‌بینند، کثیف‌ها کثیف.
پویا پانا
کسی که هنوز زنده است نمی‌گوید هرگز! مطمئن، مطمئن نیست این‌گونه که هست این‌گونه نمی‌ماند. وقتی که فرادستان حرف‌هایشان را زده‌اند اکنون فرودستان لب به سخن می‌گشایند. چه کسی جرأت می‌کند بگوید هرگز؟ تقصیر کیست اگر سرکوب پابرجا بماند؟ تقصیر ما است. تقصیر کیست اگر سرکوب از هم بپاشد؟ باز هم ما. هرکه سرکوب شده، به پا خواهد خاست! هرکه بازنده است، بجنگد! آن که شرایط را شناخته، نمی‌توان جلودارش شد. چرا که بازندگان امروز پیروزمندان فردایند. و «هرگز» به هم‌امروز مبدل می‌شود.
پویا پانا
تو موظف هستی این‌جا خواندن و نوشتن یاد بگیری، و می‌توانی یاد بگیری، خواندن مبارزه‌ی طبقاتی است.
پویا پانا

حجم

۶۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۶۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۱۶۳,۰۰۰
تومان