دانلود و خرید کتاب آشنایی با مهارت های زندگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با مهارت های زندگی اثر حامد برآبادی

کتاب آشنایی با مهارت های زندگی

گردآورنده:حامد برآبادی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب آشنایی با مهارت های زندگی

کتاب آشنایی با مهارت های زندگی نوشتهٔ حامد برآبادی است. انتشارات نسل یاسان این کتاب را منتشر کرده است؛ کتاب مطالعه و کار عملی مهارت‌آموز.

درباره کتاب آشنایی با مهارت های زندگی

مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی هستند که با تمرین مداوم پرورش می‌یابند و شخص را برای روبه‌روشدن با مسائل روزانهٔ زندگی، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) مهارت‌های زندگی را توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به‌گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمرهٔ خود کنار بیاید، تعریف کرده است. در تعریف دیگر می‌توان مهارت‌های زندگی را مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی و گروهی دانست که افراد برای زیستن در هزارهٔ جدید به آن نیازمندند. همزمان با یادگیری تسلط و استقرار در این مهارت‌ها، فرد علاوه‌بر رسیدن به آرامش و تعادل در زندگی فردی و اجتماعی به ایفای نقش در زندگی خود می‌پردازد. به‌طور کلی مهارت‌های زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌شوند.

مهارت‌های زندگی هم به‌صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به‌صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب‌های روانی - اجتماعی در جامعه همچون اعتیاد، خشونت‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابه قابل‌استفاده است. مهارت‌های زندگی، ابزاری قوی در دست متولیان سلامت روانی جامعه است برای توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی - اجتماعی. این مهارت‌‎ها به افراد کمک می‌کند تا در زندگی روزمره و در مواجهه با چالش‌ها مثبت عمل کرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی - اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقا دهند. کتاب آشنایی با مهارت های زندگی که ۹ فصل دارد، درمورد مهارت‌های خودآگاهی، همدلی، مدیریت استرس، ارتباط مؤثر، رابطهٔ بین‌فردی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیم‌گیری و نیز مهارت کنترل خشم و مقابله با خُلق منفی (مدیریت هیجانات) سخن گفته است.

خواندن کتاب آشنایی با مهارت های زندگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران آشنایی با مهارت‌های زندگی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آشنایی با مهارت های زندگی

«امروز در چه جایگاهی قرار دارید؟ آیا به اهداف و آرزوهایتان رسیده‌اید یا در منجلاب شکست‌های متعدد در حال دست‌وپازدن هستید؟ آیا فرد موفقی هستید یا تا رسیدن به موفقیت مسیری طولانی پیش رو دارید؟ پاسخ به این سوالات را اندیشه و فکر شما دربارۀ مسائل گوناگون گذشته روشن می‌کند. بدین معنا که اگر اهل فکر و تأمل باشید اکنون به‌میزان قابل‌توجهی توانسته‌اید به اهداف خود برسید، ولی اگر بدون فکر و اندیشه دست به هرکاری می‌زنید، مطمئناً امروز جزء گروه دوم هستید و هنوز برای رسیدن به موفقیت باید کیلومترها طی کنید.

مهم نیست شخص چه حرفه‌ای دارد. اندیشیدن مقدم بر موفقیت است. موفقیت تصادفی ایجاد نمی‌شود؛ اشخاص اول موفق نمی‌شوند تا بعد ببینند که چه کرده‌اند و چه اتفاقی افتاده است. کسانی که توانایی درست‌اندیشی ندارند، اغلب خود را مقهور اوضاع و احوال می‌بینند. آن‌ها توان حل مسئله را ندارند و بارها و بارها با موانع مشابه و یکسان روبه‌رو می‌شوند و واکنش مشابهی نیز نشان می‌دهند. درست‌اندیش‌ها معمولاً می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند. در همین راستا، آلمانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «کیف پول خالی خیلی بهتر از ذهن خالی است.»

یکی از عوامل مهم شکست افراد این تفکر غلط است که فقط افکار من درست است و بقیه افراد در اشتباه‌اند. لذا یکی از کاربردی‌ترین توصیه‌ها در زمینهٔ مهارت‌های درست‌اندیشی این است که اجازه بدهیم دیگران دربارۀ افکار ما اظهارنظر کنند؛ زیرا دراین‌صورت هم با دیدگاه‌های افراد مختلف آشنا می‌شویم و هم می‌توانیم بهتر و صحیح‌تر تصمیم‌گیری کنیم.

تعریف تفکر انتقادی

نقد به معنای سوال‌کردن و ارزیابی‌کردن است. متأسفانه توانایی انتقاد اغلب به‌صورت مخرب به‌کار می‌رود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند انتقاد یعنی زیرسوال‌بردن و بی‌ارزش‌کردن. در حالی‌که انتقاد ممکن است سازنده هم باشد. انتقاد سازنده یعنی تحلیل‌کردن به‌منظور ایجاد درک بهتری از آنچه اتفاق می‌افتد.

تفکر انتقادی استفاده از مهارت‌های شناختی و ترفندهایی است که احتمال نیل به نتیجهٔ مطلوب را افزایش می‌دهند. تفکر انتقادی تفکری هدفمند، مبتنی بر استدلال و هدایت‌شده است. تفکر نقاد به‌معنای تفکر و اندیشیدن مستدل و منطقی پیرامون مسائل و تشخیص و قضاوت صحیح دربارهٔ آن‌ها به‌منظور دستیابی به زندگی موفق و سعادتمند است.

در تعریفی دیگر، تفکری انتقادی است که خودش را نقد کند. این فرآیند در تفکر باعث می‌شود:

الف) نقاط قوت و ضعف تفکر شناسایی شود.

ب) شکل پیشرفته‌تر و بهتر تفکر از نو مطرح گردد.

تفکر نقادانه تفکری است که در جستجوی شواهد، دلایل و مدارک برای یک قضاوت و نتیجه‌گیری است و برای دستیابی به چنین قضاوت و نتیجه‌گیری خواستار دلیل، شاهد و مدرک است. تفکر انتقادی به بررسی صحت، دقت و ارزش اطلاعات و دانسته‌ها می‌پردازند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۵ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۵ صفحه

قیمت:
۱۷۹,۰۰۰
تومان