دانلود و خرید کتاب شکاف دیجیتال سوم ماسیمو راگندا ترجمه علی راغب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شکاف دیجیتال سوم اثر ماسیمو راگندا

کتاب شکاف دیجیتال سوم

مترجم:علی راغب
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شکاف دیجیتال سوم

کتاب شکاف دیجیتال سوم نوشتهٔ ماسیمو راگندا و ترجمهٔ علی راغب است. گروه انتشاراتی ققنوس این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر رویکردی وبری (ماکس وِبِر) به نابرابری‌های دیجیتال دارد.

درباره کتاب شکاف دیجیتال سوم

کتاب شکاف دیجیتال سوم از چارچوب نظری «ماکس وبر» برای تحلیل پدیده‌های شکاف دیجیتال و نابرابری‌های دیجیتال در زمینهٔ قشربندی اجتماعی استفاده کرده است. ماکس وِبِر در ۲۱ آوریل ۱۸۶۴ به دنیا آمد و در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۰ درگذشت. او جامعه‌شناس، تاریخ‌دان، حقوق‌دان و استاد اقتصاد سیاسی آلمانی بود که به‌عنوان یکی از اثرگذارترین نظریه‌پردازان توسعهٔ مدرن جهان غرب شناخته می‌شود. ایده‌های او به‌طور عمیق بر نظریهٔ اجتماعی و پژوهش اجتماعی تأثیر گذاشت. ماکس وبر در کنار «آگوست کنت» و «کارل مارکس» و «امیل دورکیم» به‌عنوان یکی از پدران جامعه‌شناسی شناخته می‌شد، اما خودش را نه جامعه‌شناس بلکه بیشتر تاریخ‌نگار می‌دانست.

در مقدمه آمده است که هدف کتاب حاضر به قلم ماسیمو راگندا، ارائهٔ مفهوم قشربندی و نابرابری‌ها در فضای دیجیتال به‌منظور روشن‌شدن این امر است که آیا شکاف دیجیتال صرفاً اشکال سنتی نابرابری را گسترش می‌دهد یا اینکه شامل اشکال جدیدی نیز می‌شود؛ اشکال جدیدی که ممکن است شامل گرایش‌های متضادی باشد که نابرابری‌های سنتی را کاهش می‌دهد یا به شیوه‌های جدید نابرابری شکل می‌دهد. نابرابری‌هایی که در حوزهٔ دیجیتال وجود دارد، با نابرابری‌های موجود در حوزهٔ اجتماعی در هم تنیده است. پس کتاب حاضر درمورد فعالیت‌های آنلاین و مهارت‌های دیجیتال سخن گفته است. رویکرد وبری، درک غنی‌تری از شمول و طرد دیجیتال و اجتماعی ارائه داده که فراتر از تحلیل محدود طبقاتی است. در این باره بیشتر بدانید. این کتاب پنج فصل دارد.

خواندن کتاب شکاف دیجیتال سوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران علوم اجتماعی و موضوع نابرابری دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب شکاف دیجیتال سوم

«هدف این فصلِ اصلی بررسی دامنه‌ای است که فناوری‌های دیجیتال نوین در آن فرصت‌های جدیدی را برای بهبود زندگی اجتماعی مردم ارائه می‌دهند. اینترنت تأثیر شگرفی در تغییر زندگی‌ها دارد و دسترسی به آن (یا محرومیت از آن) می‌تواند درها را به روی منابع مهم اجتماعی مانند تحصیلات، مراقبت‌های بهداشتی، مواد غذایی و ثروت باز کند (یا ببندد) و به این ترتیب کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد. وبر استدلال کرد که بازار فرصت‌های زندگی افراد را تنظیم می‌کند. اما هدف اصلی من در این فصل تمرکز بر فرصت‌های بهبود کیفیت زندگی شهروندان یا کاربران به وسیله فاوا و پیوند دادن این فرصت‌ها با اشکال پیشین قشربندی اجتماعی است. من با بررسی مفهوم فرصت‌های زندگی در نظرگاه وبر، که گیدنز (Giddens ۱۹۷۳) آن را بیشتر توضیح داده است، شروع خواهم کرد. رویکرد من در این‌جا به ما امکان می‌دهد که با دقت بیشتری در مورد موضوعاتی که مطرح شد فکر کنیم و پرسش‌های دقیق‌تری را طرح کنیم.

در این فصل استدلال می‌کنم که در جامعه‌ای که به طور فزاینده‌ای از طریق شبکه‌های دیجیتال سازماندهی می‌شود، فرصت‌های زندگی از طریق انگیزه دسترسی به اینترنت و بهره‌گیری از آن و همچنین سرمایه دیجیتال، که کاربران می‌توانند با آن در بازار دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، تعیین می‌شود. همان‌طور که وبر از تمایز بین مالکان و غیرمالکان فراتر رفت تا بر مهارت‌های خاص و سایر دارایی‌ها تمرکز کند، ما در جامعه دیجیتال باید تمایز بین کسانی که به اینترنت دسترسی دارند و کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند را کنار بگذاریم تا بتوانیم نظریه‌ای اجتماعی درباره نابرابری‌های دیجیتال ادغام‌شده در ساختارهای اجتماعی بسازیم. بار دیگر از مفاهیم و ایده‌های وبر استفاده می‌کنم و آن‌ها را به تحلیل نابرابری‌های دیجیتال و میزان تأثیر این نابرابری‌ها بر فرصت‌های زندگی بسط خواهم داد. من این فصل را با تأمل بر تأثیرات متقابلی که نابرابری‌های اجتماعی و دیجیتال بر یکدیگر دارند، به پایان می‌برم و بار دیگر تأکید می‌کنم که نابرابری‌های دیجیتال نابرابری‌های اجتماعی را که بر آن‌ها استوار هستند تقویت می‌کنند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۱۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۴۱۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان