دانلود و خرید کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم) منوچهر رحمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم) اثر منوچهر رحمانی

کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم)

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم)

کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم) نوشتهٔ منوچهر رحمانی است. انتشارات اودیسه این کتاب را منتشر کرده است.

درباره کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم)

کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم) به چگونگی بر افروخته‌شدن نخستین شراره‌های آتش و نحوهٔ گسترش برق‌آسای آن در اندک زمان و علل بروز این فاجعهٔ عظیم می‌پردازد. تأثیرات مخرب خشک‌سالی‌های چندین ساله و پیامدهای ناگزیر جنگ جهانی اول در شعله‌ور شدن احساسات آرمان‌خواهانه گروه‌های سیاسی و شیوهٔ جمع‌آوری اعانه و توزیع آن در بین خسارت دیدگان نیز مورد واکاوی قرار می‌گیرد. روزنامه‌های عصر جدید و ایران که در سال ۱۳۳۵ هجری قمری برابر با ۱۲۹۶ هجری شمسی به چاپ رسیده‌اند نیز مورد مطالعه قرار گرفته و گزارش‌هایی که به نحوی حریق آمل را بازتاب داده بودند مورد استفاده قرار گرفته است. تعداد بی‌شماری از اسناد مرتبط با موضوع تحقیق، جمع‌آوری و مورد بازخوانی گرفته و چند نمونه از این اسناد در صفحات پایانی کتاب به چاپ رسیده است. عکس‌ها نیز عمدتاً از کتاب گنجینه تصاویر آمل انتخاب و استخراج گردیده است. 

کهن دیار آمل در طول تاریخ حوادث بسیاری را به خود دیده است. دوران سرافرازی و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی آن در طول حکومت ساسانی، به گواه مستندات تاریخی غیرقابل انکار است. آمل پس از ورود اعراب به ایران نیز تا قرون متمادی همچنان قدرتمندترین کانون سیاسی در تبرستان به شمار می‌رفت و دیرینگی تاریخ آمل از لابه‌لای متون و شواهد تاریخی به روشنی هویداست. به‌تدریج با قدرت‌گیری کانون‌های جدید سیـاسی در شرق و مرکز تبرستان، به آرامی از عظمت و سروری آمل کاسته شد و جنگ‌های هولناک و متوالی حاکمان محلی و ورود پیکارجویان از دیگر نواحی به این شهر و تخریب بنیان‌های اقتصادی، افول قدرت فائقه سیاسی آمل در سپهر سیاست مازندران آغاز گردید. سیلابی که رزمجویان شاه اسماعیل صفوی با شکافتن سد دریاچه دریوک روانه آمل کردند می‌رفت تا نام این شهر را از صفحه‌ تاریخ حذف کند، اما آمل بار دیگر حیات اجتماعی خویش را باز یافته تا در عرصه سیاست منطقه به نقش‌آفرینی بپردازد. گذر زمان نیز خاطره آتش‌سوزی هولناک و مهیب اواخر عصر قاجار را از اذهان نخواهد زدود. حادثه‌ای بزرگ و در نوع خود کم‌سابقه که سراسر محلات آمل را در نوردید و تمدن دیرپای شهر اسطوره‌ها را مورد تهدید قرار داد.


خواندن کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ محلی ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آتش سوزی بزرگ آمل، سال ۱۲۹۶ (دفتر پنجم)

«چون نخستین زبانه‌های آتـش شـعله بر می‌کشد و به سبب آن بسیاری از اثاثیه وسایل پیرامونی را به کام خود فرو می‌برد و تهدید آن جدی می‌گردد حاضرین در محل در صدد اطفاء آن برمی‌آیند، آن‌ها با کوبیدن پا بر روی شعلـه‌های آتـش و ریختن آب برروی شراره‌ها، سعی در خاموش کردن حریق می‌کنند. در گام نخست، امهاء آتش چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد اما ناکامی در مهار زبانه‌های آتش و سرایت آن به اطراف، خطر جدی می‌نماید».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۵ صفحه

حجم

۸۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۵ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان