دانلود و خرید کتاب سیلماریلیون جی. آر. آر. تالکین ترجمه رضا علیزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سیلماریلیون

کتاب سیلماریلیون مجموعه‌ای داستانی و اسطوره‌ای خیالی و فانتزی به قلم جی. آر. آر تالکین خالق ارباب حلقه‌ها است که در سال ۱۹۹۷ و چهار سال پس از مرگ خالقش منتشر شد. سیلماریلیون پیشاداستان تمامی آثار تالکین است، روایت عصر ابتدایی و خلقت اولیه. این اثر توسط رضا علیزاده به فارسی ترجمه شده است و انتشارات روزنه آن را منتشر کرده و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

همچنین نسخه‌ی صوتی این اثر با صدای محمود هادی‌زاده نیز منتشر شده است.

درباره کتاب سیلماریلیون

کتاب سیلماریلیون نوعی اسطوره‌سرایی خیالی است. اثری که ما را به دوره‌ی ابتدایی سرزمین‌ میانی می‌برد. این اثر یک رمان نیست، بلکه مجموعه نوشته‌ای است که طرح و اساس یک دنیای خیالی جدی را با خود حمل می‌کنند. سیلمیاریلیون متن مقدس دنیای هابیت است و سرزمین میانی است. سیلماریلیون روایت دنیایی به نام ائا است که در پنج بخش نوشته شده است:

خلاصه کتاب سیلماریلیون

در ابتدای خلقت، ایلوواتار، از تفکر و اندیشه‌اش آینور را آفرید. آینور همان جمع والار و مایار است. ایلوواتار به هر یک از این دو، یک نت موسیقی را یاد داد و سپس به ترانه‌ای گوش داد که آن‌ها با نت‌هایی که آموخته بودند، می‌خواندند. تا مدتی موسیقی هماهنگ و گوش‌نواز بود، تا زمانی که قدرتمندترین والا، به نام ملکور شروع به سرکشی کرد و موسیقی را به هم ریخت. ایلوواتر عصبانی شد و شروع به آشکار کردن نت‌های دیگری کرد. او نت قدرتمندی را برانگیخت که ملکور دیگر توان ستیز با آن را نداشت. والاها سکوت کردند و ایلوواتار از درون ترانه‌ای که آن‌ها سروده بودند، دنیایی را به آن‌ها نشان داد، دنیایی که از همان ترانه متولد شده بود، دنیایی که انسان‌ها و الف‌ها، که فرزندان ایلوواتار بودند، در آن زندگی خواهند کرد. این آغاز کتاب سیلماریلیون است، داستانی که با خلقت و سرکشی آغاز می‌شود، سرکشی و شیطنتی که در جهان جدید نیز دیده می‌شود.

اما سیلماریل‌ها چه هستند؟ سیلماریل‌های سه‌گانه جواهراتی هستند که توسط فئانور که باهوش‌ترین الف‌ها است، ساخته شده‌اند. در این سه جواهر، نور همان دو درخت والینور قرار دارد، البته پیش از آنکه به دست ارباب تاریکی نابود شوند. این نور تنها درون سیلماریل‌ها می‌تواند زنده بماند، اما سیلماریل‌ها نزد ارباب تاریکی است. آن‌ها درون تاجی قرار دارند که در قلعه‌ای نفوذناپذیر نگهداری می‌شود. سیلماریلیون داستان طغیان فئانور بر ضد این خدایان است.

خرید و دانلود کتاب سیلمایلیون را به چه کسانی پیشنهاد می‌دهیم؟

کتاب سیلماریلیون را به تمامی شیفتگان ادبیات فانتزی جهان پیشنهاد می‌دهیم. کسانی که عاشق خواندن اسطوره‌هایی خیالی و داستانی‌هایی از سرزمین‌های دور هستند. همچنین طرفداران ارباب حلقه‌ها و هابیت، نباید خواندن این کتاب را از دست بدهند، کتابی که آن‌‌ها را با خود به سرزمین‌های میانه و آغاز خلقت در آنجا می‌برد. هابیت مرجع، آغاز و پایان تمامی شاهکارهای تالکین است.

چرا باید کتاب سیلماریلیون با ترجمه‌ی رضا علیزاده را بخوانیم؟

ادبیات فانتزی به هیچ وجه مختص به دنیای کودکان نیست. خواندن ادبیات فانتزی در زمانه‌ی کنونی ضرورت فراوانی دارد. فانتزی دگرگونی قواعد بیرونی است و خیال تنها راه عبور از واقعیت سخت است. شیلا اگف، منتقد و نویسنده‌ی کانادایی درباره‌ی ادبیات فانتزی این‌گونه می‌نویسد: «فانتزی، ادبیات تناقض است؛ کشف واقعیت است از درون آنچه غیرواقعی است؛ کشف پذیرفتنی است از دل آنچه غیرقابل پذیرفتن است؛ کشف باورکردنی است از دل آنچه باورکردنی نیست.»

درباره جی آر آر تالکین

جان رونالد روئل تالکین، نویسنده، زبان‌شناس و مؤلف بزرگ ادبیات بریتانیایی است که در سال ۱۸۹۲ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. تالکین در انگلستان بزرگ شد و تحصیلاتش را در آنجا گذراند. تالکین در دوره‌ی جنگ جهانی اول و از سال ۱۹۱۴ مشغول به خدمت در ارتش بریتانیا شد. تالکین از سال ۱۹۲۵ تا سال ۱۹۴۵ به تدریس در فلوی کالج پمبروک و دانشگاه آکسفورد پرداخت. تالکین سرانجام در سپتامبر ۱۹۷۳ به علت بیماری، فوت کرد.

تالکین علاقه‌ی بسیاری به ساختن زبان‌های جدید داشت و در طول عمر خود ۱۵ زبان علمی جدید ساخت. دو اثر برجسته‌ی او یعنی «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها»، سبب شد تا خالق آن‌هاعنوان پدر ادبیات فانتزی مدرن را از آن خود کند.

«ارباب حلقه‌ها» شاهکاری از تالکین است که کم‌تر کسی پیدا می‌شود که حداقل اسم آن را هم نشنیده باشد. ارباب حلقه‌ها داستانی است که در سرزمین میانه اتفاق می‌افتد. در این سرزمین نوزده حلقه‌ی قدرتمند وجود دارد که هرکدام، قدرت منحصر به فردی را از آن خود کرده است. در کنار این‌ها، حلقه‌ی دیگری نیز ساخته می‌شود، حلقه‌ای یگانه که اربابش سائرون یا همان پادشاه سیاهی است. سائرون می‌خواهد بر تمام جهان فرمانروایی کند. در سرتاسر این اثر، هابیت‌هایی حضور دارند که در تلاشند تا حلقه‌ی یگانه را نابود سازند. این اثر به صورت مرحله‌ای و بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ نوشته شده است.

«هابیت» دیگر شاهکار تالکین است که در سال ۱۹۳۷ منتشر شد. داستانی در مورد بیلبو بگینز، یکی از کوتوله‌های قوم خیالی هابیت. بگینز از سرزمینی آرام و صلح‌طلب، برای گرفتن سهمش از یک گنج گرانبها، راهی یک سفر ماجراجویانه می‌شود و سرزمین آرام و صلح‌طلبش را ترک می‌کند، در طی سفر با موجودی به نام گالوم آشنا می‌شود، همان موجودی که حلقه‌ی یگانه در دستانش است.

«یاران حلقه»، «دو برج»، «بازگشت پادشاه»، «ماجراهای تام بامبادیل» و «درخت و برگ» از دیگر آثار تالکین هستند که در زمان حیاتش منتشر شد. آثار بسیار دیگری بعد از مرگ او و توسط کریستوفر تالکین منتشر شدند.

بهترین ترجمه فارسی سیلماریلیون

با اختلاف بسیار، می‌توان عنوان بهترین ترجمه‌ی فارسی کتاب سیلماریلیون را به رضا علیزاده داد، کسی که به طور تخصصی آثار تالکین را ترجمه کرده است. رضا علیزاده «سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها» شامل «یاران حلقه»، «دو برج» و «بازگشت شاه»، همچنین «سیلماریلیون» «حکایت فرزندان هورین» را ترجمه کرده است. بخش بزرگی از شهرت علیزاده به سبب ترجمه‌های روان و گیرای او از آثار تالکین است.

علاوه بر ترجمه‌ی علیزاده، مریم واثقی نیز این اثر را ترجمه کرده است و انتشارات سبزان آن را منتشر کرده است. این ترجمه نیز، ترجمه‌ی روان و خوشخوانی است.

از این کتاب اقتباسی صورت گرفته است؟

اقتباس‌های بسیاری از آثار تالکین صورت گرفته است. آثار او را نباید به عنوان داستان‌هایی جداگانه ، بلکه باید به عنوان یک مجموعه دید که سیلماریلیون هم به نوعی مرجع تمامی داستان‌های تالکین است.

به طور کلی فیلم‌های فراوانی حول سرزمین میانه ساخته شده است که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون (۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳)

مجموعه فیلم هابیت به کارگردانی پیتر جکسون (۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴)

ارباب حلقه‌ها به کارگردانی رالف بکشی با اقتباس از دو برج اثر تالکین (۱۹۷۸)

نظرات افراد و مجله‌های مشهور درباره سیلماریلیون و آثار تالیکن

بالتیمور سان: کتابی ضروری برای عاشقان تالکین و همچنین یک کتاب مهم.

واشینگتن پست: اثری خلق‌شده از زیبایی منحصربه‌فرد... در بهترین لحظاتش باشکوه است.

سیاتل تایمز: داستان سرزمین میانه قبل و هنگام ظهور انسان ها... سرشار از سحر و جادو، کاری قهرمانانه، و نام‌هایی شگفت‌انگیز... به تمامی معنا کتابی فوق‌العاده.

بخشی از متن کتاب سیلماریلیون

«آنک ارو، آن یکتا که در آردا او را ایلوواتار می‌نامند؛ و او نخست آینور را آفرید، قُدسیان را، که ثمره اندیشه‌اش بودند، و با او بودند پیش از آن‌که چیزهای دیگر در وجود آید. و او با آنان سخن گفت، نغمه‌های آهنگ را بر ایشان خواندن گرفت؛ و آینور در برابر وی خواندند، و او شاد بود. امّا زمانی دراز هر یک به تنهایی می‌خواندند، یا فقط تنی چند با هم، و باقی به آهنگ گوش می‌سپردند؛ چرا که هر یک تنها آن بخش از اندیشه ایلوواتار را درمی‌یافتند که خود نشأت گرفته از آن بودند، و با فهم برادران خویش می‌بالیدند، امّا به آهستگی. باری همچنان که به هم گوش می‌سپردند به تفاهمی ژرف‌تر رسیدند، و هم‌صدایی و همسازی‌شان فزون گشت.

و چنین واقع شد که ایلوواتار جمله آینور را به نزد خویش فرا خواند و نغمه‌ای شگرف به ایشان باز نمود، و از چیزهایی بزرگ‌تر و شگفت‌تر از آنچه تا به‌اکنون آشکار گردانیده بود، پرده برگرفت؛ و شکوه آغاز و جلال انجامش آینور را مبهوت ساخت. چنان‌که ایلوواتار را نماز بردند و خاموش ماندند.

آنگاه ایلوواتار به ایشان گفت: «از آن نغمه‌ای که بر شما آشکار گردانیدم، اینک به دست شمایان آهنگی بزرگ خواهم پرداخت. و چون شمایان را با شعله‌ای زوال‌ناپذیر افروخته‌ام، توان خویش در آراستن این نغمه خواهید نمایاند، هر یک با اندیشه و تدبیر خویشتن، چنان که خواهید. امّا من خواهم نشست و گوش فرا خواهم داد، و شادمان خواهم بود که از رهگذر شما زیبایی عظیم بدل به ترانه‌ای گشته است.»

معرفی نویسنده
عکس جی. آر. آر. تالکین
جی. آر. آر. تالکین

جی آر آر تالکین نویسنده‌، شاعر، لغت‌شناس و پژوهشگر انگلیسی است. تالکین خالق مجموعه‌ای از مهم‌ترین رمان‌های فانتزی قرن بیستم، «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» است. آثار فانتزی او نقشی اساسی در اقبال به خواندن و نوشتن در این ژانر ادبی داشت. تالکین در جنگ جهانی اول حضور داشت و با درجه ستوان دوم به ارتش بریتانیا خدمت کرد.

نظرات کاربران

fahime
۱۳۹۸/۰۹/۰۹

×هشدار× ×حاوی اسپویلر× اگر قرار باشه تا آخر عمر تبعیدم کنن به یک جزیره و اجازه بدن یک کتاب با خودم ببرم، حتما این کتابو انتخاب می‌کنم. این کتاب که در واقع تاریخ سرزمین میانه‌ست، تقریبا سخت‌خوانه و نمی‌تونید باهاش ارتباط برقرار

- بیشتر
Prince of Darkness
۱۳۹۸/۱۲/۰۹

یه توضیح کوتاه بدم نویسنده این کتاب استاد دانشگاه بوده و زبان شناس برجسته ای هم بوده اگه درست یادم بیاد 14 تا زبان اختراع کرده و به خاطر اینکه زبان هاشو به دنیا بشناسونه میاد کتاب می نویسه... کتاب درباره ساخته شدن

- بیشتر
لویی فردینان سلین
۱۳۹۷/۱۰/۰۳

این کتاب قله ادبیات فانتزی و حماسیه. ترجمه رضا علیزاده هم محشره و در بهترین حالتش قرار داره. ترتیب خوندن مجموعه کتاب های آردا: 1_هابیت 2_ارباب حلقه ها (سه جلد) 3_سیلماریلیون 4_باقی آثار فرعی مثل:فرزندان هورین، قصه های ناتمام ، اطلس سرزمین میانه(نوشته کارن وین

- بیشتر
مهیار
۱۳۹۸/۱۰/۲۴

آردا،نام دنیای خیالی ساخته ی تالکین،یکی از بهترین دنیاهای تخیلی ساخته شده توسط ذهن انسان. اگر بخوایم به ترتیب تاریخی،کتابای اصلی تالکین رو بخونیم،این طوری میشه: ۱-سیلماریلیون:شرح آفریده شدن دنیای تالکین توسط ایلوواتار،آفریننده ی یگانه ی جهان خیالیش و در ادامه یک

- بیشتر
arash
۱۴۰۰/۰۴/۲۸

طاقچه جان چون میدونم قیمت کتاب رو ناشر تعیین میکنه میخوام در جریان باشی این کتاب از همین ناشر با همین مترجم و تعداد صفحات کتاب و سال انتشار در فیدیبو (بدون تخفیف) حدود ۱۵ هزار تومن قیمت گذاری شده.

- بیشتر
Ehsan
۱۳۹۸/۱۲/۲۰

این کتاب شاهکار ادبیات فانتزی انگلستان و جهان

Mohammad Zare
۱۳۹۶/۰۸/۱۳

کتاب بسیار خوبیه ولی حیف که نوشته پرتکلف زیاد داره و هر کسی نمیتونه کامل متوجه بشه حداقل من که کامل متوجه نشدم خیلی از جملات رو. نه این که ترجمه بد باشه.یکم فهمیدن و هضم کردنشون برای من سخت

- بیشتر
Chopin
۱۳۹۹/۰۱/۰۸

از کسایی که این کتاب رو مطالعه کردن خواهش می کنم شخصیت و حدیث مورد علاقشون در سیلماریلیون رو بنویسند.

ali vazin
۱۳۹۵/۱۲/۲۶

قیمت و بیارید پایین با این قیمت نسخه چاپیش و بخری بهتره که !

مسافر ناخوانده
۱۳۹۵/۰۶/۲۹

ممنون طاقچه عالیه لطفا کتاب های ارباب حلقه های جلد 1 تا 3 و هابیت و فرزندان هورین و قصه های نومه نور و سرزمین میانه دوران دوم که مال همین نویسنده و ناشر و مترجم هستند و کتاب های

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
اگرچه برآمدن چشمه در برابر آفتاب شادی‌بخش است، سرمنشأ آن از چاه‌هایِ اندوهِ ناپیموده‌ای است که در بنیاد زمین واقع است.
mimbaran
آنگاه که برن دست از امید شسته بود، دختر به نزد او آنجا که در تاریکی نشسته بود، بازگشت، و زمانی دراز پیش از این، در قلمرو پنهان دست خود را در دست او گذاشت. از آن پس دختر غالب اوقات به نزد او می‌آمد، و آن دو از بهار تا تابستان پنهانی در بیشه‌ها می‌گشتند؛ و اگرچه زمان کوتاه بود، خوشی هیچ یک از فرزندان ایلوواتار به عظمت خوشی آن دو نبود.
ali osso
و ایلوواتار با اولمو سخن آغاز کرد و گفت: «نمی‌بینی که اینک چگونه در این خطه کوچک در ژرفای زمان، ملکور با قلمرو تو می‌جنگد؟ او به سرمای سخت و گزنده می‌اندیشید، امّا هنوز زیبایی چشمه‌هایت و نیز آبگیرهای زلالت را نتوانسته نابود کند. برف را بنگر و مکر و حیله یخبندان را! ملکور اندیشه گرما و آتش مهارناشدنی را در سر می‌پروراند، امّا اشتیاق تو را فروننشانده و به تمامی آهنگ دریا را خاموش نساخته است، به جای آن بلندی و شکوه ابرها را بنگر، و مهی را که دم‌به‌دم دگرگون می‌شود؛ صدای باریدن باران را بر روی خاک بشنو! و در این ابرها تو به مانوه نزدیک می‌شوی، به دوست‌ات، که دوست‌اش می‌داری.»
لویی فردینان سلین
از نشاط و زندگانی سعادت‌بار چیز زیادی نمی‌توان گفت تا آنکه فرجام آن فرا برسد؛ چه، آنچه زیباست و شگفت‌انگیز، تا آنگاه که پابرجاست و چشم آن را می‌بیند، خود سندی است از برای خویش، و آنگاه که در آستانه خطر است یا برای همیشه نابود می‌شود، به سرودها راه می‌یابد.
mimbaran
امّا از نشاط و زندگانی سعادت‌بار چیز زیادی نمی‌توان گفت تا آنکه فرجام آن فرا برسد؛ چه، آنچه زیباست و شگفت‌انگیز، تا آنگاه که پابرجاست و چشم آن را می‌بیند، خود سندی است از برای خویش، و آنگاه که در آستانه خطر است یا برای همیشه نابود می‌شود، به سرودها راه می‌یابد.
bilijacks
هنگامی که پای در پوچی گذاشتند، ایلوواتار به آنان گفت: «بنگرید این آهنگ شما!» و مکاشفه‌ای را به ایشان باز نمود و آنجا که پیش‌تر تنها شنوایی بود، به آنان بصیرت داد؛ و جهانی نو را دیدند که در برابرشان هویدا گشت، و این جهان همچون گوی در میان پوچی دیده می‌شد و در آن، امّا نه از آن، بر جای بود.
سید علیرضا
امّا مرگ از همان نخست نیز کیفر شما نبود. بدین‌سان شما می‌گریزید، و جهان را ترک می‌گویید و در امید یا نومیدی بندی آن نیستید.
محسن
و خیلی از فرزندان ایلوواتار هنوز به صدای دریا گوش می‌سپارند و سیر نمی‌شوند، لیکن خود نیز نمی‌دانند که این گوش کردن را سبب چیست.
مانترا
«فرصت‌های عجیب در جهان بسیار است، و آنگاه که خردمند درمی‌ماند، کمک از دست ناتوان می‌رسد.
محسن
و به راستی همچنان که روزگار رو به پلیدی می‌گذاشت، سنجه‌ای برای حقیقت نبود
محسن

حجم

۴۵۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۶۲۴ صفحه

حجم

۴۵۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۶۲۴ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
۵۷,۵۰۰
۵۰%
تومان