لوگو طاقچه
همه کتاب‌های الکترونیک

چرا همه کتاب‌ها را نداریم؟

2,920 بازدید

هر روز تعدادی از کاربران طاقچه در بخش پیشنهاد کتاب و یا شبکه‌های اجتماعی پیام می‌دهند که چرا کتاب‌های نشر «گالیمار» را ندارید یا چرا کتاب «عشقِ ملت» را نمی‌آورید! ما تمام این نظرات و پیشنهادات را می‌خوانیم و می‌شنویم اما گاهی مشکلاتی وجود دارد که نمی‌توانیم کتاب‌های درخواستی کاربران را بیاوریم. در این یادداشت توضیح می‌دهیم که چالش‌هایمان چیست و چرا نمی‌توانیم همه کتاب‌ها را داشته باشیم.

انحصار | مونوپولی

احتمالا با شنیدن مونوپولی به یاد بازی معروفی می‌افتید که در ایران هم به اسم روپولی و عمو پولدار تولید می‌شد. شاید برخی با داستان شکل‌گیری این بازی هم آشنا باشید؛ الیزابت مگی در سال ۱۹۰۳ این بازی را با هدف نشان دادن مشکلات سیستم سرمایه‌‌داری و انحصارگرایی طراحی کرد و اسمش را گذاشت «بازی ملاکین» اما در سال ۱۹۳۵ «چارلز دارو» که مهندس بیکاری بود، با تغییرات جزیی این بازی را به تولید انبوه رساند و اسمش را به «مونوپولی» تغییر داد.

مونوپولی به معنی «انحصارگری» است یعنی توزیع یا فروش چیزی به صورت انحصاری برای دولت، مؤسسه یا شرکتی خاص. حالا این داستان چه ربطی به کتاب‌ها دارد؟! همزمان با شروع کار طاقچه، یکی دیگر از فعالین این حوزه با برخی از ناشرها قرادادهای انحصاری برای عرضه کتاب الکترونیکشان امضاء کرد. به همین دلیل ناشرهایی که قرارداد انحصاری برای کتاب‌های الکترونیک امضاء کرده‌اند نمی‌توانند تا پایان زمان انحصار کتاب‌هایشان را در اختیار گروه دیگری قرار بدهند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

رعایت حقوق مولف | کپی رایت

وقتی شما کتابی می‌نویسید و یا ترجمه می‌کنید، قراردادی با ناشر امضاء می‌کنید که در آن حقوق دو طرف و شرایط انتشار و… آمده است. در برخی از این قراردادها اجازه انتشار نسخه الکترونیک و صوتی با ناشر است و در قراردادهای دیگر این اجازه با نویسنده یا مترجم. به همین دلیل اگر نویسنده یا مترجم با الکترونیکی شدن کتابش مخالف باشد، از لحاظ قانونی ناشر نمی‌تواند این کتاب‌ها را برای تبدیل شدن به نسخه الکترونیک در اختیار ما قرار بدهد.

سلیقه ناشرها

در برخی موارد ناشرها علاقه‌ای به انتشار نسخه الکترونیک کتاب‌هایشان ندارند. هرکدام از این ناشرها ممکن است دلایل خاص خودشان را برای این کار داشته باشند. بیشترین دلایلی که تاکنون عنوان شده، تاثیر منفی فروش کتاب الکترونیک بر کتاب چاپی است و بحث دوم نداشتن اعتماد به امنیت برنامه‌های دیجیتالی برای کپی شدن فایل کتاب‌هاست.

در مورد گزینه دوم، یعنی امنیت کپی شدن فایل‌ها، طاقچه امن‌ترین اپلیکیشن کتابخوان فارسی است و در این چهارسالی که فعال بوده، هیچ مشکلی از لحاظ امنیتی نداشته.

در مورد اول نیز با توجه به تجربه‌هایی که داشته‌ایم فروش کتاب الکترونیکی هیچ تاثیر منفی روی فروش نسخه‌های چاپی نگذاشته است و حتی در برخی موارد به دلیل معرفی و تبلیغی که می‌شود تاثیر مثبتی روی فروش چاپی می‌‌گذارد. با این حال برخی از ناشرها همچنان ترجیح می‌دهند وارد این بازار نشوند یا آن را به تاخیر بیندازند.

کتاب‌های قدیمی

برای اینکه کتاب‌ها، الکترونیکی و به فرمت epub تبدیل شوند، باید تغییراتی روی متن انجام داد. برای این کار نیاز داریم که فایل word یا InDesign کتاب‌ها را داشته باشیم. در مورد بعضی از کتاب‌های قدیمی که بیشتر به فیلم و زینک و فرمت pdf وابسته بودند، هیچ فایل وُرد یا این‌دیزاینی وجود ندارد. به همین خاطر نمی‌توانیم آن کتاب‌ها را به کتاب الکترونیک تبدیل کنیم.

فرآیند تحویل گرفتن کتاب و تبدیل به کتاب الکترونیکی

در شرایط عادی اگر بخواهیم کتابی را از ناشر تحویل بگیریم، باید با آن نشر هماهنگ کنیم تا فایل وُرد یا این‌دیزاین کتاب را به ما بدهد. اگر با آن ناشر قرارداد داشته باشیم و کتابِ درخواست شده هم برای انتشار الکترونیکی در هیچ‌کدام از شرایط بالا نباشد، فایل ورد یا ایندیزاینی که ناشر می‌دهد وارد صفِ کتاب‌هایی می‌شود که در حال تبدیل شدن هستند. بسته به سرعتِ گرفتن فایل از ناشر و طولِ صفِ تبدیل، این کار ممکن است از دو سه روز تا یکی دو هفته طول بکشد. بنابراین ممکن است کتابی که در خواست داده‌اید هم‌اکنون در حال گذراندن فرآیند تولید باشد و به زودی منتشر شود.

آیا نباید کتاب پیشنهاد بدهیم؟

با تمام این تفاسیر ما در تمام موارد بالا در حال گفت‌وگو و پیگیری از ناشرها هستیم تا بتوانیم کتاب‌های مورد نظرتان را به طاقچه بیاوریم، پس شما همچنان به پیشنهاد دادن‌ ادامه بدهید، زیرا چراغ راهی برای ما هستند که نشان می‌دهد سراغ چه کتاب‌ها و ناشرهایی برویم.

از کجا می‌توانم کتابی که می‌خواهم پیشنهاد بدهم؟

برای اینکه بتوانید کتاب مورد نظرتان را پیشنهاد بدهید، ابتدا باید وارد اپلیکیشن طاقچه شوید. در سمت راست و پایین صفحه، روی آیکون «بیشتر» کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود به سمت پایین بروید و در بخش «پشتیباتی» روی «تماس با ما» کلیک کنید. سپس در قسمت «پیشنهاد کتاب» نام کتاب و سایر مشخصات را پر کنید و دکمه «تایید و ارسال» را بزنید.

اگر سوال یا پیشنهادی در این مورد داشتید، خوشحال می‌شویم در زیر همین یادداشت برایمان بنویسید.

اگر اپلیکیشن طاقچه را ندارید، می‌توانید از این لینک طاقچه را روی گوشی یا تبلت نصب کنید.

اگر می‌خواهید در مورد کتاب الکترونیکی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب الکترونیکی چیست؟» و «معرفی و خرید کتابخوان» را  بخوانید.

 

2,920 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
4.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
19 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه