لوگو طاقچه
از کتاب خواندن لذت ببرید

کتاب خواندن برای لذت بردن

12,218 بازدید

کتاب‌خواندن می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید یک کتاب را به دلایل مختلف، با اهداف مختلف و به چندین شیوه‌ی مختلف بخوانید. هر کدام از این شیوه‌ها هم نتایج متفاوتی دارند. در این متن به مفهوم یکی از انواع کتاب‌خواندن، یعنی «خواندن برای لذت‌ بردن» می‌پردازیم.

کتاب خواندن برای لذت‌ بردن یعنی چه؟

«خواندن برای خواندن»، «خواندنِ داوطلبانه» و «خواندن به‌وقت فراغت» این‌ها عباراتی هستند که سازمان NLT۱ در معنای «خواندن برای لذت بردن» به‌کار برده است. طرفداران این رویکرد، معتقدند که کتاب خواندن باید به‌ قصدِ لذت‌ بردن و با انگیزه‌ی خود فرد انجام شود. آن‌ها معتقدند که تنها در این صورت است که تمامِ فواید کتاب خواندن، شامل حال خواننده می‌شود؛ البته می‌تواند به پیشنهاد شخصِ دیگری هم صورت بگیرد؛ اما باید با علاقه‌ی خود خواننده دنبال شود.

پژوهشگران «خواندن برای لذت‌ بردن» را فرآیندی خلاق و فعالانه می‌دانند. آن‌ها معتقدند که در قرن ۲۱، به‌خصوص نوجوانانی که در مرحله‌ی ورود به بزرگسالی هستند، بیش از هر زمانِ دیگری در تاریخِ زندگی انسان‌ها، نیاز دارند که بخوانند و بنویسند.

آن‌ها به این مهارت احتیاج دارند تا انبوهِ اطلاعاتی را که هر روز به آن‌ها وارد می‌شود، برای ثبت زندگی شخصیشان، ارائه‌ی شغلشان و به‌صورت کلی به‌عنوان یک شهروند به کار گیرند و این موضوع در صورتِ اینکه کتاب بخوانند و از آن لذت ببرند، با کیفیتِ بیشتری اتفاق می‌افتد.

در بسیاری از مدارسِ سراسر دنیا، زمان و مکانی از ساعاتِ درسی‌ را به این موضوع اختصاص می‌دهند و بستری فراهم می‌کنند که به دانش‌آموزان لذتِ کتاب خواندن را معرفی کنند. جلسات کتاب‌خوانی برگزار می‌کنند؛ نویسندگان را به کلاس‌های درسی دعوت می‌کنند؛ کلوب‌های کتاب‌خوانی برپا می‌کنند و زمانی را برای به اشتراک‌ گذاشتن نظرات بچه‌ها فراهم می‌کنند.

درمجموع، کتاب خواندن برای لذت بردن، جزء مباحث بسیار مهمی است که در مدارس به آن پرداخته می‌شود. این شیوه، مقابلِ رویکردهایی مانند «خواندن برای آموختن» قرار می‌گیرد که می‌گوید کتاب‌ها به‌وجود آمده‌اند تا مانند معلم به شما مباحثی را آموزش دهند.

در یادداشت چگونه از کتاب خواندن لذت ببریم؟ روش‌های عملی این شیوه از کتابخوانی را توضیح داده‌ایم

 

کتاب خواندن برای لذت‌ بردن چه اثراتی دارد؟

به گفته‌ی محققان، لذت بردن از کتاب خواندن، با افزایش سن کم می‌شود؛ می‌گویند که افراد، مهارت‌های کتاب‌خوانی را در کودکی بهتر فرامی‌گیرند. علاوه‌بر آن، در ذهنِ اکثرِ بزرگسالان، افراد کتاب‌خوان و فعالیتِ کتاب خواندن، کسل‌کننده است؛ بنابراین طبیعی است که برای پر کردن اوقات فراغتشان کمتر به سراغ کتاب خواندن بروند.

 

گفته می‌شود کودکانی که از خواندن لذت می‌برند، بهتر از باقی دانش‌آموزان می‌توانند درس‌هایشان را بفهمند و آن‌ها را ارائه دهند. علاوه‌بر آن، کودکانِ بین ده تا شانزده سالی که کتاب خواندن را به‌عنوان فعالیتی برای لذت‌ بردن می‌دانند، از واژه‌ها بهتر استفاده می‌کنند و آن‌ها را بهتر ادا می‌کنند؛ و حتی در درسی مانند ریاضی هم پیشرفت چشمگیرتری دارند.

علاوه‌بر این‌ها، پژوهشگران می‌گویند زمانی که شما فصلی از کتابی مانند هری‌پاتر را می‌خوانید، همان بخشی از مغز شما درگیر می‌شود که در واقعیت شاهد آن شخصیت‌ها و وقایع باشید. بنابراین، شاید بتوان گفت که وقتی کتاب می‌خوانید، مانند این است که تمامِ وقایع کتاب را تجربه کرده باشید. بنابراین افرادی که کتاب‌های بیشتری را انتخاب می‌کنند و می‌خوانند، شرایط و احساساتِ خودشان را دقیق‌تر درک می‌کنند و آن‌ها را بهتر با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

کتاب خواندن برای لذت بردن، فوایدِ دیگری هم دارد؛

پژوهش‌ها می‌گویند که کتاب خواندن اگر با لذت بردن همراه شود، اضطراب و تنش و تپش قلب را کمتر می‌کند. همچنین گفته‌اند که این فعالیت، سه برابر بیشتر از پیاده‌روی و هفت برابر بیشتر از بازی‌های کامپیوتری باعث کاهش استرس می‌شوند.

 

آیا راهکاری هم وجود دارد؟

در این شیوه، لازم است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که دغدغۀ خواندنِ آن‌ها را دارید. موضوعِ کتاب‌ها را بپسندید و با آن ارتباط بگیرید. قرار نیست که کتاب، مانند معلم به شما موضوعی را آموزش دهد. این شیوه از کتاب خواندن، جدا از فوایدی که دارد، قرار است اوقات فراغتتان را پر کند. بنابراین لازم است کتابی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. به‌قولِ ملیسا مار، رمان‌نویس آمریکایی، زندگی کوتاه‌تر از آن است که کتاب‌هایی را بخوانید که از آن‌ها لذت نمی‌برید. در یادداشت‌های بعدی، به صورت مفصل‌تر به راهکارهای آن می‌پردازیم.

کتاب خواندن و شنیدن تفریحِ لذت‌بخش ماست و طاقچه تلاش می‌کند این تفریح را آسان‌تر کند. اگر طاقچه را نمی‌شناسید آن را به صورت رایگان دانلود کنید و سری به فروشگاه کتاب‌هایش بزنید. در طاقچه می‌توانید کتاب‌های الکترونیک، روزنامه، مجله و کتاب‌های صوتی نیز پیدا کنید.

 

پیشنهاد چند کتاب درباره کتاب خواندن

کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

نویسنده: مت هیگ

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر شانس این را داشته باشید که به کتابخانه نیمه شب بروید و خودتان تمام زندگی‌های دیگرتان را ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امکان دارد هر کدام از این زندگی‌ها بهتر از زندگی حال حاضر شما باشند؟

نورا با سوالی این چنینی به سراغ کتابخانه‌ای مرموز می‌رود که بداند قصه زندگی او چطور می‌شد اگر در جایی از زندگی انتخاب دیگری می‌کرد. او زندگی‌ای پر از بدبختی و پشیمانی داشته اما در این کتابخانه فرصتی برایش فراهم می‌شود تا اوضاعش را روبه راه کند. او این انتخاب را دارد که زندگی کنونی‌اش را با زندگی جدیدی عوض کند. مسیر شغلی جدیدی داشته باشد، روابط شکست‌خورده‌اش را از نو بسازد و رویاهای کودکی‌اش را دنبال کند. او باید در این سفر به دل کتابخانه نیمه‌شب به دورن خودش نظر کند و آن چه را واقعا به زندگی‌اش معنا و ارزش می‌دهد، پیدا کند. کتابخانه‌ای با انبوهی از کتاب که هرکدام قصه یک زندگی را می‌گویند.

‌‌

تولستوی و مبل بنفش

تولستوی و مبل بنفش

نویسنده: نینا سنکویچ

مترجم: لیلا کرد

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

جک و نینا راهی سفری دو نفره به مناسبت تولد جک شده‌اند. نینا که بسیار به مطالعه علاقه‌مند‌ است، سرمیز شام به جک می‌گوید که قصد دارد به مدت یک سال هر روز یک کتاب بخواند. اما او دلیلی برای این کار دارد. در حقیقت او در تلاش است تا با پناه بردن به دنیای داستان‌ها، با مطالعه کتاب‌ها و غرق شدن در ادبیات، درد از دست دادن ناگهانی خواهرش را تسکین دهد. خواهرش که به سرطان کیسه صفرا دچار شده بود، به طرز ناگهانی و با سرعتی بسیار بالا از زمان تشخیص بیماری‌اش، از دست رفت. نینا برای تسکین خودش، از دردی که می‌کشید فرار نکرد. بلکه شجاعانه تصمیم گرفت تا با آن روبه‌رو شود؛ کتاب‌خوانی‌اش را شروع کرد.

نینا سنکویچ لابه لای کتاب‌خوانی‌ها در هر بخش کتاب تولستوی و مبل بنفش، قسمتی از زندگی خود را روایت می‌کند و این که چطور در هر برهه‌ای از زندگی‌اش کتاب‌ها درد او را تسکین داده و با خوشحالی و غمش همراه بوده‌اند. فصل‌های این کتاب هم با جمله‌ای که نینا از هر کتاب انتخاب کرده آغاز می‌شوند. این داستان از دریافت‌های نویسنده از کتاب‌های مختلف می‌گوید. او مفاهیم مختلفی را در کتاب‌ها جستجو کرد؛ چرایی مرگ، معنای زندگی و …

سنکویچ درباره تجربه‌ای که منجر به نوشتن کتاب تولستوی و مبل بنفش شد، اینطور می‌گوید: «سالِ هر روز یک کتاب من، سال آسایشگاه من بود. سال من به‌دور از هوای ناسالم خشم و اندوهی که زندگی‌ام را از آن انباشته بودم. گریزی بود به بادهای شفابخش ملایم تپه‌های کتاب. سال کتاب‌خوانی من وقفه من بود، تعلیق من در زمان بین اندوه جانکاه مرگ خواهرم و آینده‌ای که حالا در کنارم ایستاده بود. من در مدت یک سالِ تمام استراحت و فراغت با کتاب‌ها، شفا پیدا کردم. حتی از آن هم بیشتر، آموختم که چگونه از مرحله بهبودی فراتر بروم.»

خواندن در توالت

خواندن در توالت

نویسنده: هنری میلر

مترجم: محمدرضا شکاری

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

هنری میلر در کتاب خواندن در توالت با جدی اما با زبانی طنز به بیان نظرات خود درباره مطالعه و کتاب‌هایی که در طول زندگی مطالعه کرده است می‌پردازد. میلر در این کتاب از مطالعه خودش و ارتباطش با کتاب‌ها می‌گوید توضیح می‌دهد چرا خواندن در توالت را برای عنوان کتاب خود انتخاب کرده است.

چه چیزی باعث می‌شود کتاب زنده باشد؟ خیلی اوقات این سؤال به ذهن می‌رسد! به نظرم پاسخش ساده است. کتاب با توصیه پرشور یک خواننده به خواننده‌ای دیگر زندگی می‌کند. هیچ‌چیز نمی‌تواند این انگیزه اساسی را در انسان خفه کند. با وجود نظرهای افراد بدبین و مردم‌گریز، نویسنده اعتقاد دارد انسان‌ها همیشه می‌کوشند عمیق‌ترین تجربیاتشان را با هم به اشتراک بگذارند. این تجربه‌ای از تجربه‌ها است. نویسنده تجربه‌اش از خواندن تجربیات را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

اعترافات یک کتاب خوان معمولی

اعترافات یک کتاب خوان معمولی

نویسنده: آنه فدیمن

مترجم: محمد معماریان

انتشارات ترجمان علوم انسانی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب‌خوان معمولی نه منتقد است و نه کارشناس؛ کتاب‌خواندن برای او لذتی است برآمده از دل. آن طور که ویرجینیا وولف می‌گوید، «کتاب‌خوان معمولی برای لذتِ خود می‌‌خواند نه برای کسب معرفت یا تصحیح نظرات دیگران». زندگی کتاب‌خوان معمولی با کتاب‌ها آمیخته است و مهم‌ترین لحظاتش را با کتاب‌هایش به خاطر می‌آورد. آنه فدیمن هم خود را نه منتقد کتاب و سرویراستار نامدار آمریکایی، که یک کتاب‌خوان معمولی می‌داند. او در این کتاب ۱۸ روایت از تجربه‌هایش از زندگی با کتاب را نوشته است. فدیمن از طبقۀ عجیب کتابخانه‌ها می‌گوید که نشان از درونی‌ترین لایه‌های صاحبانش دارد. از دستور زبان چنان دلنشین سخن می‌گوید که فراموش می‌کنی این همان ملال‌انگیزترین بخش زبان است. او حتی زمان رسمیت ازدواجش با همسرش را زمان «وصلت» کتاب‌هایشان می‌داند: «کتاب‌های من و او کتاب‌های ما شده بودند، حالا دیگر واقعاً متاهل شده بودیم». فدیمن گاهی از لذت خواندن آثار کلاسیک می‌گوید و گاهی از ولع عقده‌وارش به خواندن کاتالوگ‌های تبلیغاتی. نثر صمیمی، پراحساس و طنزآمیز او ما را به یاد بهترین لحظاتمان با کتاب‌ها می‌اندازد، حتی اگر چندان اهل فضل و ادب نباشیم، درست مثل کتاب‌خوان معمولی.


۱. سازمان یا خیریۀ NLT، یا به‌طور مفصل National Literacy Trust، به گفتۀ خودشان سازمانی خودانگیخته و مستقل است که با مدارس و اجتماعات مختلف فعالیت‌هایی در رابطه با افزایش مهارت‌های سوادآموزی و کتاب‌خوانی انجام می‌دهد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

12,218 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
3 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه