لوگو طاقچه
کتاب الکترونیکی و کتابخوان از نگاه کاربران طاقچه

کتاب الکترونیکی و کتابخوان از نگاه کاربران طاقچه

3,237 بازدید

کتاب الکترونیکی و کتابخوانِ الکترونیک، موضوعِ تازه‌ای در حوزه کتاب‌خوانی است. با پررنگ ‌شدنِ دنیای اینترنت و تاثیرش در زندگی روزمره آدم‌ها، هر روز بر کاربرانِ کتاب الکترونیکی افزوده می‌شود.

در یادداشت‌های قبلی، در مورد «کتاب الکترونیک چیست؟» نوشتیم. اما هیچ‌چیز جای شنیدنِ تجربه‌های واقعی کسانی که از کتاب الکترونیک استفاده می‌کنند، نمی‌گیرد.

 

در این یادداشت، با تعدادی از کاربران فعال طاقچه تماس گرفتیم و نظرِ آن‌ها را درباره کتاب الکترونیکی و دلایلِ انتخاب آن‌ها پرسیدیم. کاربرانی از سراسرِ ایران که کتاب الکترونیکی را در کتابخوانِ طاقچه دنبال می‌کنند.

 

چطور با کتاب الکترونیکی آشنا شدید؟

 

بیشترِ کاربرانی که با آن‌ها تماس گرفتیم، کتاب الکترونیکی را با اپلیکیشن طاقچه آغاز کرده بودند. ژاله می‌گوید: «من طاقچه رو از صفحه‌ی اینستاگرامش پیدا کردم. توی این صفحه گفته بودن که بعضی از کتاب‌های طاقچه رایگانه. اینطور شد که طاقچه رو نصب کردم و جذبش شدم. اول با دانلود کتاب رایگان شروع کردم و وقتی که باهاش صمیمی شدم، بقیه‌ی کتاب‌هاش رو هم دانلود کردم.»

دانلود کتاب رایگان از طاقچه 

اسماعیل هم تجربه‌اش مشابهِ ژاله است و کتاب الکترونیکی را با دانلود کتاب‌ رایگان از طاقچه شروع کرده است. اولین کتابی که اسماعیل در طاقچه خوانده، «بی‌شعوری» بوده: «فکر کنم اولین بار تبلیغِ طاقچه رو تو روزنامه دیدم.»

 

سمانه هم اولین بار، کتاب الکترونیک را با اپلیکیشن طاقچه آغاز کرده: «اولین بار، لینک طاقچه رو توی کانال خانم
چیستا یثربی دیدم. خانم یثربی لینکِ طاقچه کتاب خودشون رو توی کانالشون گذاشته بودن و معرفیش کرده بودن.»

 

در میانِ کاربرانی که با آن‌ها تماس گرفتیم، شیوه‌‌ی آشنایی کامران کمی متفاوت‌تر بود:

«اولین بار وقتی که آمازون درباره کیندل تبلیغ کرده بود، با نسخه epub و کتاب الکترونیک آشنا شدم. بعدها درباره نسخه‌های فارسیِ کتابخوان‌ها سرچ کردم و از بینِ نسخه‌های فارسی‌زبان، طاقچه رو انتخاب کردم. طاقچه از باقیِ کتابخوان‌ها اپلیکیشنِ سبک‌تری داشت و از شکلِ ورق‌زدنش هم خوشم اومد. به‌نظرم پلتفرمِ خوبیه.»

 

چه زمان‌هایی از کتاب الکترونیکی استفاده می‌کنید؟

 

در گفتگوی تلفنیمان با کاربران، متوجه شدیم که هر کدام از آن‌ها بنا به شرایطِ شغلیشان مکان‌های مختلفی را برای خواندن کتاب انتخاب می‌کنند. مثلا ژاله گفت که پزشک است. معمولا زمانی از کتاب الکترونیک استفاده می‌کند که در بیمارستان شیفت است و مراجعه‌کنندگان کم هستند.

 

اسماعیل مغازه‌دار است و معمولا در مغازه‌اش، زمانی که مشتری‌ها کم هستند، کتاب می‌خواند. امیرحسین هم معلم ریاضی است و می‌گوید که در بسیاری از مواقع، در محیطِ کارش می‌تواند کتاب بخواند: «گاهی توی خونه کتاب می‌خونم و گاهی هم توی محیط کار. وقتی که از بچه‌ها امتحان می‌گیرم و بچه‌ها مشغولِ کار خودشون هستن، من می‌تونم چند دقیقه کتاب بخونم. بعضی وقت‌ها هم توی زنگ‌های تفریح. زمانی که همکارام هنوز به اتاق دبیران نیومدن و تنها هستم، گوشی رو درمی‌آرم و طاقچه رو باز می‌کنم و شروع می‌کنم به خوندن.»

 

هانیه در شهری دور از خانه‌اش دانشجو است و می‌گوید: «من معمولا توی جاده‌م و نمی‌تونم با خودم کتاب سنگین حمل کنم. ولی گوشی طوریه که همیشه همراه آدم هست. مخصوصا وقتایی که توی ترمینال منتظرِ اتوبوس نشسته‌م و کاری ندارم. اینجور مواقع، بیکار نمی‌شینم و سریع طاقچه رو باز می‌کنم.»

 

شایان، یکی دیگر از کاربران فعالِ طاقچه، دانش‌آموز پایه دوازدهم است. معمولا زمانی که با خانواده به مسافرت می‌روند و نمی‌تواند بارِ سنگین با خودش حمل کند، روی گوشی یا تبلت کتاب می‌خواند:

«خیلی وقت‌ها هم وقتی همه خوابن و من حوصله ندارم پاشم و چراغو روشن کنم، با چراغِ خاموش می‌رم توی تختم و روی تبلتم کتاب می‌خونم.»

 

کامران مهندس است. تازه صاحبِ دختری شده و پیش از به دنیاآمدنِ دخترش، قبل از خواب و یا در صف‌های انتظار بانک و نانوایی، کتاب می‌خوانده.

 

چرا کتاب الکترونیکی؟ چرا کتابخوان الکترونیک؟

 

همه کاربران، معتقد بودند که خرید کتاب الکترونیک راحت‌تر از خرید کتاب از کتابفروشی است. امیرحسین می‌گوید: «برای اینکه از کتاب‌های به‌روز اطلاع پیدا کنم یا اون‌ها رو بخرم، باید به کتاب‌فروشی‌ها سر بزنم. اما آدم هر روز مسیرش به کتاب‌فروشی نمی‌افته. در عوض می‌تونم روزی دو یا سه بار به طاقچه سر بزنم و از کتاب‌های به‌روز باخبر شم و اون‌ها رو بخرم. طاقچه، مثل ویترینِ کتابفروشی می‌مونه که توی گوشی شما وجود داره.»

 

علاوه‌بر این ویژگی، کاربران می‌گفتند که کتاب الکترونیک، سبک و کم‌حجم است و همین موضوع حملِ آن را راحت‌تر می‌کند. سمانه، این ویژگی را مهم‌ترین مزیتش می‌داند: «من توی خونه‌م کتابخونه هم دارم، اما اگه بخوام کتابِ جدیدی بگیرم، فضایی ندارم. واسه همین ترجیح می‌دم کتاب الکترونیک استفاده کنم.»

 

کامران هم می‌گوید: «این روزا، همه‌چی کم‌حجم‌تر باشه، بهتره؛ شما یک کتاب رو می‌تونید با حجمِ کم توی گوشی و تبلت خودتون داشته باشید. اما اگه کتاب‌ها رو به‌صورتِ فیزیکی بخواید، کلِ فضای خونه‌تون رو می‌گیره.»

 

هانیه هم کم‌حجم‌بودنِ کتاب‌ها را دلیلی می‌داند که همیشه کتاب بخواند:

«از وقتی کتاب الکترونیک می‌خونم، دیگه بهونه‌ای واسه کتاب نخوندن ندارم. چون هر وقت که اراده کنم، کتاب همراهم هست. چون گوشیم همیشه باهام هست.»

 

شایان که با خواندنِ کتابِ «تمام آنچه که هرگز به تو نگفتم» با کتاب الکترونیکی آشنا شد، معتقد است که ارزان بودنِ آن، مهم‌ترین ویژگی‌اش است. امیرحسین هم از تجربه‌ی کتاب خریدنش می‌گوید که: «چند روز پیش، می‌خواستم یه کتابی بگیرم که قطرش خیلی زیاد بود. رفتم کتاب‌فروشی و دیدم که قیمتش هم خیلی زیاده چون قیمتِ کاغذ خیلی بالا رفته. واسه همین ترجیح دادم نسخه الکترونیکش رو دانلود کنم.»

 

کامران از زاویه‌ی دیگری مزیت‌های کتاب و کتابخوانِ الکترونیک را می‌بیند و می‌گوید: «آدم می‌تونه فیدبکِ بقیه رو هم درباره یه کتاب بخونه.»

 

 امیرحسین هم می‌گوید که از این ویژگیِ کتابخوان‌ها، برای انتخابِ ترجمه‌های بهتر یک کتاب استفاده می‌کند: «آدم باید نظراتِ تعدادِ زیادی از آدما رو بخونه تا بفهمه کدوم ترجمه بهتره. مخصوصا کتاب‌هایی مثل کتاب‌های موراکامی یا خالد حسینی. معمولا وقتی می‌رید کتاب‌فروشی، فقط شخصِ کتاب‌فروش شما رو راهنمایی می‌کنه که فقط نظرِ یه نفره. اما توی طاقچه و اپلیکیشن‌های مشابهش، آدم می‌تونه نظرِ تعدادِ زیادی از کاربرها رو بخونه و از برآیندِ اونا نتیجه بگیره.»

 

آنچه خواندید، نظراتِ تعدادی از کاربران فعال طاقچه درباره‌ی کتاب الکترونیک و دلایلِ انتخابشان بود؛ کاربرهایی که هرکدام، در نقطه‌ای از ایران و با توجه به شرایطِ خودشان کتاب الکترونیک را انتخاب کرده بودند. شما چطور با کتاب الکترونیکی آشنا شدید؟

 

در بخشِ نظرات برایمان بنویسید.

 

3,237 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
13 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه