لوگو طاقچه
انتخاب کتاب مناسب

۶ نکته برای خرید کتاب مناسب

76,305 بازدید

اگر کتاب‌خواندن را به‌عنوان فعالیتِ روزمره‌تان انتخاب کرده باشید، حتماً در مرحله‌ی خرید کتاب، سؤال‌های بسیاری برایتان پیش آمده است:

از کجا کتاب بخرم؟ از چه نویسنده‌ای؟ کتاب الکترونیکی بخرم یا کتاب چاپی؟ اصلاً چه کتابی برای من مناسب است؟ چطور کتاب مناسبی برای خواندن انتخاب کنم؟

برای آنکه مستقیماً سراغ خرید کتاب مناسب بروید،‌ اول باید بدانید که می‌خواهید چه کتابی بخوانید. چه ژانرهایی موردعلاقه‌ی شماست و کتاب‌های چه نویسنده‌ای را معمولاً می‌پسندید.

«کتاب مناسب» برای هر خواننده‌ای ممکن است متفاوت باشد. هر خواننده‌ای ممکن است روش‌های متفاوتی برای انتخاب و خرید کتاب داشته باشد. ممکن است کسی رمان‌های تاریخی دوست داشته باشد و دیگری رمان‌های داستانی. ممکن است شخصی کتاب‌های روانشناسی را با علاقه زیادی دنبال کند و دیگری هرگز سراغ این کتاب‌ها نرود. حتی ممکن است شما کتابی را در سن بیست‌سالگی شروع کنید و نتوانید آن را ادامه بدهید اما در بیست‌وپنج‌سالگی، نتوانید آن را زمین بگذارید.

انتخاب کتاب مناسب، یعنی اینکه کتابی را انتخاب کنید که مناسبِ حال و روزِ الان شماست. مطمئن باشید در همه‌حال، کتاب مناسب شما وجود دارد. آنچه مهم است، لذت‌بردن شما از کتابی است که انتخاب می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این یادداشت‌های وبلاگ را پیش از انتخاب و خرید کتاب بخوانید: کتاب‌خواندن برای لذت‌بردن و چگونه از کتاب‌خواندن لذت ببریم؟

در ادامه این یادداشت، چند راهکار پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید کتاب موردعلاقه‌تان را پیدا کنید.

۱. با دوستانتان مشورت کنید

می‌توانید از دوستانتان درباره کتاب مناسب پرس‌وجو کنید. مخصوصاً دوستانی که سلیقه‌شان مشابه سلیقه شماست. گاهی ممکن است دوستانتان درباره کتاب موردعلاقه‌شان در شبکه‌های اجتماعی چیزی بنویسند. در هر صورت، این‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی باشند که به کتاب موردعلاقه‌تان برسید.

۲. به وبلاگ‌ها و سایت‌های معرفی کتاب سر بزنید

با گذشتن زمان و حضور پررنگ اینترنت در زندگی روزمره ما، سایت‌های بسیاری در حوزه کتاب محتوا تولید می‌کنند. سایت کافه‌بوک، خوابگرد، یک پزشک و… نمونه‌ای از این وب‌سایت‌ها هستند. نمونه‌های دیگر را هم می‌توانید با یک جست‌وجوی سادهدر اینترنت پیدا کنید.

ما هم در این وبلاگ تلاش می‌کنیم به بهانه‌های مختلف، کتاب‌هایی را معرفی کنیم. تقریبا درباره هر موضوعی کتابی برای مطالعه پیشنهاد داده‌ایم. به مرور هم درباره موضوع‌های جدیدتر کتاب‌هایی پیشنهاد می‌دهیم.

می‌توانید در انتهای این یادداشت از ما بپرسید که دوست دارید درباره چه موضوعی کتاب بخوانید تا ما به شما یادداشتی از وبلاگ طاقچه پیشنهاد کنیم.

۳. شبکه‌های اجتماعی کتاب را بگردید

بریده‌های کتاب و نظرات افراد مختلف درباره کتاب‌ها، معمولاً‌ به انتخاب مناسب کمک می‌کنند. گودریدز معروف‌ترین شبکه اجتماعی کتاب در سطح جهانی است. بخش کتاب‌گردی اپلیکیشن طاقچه هم کارکرد شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران طاقچه دارد.

اگر می‌خواهید درباره «کتاب‌گردی» طاقچه اطلاعات بیشتری پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌گردی، شبکه اجتماعی کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی» را بخوانید.

شبکه اجتماعی طاقچه

کتاب‌گردی، شبکه اجتماعی کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی

۴. بر اساس نویسنده موردعلاقه‌تان انتخاب کنید

معمولاً وقتی اثری را از نویسنده‌ای دوست داشته باشیم، به‌دنبال آثار دیگر او هم خواهیم رفت. می‌توانیم نام او را جست‌وجو کنیم و کتاب‌های دیگر او را هم پیدا کنیم. مثلا اگر کتاب «تعقیب گوسفند وحشی» را دوست داشتید، سراغ بقیه‌ی آثار موراکامی نیز بروید.

۵. کتاب را از انتشارات موردعلاقه‌تان انتخاب کنید

هر ناشری، برای انتخاب آثاری که منتشر می‌کند، گروه تحریریه‌ای دارد. این گروه،‌ قواعدی را برای منتشرکردن کتاب‌ها درنظر می‌گیرند که هر کتاب، پیش از منتشرشدن، براساسِ آن قواعد بررسی می‌شوند. اگر کتاب، با قوانین آن انتشارات سازگار بود، ناشران تصمیم می‌گیرند که آن را منتشر کنند.

بنابراین اگر کتابی را از انتشارات به خصوصی خواندید و آن را پسندیدید، احتمال می‌رود که کتاب‌های دیگر این انتشارات را هم دوست داشته باشید. چون براساس همان قوانین چاپ می‌شوند.

۶. قبل از خرید کتاب پشت جلد  و متن را بخوانید

معمولاً در صفحات ابتدایی کتاب‌ها و یا پشت جلد آن‌ها توضیحاتی درباره آن نوشته شده است که با خواندن آن‌ها فضای کتاب دستتان می‌آید. علاوه بر این همیشه چند  کتاب را ورقی بزنید و نگاهی به متن کتاب بیندازید تا بی‌واسطه زبان و نگارش نویسنده را ببینید. آیا لحن و ادبیاتش را دوست دارید؟ آیا روان و خوش‌خوان نوشته است؟ اگر کتاب الکترونیکی می‌خوانید، حتما قسمت توضیحات را بخوانید. در کتاب الکترونیکی چند صفحه اول را هم به صورت رایگان می‌توانید دانلود کنید و بخوانید تا با لحن و زبان نویسنده بیشتر آشنا شوید. همچنین در قسمت بریده‌های هر کتاب در طاقچه می‌توانید قسمت‌هایی از کتاب را که دیگران پسندیده‌اند و در طاقچه به اشتراک گذاشته‌اند، بخوانید و تصمیم بگیرد.

نکاتی که گفتیم، تعدادی راهکار برای انتخاب و خرید کتاب مناسب بود. شما می‌توانید برای انتخاب کتاب مناسب، تعدادی از این نکات را با هم امتحان کنید تا به‌مرور زمان، سلیقه خودتان دستتان بیاید. تمامِ این راهکارها، می‌تواند سرنخ‌هایی باشند که دنبال‌کردنِ آن‌ها، شما را به کتابی مطابق با سلیقه خودتان برساند. به‌قول بتی روزنبرگ، «هرگز برای سلیقه کتابتان شرمنده نباشید۱


۱. بتی روزنبرگ، نویسنده آمریکایی و پژوهشگر حوزه ادبیات است و کتابی درباره انواع ژانرهای ادبیات منتشر کرده است. این جمله، نقل‌قولی از همان کتاب اوست.
76,305 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه