لوگو طاقچه
سمفونی مردگان و یک عاشقانه‌ی آرام

رمان ایرانی را با چه کتاب‌‌هایی شروع کنیم؟

4,675 بازدید

در یادداشت «چرا داستان ایرانی بخوانیم» دلایلی را برای خواندن کتاب‌های ایرانی معرفی کردیم. شاید تا به حال سراغ چند رمان ایرانی رفته باشید ولی نظرتان را جلب نکرده باشد یا به دنبال چند پیشنهاد مناسب برای شروع باشید. در این یادداشت سه رمان ایرانی را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید برای شروع سراغشان بروید.

سمفونی مردگان

سمفونی مردگان

نویسنده: عباس معروفی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب‌هایی هستند که از ابتدا پر از سوال و ابهام‌اند. همان پاراگراف اول را که می‌خوانی هزار سوال در ذهنت ایجاد می‌شود که چرا و چطور و چگونه این اتفاق‌ها افتادند و ارتباطشان با هم چه بود. «سمفونی مردگان» از همان ابتدا خواننده را با سوالات متعددی روبرو می‌کند و مشتاقش می‌کند تا بخواند و به دنبال پاسخ آنها در متن کتاب بگردد.

سمفونی مردگان یکی از معروف‌ترین رمان‌های ایرانی است. برنده‌ی جایزه سال ۲۰۰۱ از بنیاد ادبی فلسفی سورکامپ شده و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، عربی و ترکی ترجمه شده است. داستان بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ اتفاق می‌افتد و راجع به زندگی اعضای خانواده‌ی اورخانی است. یوسف، آیدین، آیدا و اورهان فرزندان این خانواده هستند. هر کدام از فرزندان نماینده‌ی بخشی از مردم جامعه در آن دوره هستند و تعارض بین آنها نشان‌دهنده‌ی نحوه‌ی برخورد گروه‌های مختلف جامعه است.

این کتاب اولین رمان نویسنده، عباس معروفی، است که در سال ۱۳۶۸ نوشته شده است. متن کتاب روان، جذاب و شامل توصیف‌های گیرا است. روایت داستان خطی نیست و زمان، مکان و راوی داستان مدام عوض می‌شود و همین موضوع خواندن آن را جذاب‌تر و لذتش را بیشتر می‌کند.

«به درخت های خشک پیاده رو خیره شد: برف شاخه‌ها را خم کرده بود و در بارش بعد حتما می شکستشان. آدم‌ها هم مثل درخت‌ها بودند. یک برف سنگین همیشه بر شانه‌های آدم وجود داشت و سنگینی‌اش تا بهار دیگر حس می‌شد. بدیش این بود که آدم‌ها فقط یک بار می‌مردند و همین یک‌بار چه فاجعه دردناکی بود.»

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان رمان «یک عاشقانه‌ی آرام» به اندازه‌ی نامش آرام است. داستان عشق گیله‌مرد کوچک اندام و بانوی آذری در بحبوحه‌ی انقلاب است. هر دو سیاسی هستند و آغاز راهشان با وقایع انقلاب در هم تنیده می‌شود. اما پس از مدتی زندگی‌شان دچار همان روزمرگی می‌شود که از آن هراس داشتند و برای آن با روش خود چاره‌اندیشی می‌کنند. نادر ابراهیمی داستان را به کسانی تقدیم کرده که در ابتدای راه هستند.

«بانوی من! بسیاری از نخستین‌ها، توهم است. نخستین روز، نخستین ساعت، نخستین نگاه، نخستین کلمات عاشقانه… یاد، عین واقعه نیست، تخیل آن است، یا وهم آن. یاد، فریبمان می‌دهد. حتی عکس‌ها راست نمی‌گویند. حتی عکس‌ها. چیزی بیش از یاد، بیش از عکس، بیش از نامه‌های عاشقانه، بیش از تمام نخستین‌ها عشق را زنده نگه می‌دارد: جاری کردن عشق: سیلان دائمی آن. در گذشته‌ها به دنبال آن لحظه‌های ناب گشتن، آشکارا به معنای آن است که آن لحظه‌ها، اینک، وجود ندارند.»

همانند نام و متن داستان روند خواندن آن نیز آهسته پیش می‌رود. این رمان را نمی‌شود امشب شروع کرد و فردا صبح به پایان رساند. باید خط به خط و صفحه به صفحه جلو رفت و به مرور زمان با کتاب همراه شد. متن داستان ادبی است و سرشار است از توصیف‌های لطیف و جملاتی که خواننده را به فکر وا میدارد. داستان لابلای این جملات آهسته جلو می‌رود و آرام به پایان می‌رسد.
می‌توانید کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام را با صدای پیام دهکردی را از وب‌سایت طاقچه دانلود کنید. شنیدن کلمات کتاب با صدای پیام دهکردی لذت خواندن آن را چندین برابر می‌کند.

‫پاییز فصل آخر سال است‬‌‫

‫پاییز فصل آخر سال است‬‌‫

نویسنده: نسیم مرعشی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

خیلی وقت‌ها دنبال کتابی هستیم که بی‌هوا از یکی از قفسه‌های کتابخانه برش داریم، شروع به خواندنش کنیم و نفهمیم کی و چطور تمامش کردیم. کتابی که داستان آن تو را به دنبال خودش می‌کشاند و می‌برد. وارد دنیای داستان می‌شوی و حتی وقتی در حال خواندن کتاب نباشی شخصیت‌ها در ذهنت راه می‌روند و زندگی می‌کنند و حرف می‌زنند. انگار تو هم می‌شوی یکی از شخصیت‌های کتاب. با آنها دوستی می‌کنی و در شادی و غم‌شان شریک می‌شوی.

رمان «پاییز فصل آخر سال است» یکی از همین کتاب‌ها است. نسیم مرعشی نویسنده‌ی جوان و خوش ذوقی است که این کتاب اولین رمان اوست و پیش از آن روزنامه‌نگار مجله‌ی همشهری داستان بوده است. این رمان برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. در سال ۱۳۹۴ برنده‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل احمد شد و تا کنون به چاپ بیست و هفتم رسیده است.

زمان روایت داستان، همین روزها است و شخصیت‌های آن با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که شاید هر کدامشان چالش امروز خواننده باشد. داستان درباره‌ی ۳ دوست –روجا، لیلا و شبانه- است که هرکدام با مسئله‌ای متفاوت دست و پنجه نرم می‌کنند. روایتگر فصل‌های مختلف کتاب شخصیت‌های مختلف داستان هستند. متن روان، شخصیت‌های باورپذیر و جذابیت داستان در کنار هم باعث شده‌اند خواندن این کتاب تبدیل به تجربه‌ای به یاد ماندنی شود.

«کدام احمقی گفته زمان خطی است؟ دروغ گفته. زمان معادله‌ی چندمجهولی است. اگر نامه‌ای ننوشته مانده باشد یا کاری نکرده، دو ساعت می‌شود دو دقیقه. دو ثانیه اصلا. چشم که به هم بزنی، می‌گذرد. اما اگر منتظر باشی، مثلا منتظر جواب یک کارمند احمق در سفارت، دو ماه به اندازه‌ی دویست سال می‌گذرد. هی پیرتر و پیرتر می‌شوی در آینه. روزها جانت را می‌گیرند و شب نمی‌شوند.»

سه کتاب، سه دهه، سه روایت

در این یادداشت تلاش کردیم چند پیشنهاد برای اولین مواجهه با رمان ایرانی داشته باشیم اما در نهایت باید بگوییم اگر سراغ هر کدام از این رمان‌ها رفتید و نظرتان را جلب نکرد نومید نشوید. رمان‌های ایرانی خواندنی بسیاری داریم که متناسب با سلیقه و حال و هوای خود، ممکن است هر کدام از آنها به دلتان بنشیند. کافی است قدم اول را بردارید و وارد دنیای ایرانی خواندن شوید تا سبک و نویسنده‌ی مورد علاقه‌تان را پیدا کنید.

ما در «اینفوگرافیک رمان و داستان ایرانی را با چه کتابی شروع کنیم؟» سعی کردیم با پرسیدن سوال‌هایی به شما کمک کنیم بهترین و مناسب‌ترین کتاب را برای خودتان انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم این اینفوگرافیک را هم ببینید.

پیشنهاد شما برای شروع رمان ایرانی چیست؟

4,675 بازدید

Avatar

الهه ابوالحسنی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه