بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب موانع دلبستگی و صمیمیت | طاقچه
کتاب موانع دلبستگی و صمیمیت اثر لیندا کاندی

بریده‌هایی از کتاب موانع دلبستگی و صمیمیت

نویسنده:لیندا کاندی
انتشارات:پندار تابان
امتیاز:
۲.۸از ۱۸ رأی
۲٫۸
(۱۸)
وقتی کودک با والدینی زندگی می‌کند که مدام اضطراب یا خشمشان را به او برمی‌گردانند -برای مثال، بر سرش فریاد می‌زنند یا به زور به او غذا می‌خورانند- او با خاموش کردن این ارتباط، انسجام روانی‌اش را حفظ می‌کند. بستن چشمان،‌ برگرداندن سر، نگاه نکردن، همه تلاش‌هایی هستند که حتی بچه‌های کوچک برای دفع منبع پریشانی از آن استفاده می‌کنند.
niiiloufariii
این‌که کودک باور داشته باشد خودش ارزش دوست داشته شدن ندارد آسان‌تر از این است که باور کند «موضوع»هایش -نگاره‌های دلبستگی‌اش- از دوست داشتن او ناتوان‌اند.
Golnaz Javaheri
می‌توان روش‌های خلاقانه‌ای به کار گرفت. می‌توان خود را فردی پرخاشگر جا زد و با لباس،‌ مدل مو، خالکوبی و حلقه‌هایی به قصد ارعاب دیگران، سایرین را از خود دور نگاه داشت. تصویر پیش رو با طرز برخوردی تحریک‌آمیز یا تهدیدکننده این پیام را به همراه دارد: «من آدمی نیستم که بخوای باهاش سروکله بزنی!» یا شاید «یا منو همین‌طوری که هستم بپذیر یا بزن به چاک؛ من بهت هیچ احتیاجی ندارم.» معنای واقعی این جمله تصویری از این عبارت است: «این نقابی که زیرش پنهان شدم رو ببین، من رو نبین.» آن‌ها انتظار طرد شدن دارند و از طرفی به آن دامن می‌زنند. تحریک کردن دیگران به طرد کردنشان، به آن‌ها نوعی حس کنترل می‌دهد و توجه آن‌ها را از دردی که احساس پذیرفتنی نبودن به همراه دارد پرت می‌کند؛ خشمگین بودن بهتر از زخمی بودن است.
niiiloufariii
هیچ‌گاه احساس نکرده بود که برای پدر و مادرش و به خصوص مادرش مهم است و این موضوع شرمی در او به جای گذاشته بود. در یکی از جلسات آخرش به من گفت: «یک جایی توی اعماق وجودم، انگار باور دارم که اشتباهی کردم.» جواب دادم: «فکر کنم احساس می‌کنی اون اشتباه خود تو هستی». اشک‌هایش جاری شد.
niiiloufariii
تروی به عنوان پسری «قابل کنترل» و «سازگار» توصیف می‌شد. او اعتراضی نداشت که چرا به‌ندرت با او ارتباطی برقرار می‌شود؛ چرا باید اعتراض می‌کرد؟ او با موقعیتی بهتر از این آشنا نبود و این تمام انتظاری بود که از زندگی داشت. بیشتر اوقات به حال خود رها شده بود،‌
niiiloufariii
تجارب دوران کودکی با مراقبان درونی شده‌اند و در صورتی که این تجاربْ ناخوشایند باشند، هستهٔ یک سوپرایگوی سختگیر و تنبیه‌کننده یا رابطه‌ای مشابه با خود شکل می‌گیرد: «رفتاری که در کودکی با ما شده همان رفتاری است که با خود در ادامهٔ زندگی در پیش خواهیم گرفت. اغلب دردناک‌ترین رنج‌هایمان را بر خود تحمیل می‌کنیم. ما هرگز نمی‌توانیم از شکنجه‌گر درونمان رهایی یابیم.»
niiiloufariii
او خود را تحقیر می‌کند و باور دارد که سزاوار زجر کشیدن است و همین باورْ نمی‌گذارد آرزوی هیچ چیز بهتری را داشته باشد. شاید حتی لازم است این دردِ هیجانی را بر خود تحمیل کند تا درواقع چیزی برای احساس کردن داشته باشد. آرزو دارد دیده نشود و رابطهٔ آزارگری-آزارخواهیاش با خودْ رابطه‌ای خصوصی باقی بماند. از آن‌جایی که نمی‌خواهد هیچ‌کس کاری به «اسارتش در بند موضوع‌های بد» داشته باشد، به خود متعهد شده نگذارد هیچ فایده‌ای از هر چیز خوبی که بر سر راهش قرار می‌گیرد به او برسد. امتناع او از پذیرش، جذب کردن و تغذیه شدن از هر چیز مثبتی شکلی از/ مانند «بی‌اشتهایی ارتباطی» است.
niiiloufariii
تروی به عنوان پسری «قابل کنترل» و «سازگار» توصیف می‌شد. او اعتراضی نداشت که چرا به‌ندرت با او ارتباطی برقرار می‌شود؛ چرا باید اعتراض می‌کرد؟ او با موقعیتی بهتر از این آشنا نبود و این تمام انتظاری بود که از زندگی داشت. بیشتر اوقات به حال خود رها شده بود،‌ حتی پذیرندگان احتمالی فرزندخواندگی، او را در حالی در یک کالسکه دیدند که شیشهٔ شیری در دهان داشت که به بالشتش تکیه داده شده بود. او طی هزاران ساعت یادگیری آموخته بود که نمی‌توان از بزرگسالان انتظار زیادی داشت.
niiiloufariii
این کتاب را با نقل قولی نه از بالبی، بلکه از فروید به پایان می‌رسانم: «فرد روان‌رنجوری که درمان شده، واقعاً به انسان دیگری بدل شده است، حتی اگر او همان‌طور مثل قبل باقی مانده باشد؛ به عبارت دیگر او به همان چیزی تبدیل شده که اگر خوشبین باشیم در بهترین شرایطِ ممکن به آن تبدیل می‌شد و همین میزان هم خیلی زیاد است.» (۱۹۱۶‌- ۱۹۱۷/ ۱۹۹۱، صص ۴۸۶‌- ۴۸۷)به زبانِ دلبستگی، او امنیت کسب کرده است.
Golnaz Javaheri
فناوری برای ارتباط با دیگران مسیرهایی در اختیار ما می‌گذارد، اما از سوی دیگر می‌تواند به عنوان حائلی بین خود و دیگری قرار بگیرد و یا مانند فیلتری صمیمیت را در رابطه کنترل کند. این امکان وجود دارد که فناوری‌های دیجیتال جامعه‌ای اجتنابی‌تر را به وجود بیاورند (Cundy, ۲۰۱۵, Greenfield, ۲۰۱۵, ۲۰۰۸, Turkle, ۲۰۰۵, ۲۰۱۱).
Golnaz Javaheri

حجم

۲۰۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۲۰۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
۲۲,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد