بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب حالات و مقامات م٫ امید | طاقچه
کتاب حالات و مقامات م. امید اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

بریده‌هایی از کتاب حالات و مقامات م. امید

انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۱۰ رأی
۴٫۵
(۱۰)
همین اخوانی که جز در دوره دبیرستان، آن هم از یکی دو استاد (کاویان جهرمی و شریعتی مزینانی) چیزی دیگر از کسی نیاموخته بود، به برکتِ قریحه ذاتی و پشتِکارِ عجیب و دیوانه‌وارش تمام متونِ ادبیاتِ فارسی را ــ از عصر رودکی تا دوران معاصر، چه نظم و چه نثر ــ به دقتی از نوع دقت‌های بدیع الزمان فروزانفر و علّامه قزوینی خوانده بود.
Ali reza N
حقیقتِ امر این است که ما مردمی بسیار عاطفی و هیجانی‌ایم و همین حالاتِ عاطفی خود را «عقل» و «سیاست» نام می‌گذاریم و بعد پشیمان می‌شویم.
کمیل
«او (در عصر ما) بزرگ‌ترین کیمیاگر زبان فارسی بود. کسی بود که با کلمات زبان فارسی طلا می‌ساخت و سکه می‌زد؛ سکه‌هایی که هیچ گاه از رواج نخواهد افتاد.»
AλI
راست می‌گفت: از میانِ خیلِ انبوهِ پیروان شاملو، نه یک شاعر بزرگ که حتی یک شعرِ درخشان هم ظهور نکرده است. اینها همه، به قولِ آن شاعر امریکایی، «تنیسِ بی‌تور» بازی می‌کنند و در مسابقه تنیسِ بی‌تور، همه کس برنده است و بازنده‌ای وجود ندارد. یعنی همه بازنده‌اند و عمرشان بر باد.
کمیل
یک بار از او پرسیدم که در مجموع، این سفر فرنگ، کجایش برایت دلپذیرتر بود. گفت: سوئد، استکهلم یا اوپسالا (تردید از من است)
کمیل
قابل هُدیتَ اباالعلاء نصیحتی بقبولها و بواجب الشکر لا تهجّونَّ اَسَنَّ مِنکَ، فربّما، تَهجُو اَباکَ و أنتَ لا تَدْرِی!»
کمیل
هوادارانِ شعرِ شاملو تلقّی‌شان از شعر تلقی «مطالعه» کردن است. شعر را مثل رُمان مطالعه می‌کنند ولی طرفدارانِ اخوان شعر را «زمزمه» می‌کنند و شعرِ او را در حافظه‌ها دارند. درین عرصه نیز استثناها را به یک سوی نهید.
AλI
در شعرِ نو و قوالبِ آزاد نیمایی، هیچ شاعری به اندازه اخوان شعر درخشان ندارد حتی می‌توانم بگویم هر کس را بعد از او قرار دهیم نصفِ شعرهای اخوان را ندارد، ربعِ آنها را هم ندارد. بگذریم از اینکه بین شاهکارهای اخوان و شاهکارهای دیگران فاصله در حدی است که «گم شود خِرَد در انتهای او».
AλI
درباره بعضی از رفتارهای ضدِّ اخلاقی فریدون کار با فروغ فرّخ‌زاد، در روزگار نوجوانی فروغ، چیزهایی شنیده‌ام که حال آدم به هم می‌خورد. حیف که قابل نقل نیست. بگذریم
کمیل
صُدور الأحرارِ قُبورُ الأَسرار!
کمیل

حجم

۲۲۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

حجم

۲۲۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۱۷,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد