نظرات درباره کتاب سنگی بر گوری و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب سنگی بر گوری اثر جلال آل احمد

نظرات کاربران درباره کتاب سنگی بر گوری

نویسنده:جلال آل احمد
انتشارات:طاقچه
امتیاز:
۴.۰از ۳۲۱ رأی
۴٫۰
(۳۲۱)
farez
جلال ال احمد باور داردنویسنده ای که نتواند نقاب از چهره بردارد نخواهد توانست اثری ماندگار خلق کند. بخاطر همین با جسارتی بی نظیر به بازگویی زندگی شخصی خود می پردازد، داستان ناباروری اش و تلاشهایی که برای داشتن "سنگی بر گورش" میکند. این خود در گیری رفته رفته شکل اجتماعی به خود گرفته و بارتاب دید فرهنکی حاکم بر جامعه و بخصوص مسئله ی نداشتن فرزند در این رمان کوتاه به خوبی به تصویر کشیده میشود.اما جاذبه ای که در کتاب خواننده را به دنبال خود میکشد نوعی جهان بینی جلال است که او را از "نداشتن" به "داشتن" سوق میدهد.اینکه حقیقتا داشتن فرزند به چه معناست.... بقول دوستی در طاق چه: لذیذ بود.... امتحانش کنید
پرویز
جسورانه، صادقانه، با نثر شیرین و محتوایی تلخ. درباره ی جدال نیمه ی سنتی و نیمه ی مدرن یک مرد ایرانی که در بستری سنتی متولد شده و رشد یافته ولی افکارش و باور هاش دربند این سنتها نیست و میتونه دور از همه ی آدمهایی که به هر قیمتی بچه میخوان، با خودش فکر کنه که: 《 بچه داشتن؛ به چه قیمتی؟! 》 بعضی جاها برام غیر قابل فهمه؛ که یا به خاطر سانسوره یا ویراستاری یا تایپ، یا پرشهای زیاد نویسنده باعثش شده. اول خیلی تر و تمیز و داستانی پیش میره ولی از نیمه به بعد دیگه اون لطافت و زیبایی یه اثر داستانی رو کمتر میبینیم. پ.ن: چقدر آدمهای صادق، روراست، بی شیله پیله و خودمانی مثل جلال کم داریم... خوندن مردی که زیاد می فهمید ولی اهل ادا و اطوار و خود قدیس نمایی نبود، خیلی میچسبه.
من
نمیدونم شاید واقعا شیفته شدم ولی با خوندن آثار آل احمد اصلا زمان و مکان از دستم در میره و یهو به خودم میام و می‌بینم رسیدم به اخر داستان یا حجم زیادی از کتاب رو خوندم بی اینکه خسته بشم!این اثر رو هم همونطور که انتظار میره دوست داشتم
کاربر ۳۶۴۸۵۹۶
حالا من برعکس شما اصلا نمیتونم باهاش ارتباط بگیرم :(
عاشق کتاب
آدمی غوطه ور در چرخه ایست به نام زندگی و فرزندثمره این چرخه است، چه بسیارند زندگی های خالی از فرزند، مثل حفره های تاریک در شجره نامه بشریت.
Hanieh Mohamadi
واقعا شجاعت و صداقت جلال آل احمد برای بیان این موضوع ستودنیه اما ماجرا برای من آنچنان جذاب نبود و اینکه به سادگی از خیانت به همسرشون میگن منو رنجوند
کاربر 3064500
دقیقا.. من این کتاب رو چند سال پیش خونده بودم و خیلی ناراحت شده بودم، الان اومدم ببینم نظرات دیگر خوانندگان چی بوده ولی برام جالب بود که این خیانت مورد توجه قرار نگرفته!
کاربر ۳۸۰۲۱۸۸
salmas چه نگاه زیبایی !
salmas
یک سال پیش دقیقا در چنین روزی این کامنت گذاشته شد
melodious_78
خیلی جالبه،فصل آخرش رو بیشتر از بقیه دوستش داشتم، نثر جلال واقعا زیبا و دلنشینه بعضی جاها خیلی غمناک بود، مخصوصا قسمتایی که گله میکرد که آدما هرکارش رو به حساب اینکه فرزندی نداره میزارن
Dentist
کتاب یه بخشی از زندگی شخصی جلال آل احمد رو به تصویر میکشه. بعد از خوندن کتاب فقط به یه چیز فکر میکردم: خیانت بین آقایون انقدر موضوع رایج و اجتناب ناپذیریه که حتی جلال آل احمد که میشه گفت روشن فکر و درزمان خودش پیش رو بوده هم از این قضیه مستثنی نبوده! باورهای اجتماع رو خیلی خوب به تصویر کشیده ولی کورسوهای امید رو هم نسبت به آقایون از بین میبره!
کتابخوان
ارزش خوندن داره. ولی جالبه گرچه جلال از دخالت ها و فضولی های بی مورد مردم در خصوصی تزین بخش زندگیش در کتاب شکایت می کنه ولی با نوشتن این کتاب در واقع همکان رو به دونستن خصوصی ترین بخش زندگیش دعوت می کنه.
حسن
از این زاویه بهش نگاه نکردم نکته سنجی قشنگی داری😜
Darling
"هر آدمی سنگی است بر گور پدر خویش" کتاب متفاوتی بود از جلال آل احمد بیان افکار شخصی و اوضاع اجتماعی ایران در آن زمان و البته قسمتی از زندگی شخصی و روایت جسورانه ای از بچه دار نشدنش که «بچه نداشتن» در این کتاب همه‌چیز جلال آل احمد شده است.
شاپرک
از خوندنش لذت بردم، متن ساده و روانی داره که خب ویژگی نثر جلال هست، که البته باید اعتراف کنم بعضی جاها هم اصلا متوجه منظورش نمیشدم🙄 اما در کل اغاز و سیر و تمام کردنش رو دوست داشتم. شاید میخواسته به ادم ها این پیام رو بده که اگه شبیه بقیه نباشیم گناه نکردیم و در مورد عادت بد دخالت های بیجا نکات بامزه ای رو میگه. در کل توصیه میشه
سپیده
بنظر من تمام چیزی ک می بینم صداقت و شجاعته! شجاعت در بیان جزئیات به اون زیبایی و پیوند با عناصر فلسفی ذهنی جلال آل احمد
سجاد
تصاویر سازی های کتاب اصلا جالب نبود. هیچ لزومی نداشت بعضی مسائل که به شدت شخصی هستن به طور دقیق به تصویر کشیده بشن
hamed
بلند بلند فکر کردن و بی پروا بیان کردن، فکرهایی که شاید توی سر همه آدم ها باشه، ولی بیانش جرات میخواد(یا شاید حماقت)
_Maryam_
این همه شنیدم جلال آل احمد اِله و بِله این بود!!!!!من که اصلا خوشم نیومد کاملم نخوندمش همون اول حال آدمو بهم میزنه .
زهرا شاهی
سه داستان کوتاه از جلال آل احمد خوانده بودم اما این کتابشون واقعا منو متعجب کرد به دلیل این حجم از صراحت و صداقت راجع به زندگی شخصی و الفاظ رکیکی که با کار برده شده به نوجوان ها توصیه نمیکنم
محب الشهدا
کاملا موافقم با نظرتون
مریم
عمیق .متفکر .ساده وروزمره
Pourdad
قدرت نثر جلال ال احمد رو شنیده بودم ولی فکر نمیکردم تا این حد باشه. داستان با قدرت شروع میشه و تا اخر هم ادامه میده ، البته به نظرم در قسمتی که به خارج سفر میکنه دچار افت میشه یکم ولی خیلی سریع داستان دوباره اوج میگیره. اهمیت این کتاب از این بابت هست که جلال ال احمد بدون هیچ سانسوری و با صراحت هرچه تماتر خودش رو در معرض نقد قرار می دهد و از این بابت عجیبه. خوندنش رو صدرصد توصیه میکنم.
ghrk
سلام فوق العاده بود. نثری روان و زیبا ، جلال استاد جزئیات نگاریه . و چی بگم عالی مخصوصا اون قسمت درباره دکترهای روان پزشک تو فصل سوم بینظیر بود.
Ardalan
برای من مرکز دایره، اون چند صفحه ی کًُشتی جلال با مرد شرقی بود که اگر نبود حداقل به نظرم جلال بازی را پیش از شروع و از رسم و آوازه ش باخته بود! و یادم باشد که روایت در زمانی است که نه بحث تساوی حقوق به اندازه ی الان مطرح بود و نه جمع و نه تفریق. آقای جلال شاید میداند در تشک کشتی با گذشته شانسی برای برد ندارد، ولی خوب است که حداقل کشتی ش را میگیرد! خیلی چیزی نمیدانم از آقای جلال و کارهای دیگرش ولی صرفا سعی کردم خلاصه ی ذهن و درکم رو از این کار بگم.
ن. عادل
زیبا بود واقعا بچه آوردن گلی به سر دنیا زدن نیست ولی نبودنش هم سخته

حجم

۵۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۶۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴ صفحه

حجم

۵۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۶۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴ صفحه

قیمت:
۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۹صفحه بعد