نظرات درباره کتاب مترو و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب مترو اثر هاروکی موراکامی

نظرات کاربران درباره کتاب مترو

انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۳.۴از ۱۴ رأی
۳٫۴
(۱۴)
pejmannavi
کتاب رو هنوز تموم نکردم ولی تا همین جا عالی بوده. یادتون باشه با یه کتاب داستان مواجه نیستین اگرچه کتاب گزارشی داستان مانند از زندگی بازماندگان واقعه تروریستی مترو ژاپنه. به قلم و ترجمه ای خوب. من چون نسبت به این حادثه کنجکاو بودم درباره اش قبلا تحقیق کرده بودم. اما این کتاب متفاوته. رفته سراغ بازماندگانی که راحت برای مردم دنیا فراموش شدن. آدمهایی که بار اون حادثه رو همیشه باخودشون حمل میکنن. آدمهایی که دیگه زندگیشون مثل سابق نشد. همه جا به قاتلین پرداختن چون برای عوام اونا جذابترن. کتاب دردناکیه. خوب نشون میده که ایدئولوژی چی میتونه به سر آدمها بیاره. فرقی هم نداره که اونها رو تبدیل به قاتل بکنه یا مقتول. چون بلای اصلی رو سر بازمانده ها میاره.
Zahra Taa
سال ۱۹۹۵، اوایل بهار، به چند نفر از اعضای فرقه ی اوم ماموریت داده میشه که گاز سمی سارین رو در متروی توکیو، اون هم در شلوغترین ساعات صبح پخش کنن. به گفته‌ی آقای موراکامی، رسانه ها خیلی تلاش کردن تا از این اتفاق پرده بردارن، ولی موراکامی به جواب سوال خودش نرسیده. این که اون روز و اون ساعت به خصوص واقعا چه اتفاقی در مترو افتاد؟ یعنی، مردم چه کار کردن؟ چه حسی داشتن؟ چی دیدند؟ و موراکامی موفق شده جواب اون رو بده. او مصاحبه هایی با قربانیان حادثه داشته و از اونها خواسته داستان رو از زاویه‌ی خودشون روایت کنن. در بخش دوم کتاب، موراکامی به سراغ چند نفر از اعضای فرقه رفته و سرگذشتشون رو پرسیده، این که چرا عضو فرقه شدن، و اوم برای اونها چی بود؟ چی باعث شده اونها در این حد به رهبرشون تعلق داشته باشن؟ برای من ، کتاب تا نصف خسته کننده بود، گزارش های تکراری یا مشابه قربانیان از حادثه. در اواسط کتاب یک مصاحبه‌ی متفاوت و غم انگیز با یکی از قربانی ها ورق رو برگردوند. دید من به موضوع عوض شد، وجذابترین قسمت، مصاحبه با اعضای اوم بود. جذاب بود چون اونها آدمهایی هستن که توی زندگی دقیق شدن. بیشتر فکر میکنن و حرفهای زیادی برای گفتن دارن، و اکثرا افراد تحصیل کرده و از نظر علمی ممتاز بودند. متاسفانه، این دقت و ظرافت باعث شده که اونها نتونن زندگی روزمره و روتینی که تو اول کتاب شاهدش هستیم رو تحمل کنن. نتونستن تعادل برقرار کنن و در فرار از جامعه، به اوم پناه بردن. به رهبری مرد شیادی که ادعای پیامبر بودن داره و حرفهاش فقط نقاشی ای هست از یک آرمانشهر، بدون اینکه واقعا چیزی در ورای اون باشه. کتاب ارزش خوندن داره، چیزهای زیادی ازش یاد میگیرید و پیشنهادش میکنم. کمتر از پنج ستاره هم نمیشه داد واقعا :) البته از نظر سبک متفاوت با سایر زمان های موراکامی هست ولی باز هم فکر میکنم اگر این کتاب رو نویسنده‌ی دیگری جز ایشون مینوشت، این چنین گیرایی رو نمیتونست داشته باشه.
Mary gholami
زیاد جذاب نبود مجموعه ای هست از مصاحبه ها با افراد مختلف😬
الف
دوستانی کتاب های موریکامی خوندن،میشه بگن کدوم کارش از همه جذاب تر هستش؟
مصطفی
همشو بخون.عالیه
نعیم
من مجموعه داستان کوتاهه(دیدن دختر صد در صد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل) رو دوست داشتم (میدونم اسمش خیلی طولانیه😁) نفر هفتم و بعد از زلزله رو هم پیشنهاد میکنم
کاربر ۳۰۰۴۸۷۲
جنگل نروژی

حجم

۴۷۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

حجم

۴۷۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

قیمت:
۱۴۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد