نظرات درباره کتاب ناطور دشت (ناتور دشت) و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب ناطور دشت (ناتور دشت) اثر جی. دی. سلینجر

نظرات کاربران درباره کتاب ناطور دشت (ناتور دشت)

۳٫۴
(۳۷۰)
Shafa Saheli
این کتاب نظرات منفی زیاد داره و به نظرم دلیلش می‌تونه این باشه که قصدت از خوندن کتاب صرفاً یه داستان سرگرم‌کننده و مهیج و جذاب و البته مشهور باشه ولی داستان این کتاب جذابیت خاصی نداره و این تو ذوقشون میزنه و نمیتونن خیلی درک کنن اصلاً چرا یکی باید چنین داستان حوصله سر بری بنویسه، یا حالا که نوشته چرا باید انقدر معروف بشه و کلی طرفدار پیدا کنه، شاید بشه گفت اصلا داستان خاصی نداره، فقط دغدغه‌های یه نوجوون تو سن بلوغه که از همه چیز خسته شده و حوصله‌ش سررفته، درست مثل خوانندۀ کتاب که تا بی‌نهایت حوصله‌ش سرمیره از بی داستانی، و معجزه کتاب همینجاست، به راحتی میشه حس و حال «هولدن» نوجوون داستان رو درک کرد، خیلی‌ها با هولدن راحت ارتباط میگیرن و یاد تجربیات مشترکشون میوفتن، خیلیا هم در همین لحظه، حال و احوالات هولدن رو دارن زندگی می‌کنن، بعضیا هم یادشون رفته دغدغه‌های دوران بلوغشون رو، یا اصلاً دغدغه خاصی نداشتن و خیلی خنثی سپری کردن اون دوران رو، دغدغه‌هایی مثل استقلال طلبی و خود محوری، قانون‌گریزی، گرایشات جنسی و عشق، حمایت‌گری و روابط خانوادگی، به کسایی که خودشون نمیتونن با احوالات هولدن ارتباط بگیرن پیشنهاد می‌کنم تصور کنن یه نوجوان تو خونشون دارن مثل فرزندشون یا خواهر و برادرشون که می‌تونه خیلی شبیه هولدن باشه و به شدت نیاز به احساس تعلق داره... احساس تعلق داشتن، حس گمشده خیلی از ما آدما... شبیه حسی که فیبی به هولدن میداد... از جنس عشق بی قید و شرط... عشقی که خود هولدن هم دلیلش براش سوال بود، و به احتمال زیاد چون دلیلی هم براش پیدا نمی‌کرد، فیبی با بقیه براش فرق داشت... (به نظرم واقعاً تو هر خانواده‌ای یدونه ازین نوجوونا هست اما دیده نمی‌شه یا همه ازش شاکین، همین دهه هشتادی و نودی‌های خودمون که کسی سعی نمیکنه بفهمتشون و باهاشون ارتباط بگیره)
محمد مهدی
من این کتابو از یه مترجم دیگه خوندم و به نظرم که خیلی سرگرم کننده و جذاب بود توی دو روز تمومش کردم...
کاربر 6867728
قشنگ بود نظرتون و موافقم باهاش
Mohammadreza Najafi
ببینید دوستان کسی که سراغ ادبیات مدرن و همین طور ادبیات معاصر می ره و کتابی به اسم ناطور دشت رو انتخاب می کنه که امسال و پارسال و مثلا ده سال پیش نوشته نشده و چندین دهه است که جزو یکی از بحث برانگیز ترین آثار ادبیات معاصر جهان به شمار می آدو در کلاسهای ادبیات دانشگاهای سرتاسر جهان مطالعه و درس داده میشه. و نویسنده اش دی جی سلینجر از نوابغ منزوی ادبیات جهان به حساب می ٱد و به دلیل دوری از مردم، مصاحبه و خبرنگارها، اطلاع چندانی از اون در دسترس نیست و تبدیل به یکی از مرموزترین و درخشان ترین نویسندگان دنیا به حساب می ٱد واتفاقا معروفترین و موفق ترین کتابش، همین ناطور دشته که در صدها کشور و به زبان‌های دیگه ترجمه شده. خلاصه با این توضیحات و اگه بخوایم منصف باشیم و قصد نقد داشته باشیم. باید از آوردن جملاتی مثل: من خوشم نیومد.یا گفتن این جمله: به نظرم کتاب بدیه. داریم کاملا غیر آکادمیک و از روی حس و سلیقه شخصی حرف بزنیم. . بماند که شاید به هزاران دلیل نظر و سلیقه ی شخصی من و شما، هم به هزاران دلیل، از سطح و کیفیت خوبی برخوردا نباشیم. پس لطفا اگه قصد نقد و نظر. اونم در مورد همچین شاهکاری داریم با دلیل و استفاده از زبان و نظریه های ادبی اینکارو انجام بدیم.
saqar
راستش من انتظار خوندن یه کتاب واو داشتم که بعدش بگم لنتی عجب چیزی بود، نسبت به همه تعریفایی که ازش شده و هر ادمیو که میدیدی یا این کتاب دستش بود یا بهت پیشنهادش میکرد. از زمانی که شروع کردم تا اخر کتاب همش به خودم میگفتم بازم بخون احتمالا از صفحه های دیگه جای جذابش شروع میشه ولی این اتفاق نیوفتاد. به نظر من داستان هییییییچ جذابیت و کششی نداشت که مخاطبو جذب و میخکوب خودش کنه. نمیدونم شایدم سطح و درک من پایینه و نتونستم خوب باهاش ارتباط برقرار کنم!!!به هر حال کتاب بدی نبود و از خوندنش پشیمون نیستم و شایدم حتی بگم دوسش داشتم ولی خیلی کم. در کل ضد حال خوردم هرچند با یه تیکه هاییش خیلی حال کردم مخصوصا با خواهر کوچیکه هولدن:))
Coralin
منم موافقم که هر کتابی که معروفه لزومن خوب نیست مث ملت عشق (که البته فقط توی ایران معروفه). ولی کتابایی که در سطح جهانی معروف میشن همینطور الکی نشدن. بنظرم هم به مود آدم بستگی داره هم به اینکه کتاب رو صرفن برای اینکه حوصله ت سر رفته و هیجان میخوای نخونی. کتاب باید درک بشه هر کلمه و هر سطر.
کاربر ۲۹۱۴۵۹۶ارغوان
برای من هم چندان جذاب نبود تعجب می کنم که چرا بعضی از کتابها معروف می شوند در حالی که کتابهای داریم که هر صفحه اش انسان را جذب خواندن می کند ولی در دنیا معروف نمی شوند مثل اثار عباس معروفی
N.pirayesh
همه به امید اینکه این کتاب قراره بعد از این صفحه جذاب بشه یا قراره چند فصل بعد جذاب بشه و فلان خواندن و خب اصلا جذاب نبود و نشد
"Shfar"
مدت زیادیه که دارم این کتابو می خونم.. خیلی دوستش داشتم و باهاش وقت گذروندم 🤗💙 به نظرم، واقعا یه رمان خاصه... گرچه کمی تلخ بود، ولی خب با همینش خوب بود.. ترجمه شو من دوست داشتم چون خودمونی بود ولی شاید کسی دوست نداشته باشه... به هرحال من راضی بودم و به همه پیشنهاد می کنم که بخوننش 😄
{غرق در افکار پوچ}
چه بلایی سر طاقچه اومده؟ نسخه جدید چرا این جوریه
kordelia
با این همه تعریفی که ازش شنیده بودم انتظار کتاب فوق‌العاده‌ای داشتم اما متاسفانه اینطور نبود
کاربر ۳۱۳۵۹۳۳
سخته گفتن از درد به آدم بی درد
پُر از پوچ...
کتابیه که فقط الکی ازش تعریف میکنن...
hezoorif
از موقعی که این کتاب و خوندم فهمیدم هممون یک هولدن کالفیلد درون داریم😂
جواد
سلام.کتاب خوبی بود و نکته های خوبی داشت امابیشترین نکته ای که ب درد من خورد این بود که از آدم جعلی دیگه حالم به هم میخوره.مخصوصا وقتی میبینم ی نفر داره ازلکی میخنده. و اینکه انسان وقتی هدف خلقت و وظیفه اش رو ندونه که چرا آفریده شده و کجا قرار است در آخر برود،اگر اینها را نفهمد زندگی اش واقعا چرت میشود.انگار انسان سال ها دنبال سراب برود. داستان کشش خاصی نداره اما لابه‌لاش میتونید نکته های خوبی رو به دست بیارید و من الله توفیق
کاربر 4238882
متاسفانه کتاب را درک نکردی جناب
NbMb
الکی ترینشون عکسش روی پروفایلته مرد😐
vafa
هولدن... چیکار کردی؟!:) نمی‌دونم الف شبیه توئه یا تو شبیه الف. نه، کسی شبیه تو نیست، تو شبیه همه‌ی مایی! تو خودِ مایی. تو داشتی داستان ما رو روایت می‌کردی... مایی که از آدمای "جعلیِ" دور و برمون خسته‌ایم... و اما ناطوردشت: همونطور که گفتم، ناطوردشت حس و حالِ بعضی از ما رو داشت. بعضی از ما که به هر دری می‌زنیم تا از اون حال و هوا در بیاییم. (نمی‌گم کدوم حال و هوا.😌) توی این کتاب، افسردگی، خستگی، عشق، خنده و هزاران حس دیگه گنجانده شدن که با فهمیدن این احساسات می‌تونید با هولدن توی خیابونا قدم بزنید و اون کلاه شکاری قرمز رنگ رو روی سرتون بذارید... اگر بخوام می‌تونم ساعت‌ها حرف بزنم... از هولدن بگم و حس و حال و... ولی نمی‌تونم.:) یعنی نمی‌خوام. بخونیدش... همین! پ.ن: خطاب به الف: "چقدر اون پروفایل قبلیت (قبلی نه، قبلیش هم نه، قبلیش. فکر کنم فهمیدی کدومو میگم.) قشنگ بود.:)
A~Rahin
😌❤🤝
vafa
الف می فهمم.:) اصلا هولدن شخصیتش انگار واقعیه برام. حتماً میرم سراغشون.😃 و خیلی خیلی ممنون بابت معرفی خانوم کالفیلد!:))
A~Rahin
وفا... وفایِ جان... :')))) دقیقا میدونم کدومو میگی، خودمم خیلی دوستش دارم:') این پسر لعنتی یه چیزی داره که تقریبا توی تک تک صفحات کتابهای درسی من، با یه سیگار به لبش نشسته... :') غریبه و داستانهای پس از مرگ رو هم بخون، اگه مایل بودی. اون نامه هه رو یادته که توی کتابنشینی فرستادم؟:') سلینجر خود هولدنه، خود هولدن. پایانشون هم مثل همه:")
مجتبی
نمییدونم چرا اینقدر این کتاب تعریف کردن یا شاید هم تو اون زمان کتاب فوقع العاده ای باشه اما به نظر من بدترین کتاب که خوندم همش منتظر تغییر یه موضوع جدید بودم اما از اول تا آخر کتاب یه پسر 18 ساله که از همه کس همه چیز بد میگه درگیر با خودش
کاربر ۲۹۶۸۷۹۳
منم همین طور واقعا نمی‌دونم چرا هرچی اشغال کمپلیت دور تایمز اشغال جمع شده.
tata.b
دقیقا درسته
تام ریدل
ناطور دشت یک کتاب بی محتوا و فاقد ارزش بود یکی از بدترین کتاب هایی که خوندم.و در حیرتم از تعاریفی که ز آن میشه
نسیم رحیمی
کتاب جالبی بود و دغدغه های دوران نوجوانی و بلوغ رو بیان می کنه،شاید برای پسرها قابل درک تر باشه تا دخترها، چون هولدن یک پسره. سبک نوشتاری کتاب هم طوری بود که با اون لحنی که بیان می شد واقعا احساس می کردی که یک پسر نوجوان کتاب رو نوشته. به نظرم هولدن خیلی خوش شانس بوده که تو اون چند روز اتفاق ناگواری براش نیفتاده. هر کسی به شیوه ای دوران بلوغ رو سپری کرده و شاید مهم ترین نکته کتاب این باشه که سعی کنیم اونقدر اعتماد بچه هامون رو جلب کنیم و باهاشون صمیمی باشیم که حاضر باشند هر اتفاقی که براشون می افته اول با ما در میان بگذارند.
Rasta (:
کتابه خیلی جالبی بود من به شخصه رفتار ها و افکار شخصیت اصلی داستان رو درک میکردم این کتاب در مورد پسری به اسم هولدن که در سن حساسی قرار داره(بین نوجوانی و جوانی) و ما ۳ روز با اتفاقات عجیب ، از زندگی هولدن رو مطالعه میکنیم. شخصیت پردازی داستان واقعا عالی بود و می شد با شخصیت ها ارتباط گرفت و اکثر اونها رو درک کرد. فضا سازی خیلی خوبی داشت‌ و به راحتی میشد مکان ها رو تجسم کرد .
بلاتریکس لسترنج
من ترجمه ی دیگه ای خوندم اینو نخوندم ولی معرکس معرکه از بین کتاباش فقط این کتاب سلینجر رو دوس دارم
بلاتریکس لسترنج
من ترجمه ی محمد نجفی رو دوس داشتم
...
چون 7ودت گفتی حرف نزنم سبک ترم😂😐😐😐
محمد
معین چند وقته بریده نذاشتی چرا؟
AmiR Bin
گاهی اوقات باید کتاب خوند که حرصتون در بیاد که چرا این کتاب رو خوندید. چرا این هولدن اینجوریه؟ چرا شخصیت اصلی، شبیه آدم بده است و اینقدر رو اعصابه؟ هولدنِ راوی، یه شخصیت بالغ و هولدنِ داستان، یه شخصیت نابالغه. حالا که هولدن بزرگ شده داره خاطراتشو براتون تعریف می‌کنه. درسته یکم آدم پرحرفیه ولی بعضی از حرفاش حسابی درسته. خاطرات هولدن تلخه که تلخیش نزدیکش می‌کنه به واقعیت، همون واقعیتی که ما توش غرق شدیم.
صادق
بعضی عقب نشینی های ترجمه بارسقیان نسبت به ترجمه کریمی یکم اذیت کننده است. ولی لحنی که تو کتاب ساخته شده ارزشمند ه . حداقل برای هولدن های امروز که میخوان بخوننش. چون به محاوره ای که سالینجر اون زمان میخواستش و تصویری که از ذهن هولدن بسازه،برای محاوره ی امروزی نزدیک تر . منظورم این که اگه سالینجر این کتاب برای فارسی زبان امروز میخواست ترجمه کنه_میدونم چه قدر خنده دار ه حرفم_شاید لحنش به این ترجمه نزدیک تر باشه، تا به ذهن هولدن نزدیک تر بشه شد . میدونم، منظورم بد گفتم شاید بخندی بگی این دیگه چه حرفیه. پس بزار یکم بیشتر سوتی بدم بگم اگه ترجمه کریمی بخونی، کلی باهاش حال میکنی ولی اگه میخوای به قول هولدن از یه کتاب لذت ببری اون قدری که بخوای به نویسنده اش زنگ بزنی و صحبت کنی این ترجمه هم بخون. با هردوش میشه حال کرد، پسر فکر کنم زیادی سر اصل مطلب موندم که ازش خارج شدم، بیخیال بزار حرف دلم بزنم. هرچند دلم تنگ میشه براش. اگه هولدن دوستداری، این ترجمه رو هم بخون. مخصوصا به خاطر جملات آخر کتاب که تو این ترجمه با یه ریزه کاری بهتر گفته شده، نقل به مضمون :هیچ وقت به هیچ کس هیچی نگو مگرنه رها میشن و دلت براش تنگ میشه. بهانه ی خوبی برای دوباره سر زدن به هولدن یکم ساده تر.
صادق
طاقچه کلا از مترجم های نا آشنا هم میزاره ولی من آقای بارسقیان میشناسم، برای هر چی که باشه، این ترجمه برای پول نیست. سلینجر کلا لحن داستان هاش خیلی به محاوره نزدیک هست و لحن محاوره هم در طول زمان تغییر میکنه. پس مترجم اگه بخواد لحن محاوره رو ترجمه کنه، به لحن محاوره زمان خودش بر میگردونه. اولین مترجم کتاب، طبق لحن محاوره اون زمان، ترجمه کرده. حالا بعضی اصطلاحات در طول چند سال تغییر کرده، آقای بارسقیان هم سعی کرده لحن کتاب امروزی تر شه تا همون لحن مورد نظر نویسنده منتقل شه. ولی پیشنهادم ترجمه محمد نجفی هست اول بعد ترجمه آراز بارسقیان
marya1
کدوم ترجمه رو بخونیم؟من حس میکنم اکثر کتابای طاقچه مترجم خوبی ندارن و شاید بازاریابیه
kimia
یکی از مسخره ترین کتاب هایی که خوندم..البته این ترجمه رو نخوندم ولی به طور کلی نه داستان داشت نه جذابیت و نه کشش، و تموم کردنش فقط به این علت بود که در تمام طول کتاب منتظر بودم با چیزی برخورد کنم که نظرم رو تغییر بده و این تعریف هایی که از این کتاب میکنن درست باشه، که متاسفانه هیچی نبود.
fariba_marjan😍
آیا تا به حال فکر کردید خوب شاید غرض از نوشتن این داستان همین بوده؟ که مخاطبانی که در یک کتاب دنبال هیجان شهر بازی میگردند، پس باید برن شهر بازی. کتاب و درست خوندن و درک کردن کار هر کسی نیست.
fariba_marjan😍
بستگی داره از یک‌کتاب چه انتظاری داشته باشید؟
محمد حسن
واقعا افتضاح بود این کتاب
ヽ( ´¬`)ノپری
اگه با شخصیت اصلی کتاب ارتباط پیدا کنی کتاب خیلی جذابی برات میشه جوری که نویسنده یک رمانی که خوندم کتابشو تقدیم کرده بود به هولدن کالفید عزیز!!
طه
شخصیت پردازی کتاب برای هولدن کالفیلد بسیار زیبا و با جزییات انجام شده است . این موضوع را خود سلینجر نیز می دانسته و اجازه برای ساخت فیلم سینمایی این اثر را به دلیل اطمینان از اینکه کارگردان نمی تواند از پس شخصیت پردازی هولدن برآید ، نداده است. از طرفی شخصیت هولدن تنفر بر انگیز و خسته کننده است. خواندن این رمان هیچ چیز به خواننده نمی افزاید و آخرین تصمیم برای پر کردن اوقات بطالت و واماندگی شاید خواندن این رمان است.
مسافر
مطمئنا برای اونایی که این کتاب رو خوندن یکی از بهترین کتابهای خونده شُدَشونِ اونهایی هم که کتاب رو نخوندن، یکی از بهترین کتاب های عمرشون رو نخوندند -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- در کل متن و ترجمه عالی ممنون از طاقچه
asgari33
من یه سوال دارم. همین جا در قسمت شرح حال نویسنده، گفته شده که این کتاب از سال 1990 در خود ایالات متحده چاپش ممنوع شده ولی اینجا ترجمه میشه و چاپ میشه. من هنوز کتاب رو نخوندم. اتفاقا نسخه قدیمی و چاپیش رو هم دارم. ولی اگر حقیقتا کتاب مطالب غیر اخلاقی داره و با سانسور باید چاپ بشه، چه اصراری به این کار هست؟
M_H
البته که نظر شما هم محترمه
M_H
اینکه نباید چاپ بشه خیلی بی انصافیه
نیلوفر🍀
تصور کتاب بهتری رو داشتم یکم کتاب عجیبی بود نه میتونم بگم خیلی بد بود و نه خیلی خوب. هولدن هم ادم خاصیه که توانایی تغییر نداره و به خاطر ناکامی های پی در پی گوشه گیر و تا حدی افسرده شده بعضی از جملات هم دوست داشتنی بودن و قابل تامل ولی در کل محتوا ی مجذوب کننده ای نداشت و روند کندی داشت این کتاب علاقه مندان زیادی داره ولی خب من خیلی باهاش ارتباط نگرفتم
◉『𝑯𝒊𝒗𝒂』◉
داستان سنگین بود...اولش شاید درک نکنید ولی حقایق جالبی رو عنوان کرده... از تظاهر و ظاهرنمایی تا عقلهای زیبای تهی...

حجم

۴۰۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

حجم

۴۰۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
۳۰,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۹صفحه بعد