نظرات درباره کتاب تجدد ژاپن امروز و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب تجدد ژاپن امروز اثر ناتسومه سوسه‌کی

نظرات کاربران درباره کتاب تجدد ژاپن امروز

امتیاز:
۴.۳از ۲۷ رأی
۴٫۳
(۲۷)
sara.kh
نویسنده ی این‌کتاب یکی از مشهورترین نویسنده‌های ژاپن هست که عکسش هم‌روی یکی از اسکناس های‌‌ ژاپن چاپ شده است. در اوایل کتاب به این‌موضوع اشاره میکنه که ژاپن تا مدت ها بندرهاش روی کشورهای خارجی بسته بوده و با هیچ کشوری تعاملی نداشته و بسیار منزوی بوده است ولی در دوره ی می‌ جی تعاملاتش با خارجی ها زیاد میشود و پیشرفت های زیادی رو به دست میاره ولی تجدد که اسم این کتاب هست با پیشرفت فرق میکند و نویسنده در این‌ کتاب میگه که تقلید از غرب در همه چیز باعث اثرات جبران ناپذیری میشه که شاید مردم ژاپن الان متوجه آن نباشن ولی یکدفعه درجایی احساس ناامنی و نارضایتی به سراغش میآید و به‌‌پوچی میرسد.
Zohreh Abbasi Far
این سخنرانی برای تمام ملت هایی که دچار این شوک فرهنگی که بهش تجدد میگن تعمیم پیدا میکنه. این مدینه فاضله ای که برای رسیدن بهش تمام ریشه ها رو نابود میکنیم و تمام تلاشمون رو میکنیم که شبیه اونا بشیم هویت خودمونو فراموش میکنیم بدون هیچ قائمی لخت و عور کورکورانه تقلید کنیم. بدون فهمیدن مفهوم و فکر میکنیم صرفا با شبیه سازی ظاهری به موقعیت اونا میرسیم. اگه ژاپن روند خودشو به مرور و با خودانگیختگی طی میکرد اگه هر کشوری مستقلا رشد پیدا میکرد الان هر کشوری فرهنگ و اداب رسوم خودشو داشت کلی تنوع به وجود میومد خلاقیت و نوآوری تنوع در علایق و سلیقه و حرف و نظر های نو. الان همه کشور ها یه کپی دست چندم از اون عرض موعود اروپایی شدن نه شبیه خودشونن نه شبیه اروپا.
amir ebrahimi
چرا این سخنرانی زودتر ترجمه نشد!؟ حتماً بخونید⁦👌🏻⁩ زود تموم میشه ولی ارزشش رو داره. ممنون از ناشر و نویسنده و بقیه دست‌اندرکاران کاش یکی بود ۱۰۰ سال پیش همچنین حرف‌هایی به ما ایرانی‌ها می‌زد... یاد مقاله‌ی «تصویر چند وجهی غرب در نخستین سفرنامه‌های ایرانیان» افتادم از «فصل‌نامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» که چقدر ما شیفته و شیدای غرب شده بودیم درست عین مثال ناتسومه که الهه‌ی تنگو یدفعه در مقابل ما هم ظاهر شده؛ باید مقاله رو بخونید تا ببینید ما چطوری سحر شده بودیم، جوری که فکر می‌کردیم غرب عین بهشت موعود جلوه می‌کنه ( قسمت‌های جذاب و باحالی داره این سفرنامه‌ها🙊😉 که تو مقاله آورده شده و زحمت خواندن اون همه صفحه رو کم کرده)؛ بعد وقتی شیفتگی و شیدایی یا تنفر و پس‌زدنی که امروز از جانب جوان و پیر که جفتش دو روی یک سکه هست نسبت به غرب وجود داره رو می‌بینیم برامون روشن روشن میشه که چطور میشه عین ماشین یا سگ دست آموز از تمایلات دیگران پیروی کرد، دقیقاً مثل چیزی که نعمت‌الله فاضلی تو مقدمه کتاب «تجربه تجدد» میگه و یا یوسف اباذری توی مقاله «سه دهه هم‌نشینی دین و نئولیبرالیسم» که با سند و مدرک و مصاحبه و تحقیق توی پایان‌نامه‌ی علیرضا صادقی از دانشگاه تهران با عنوان جذاب «زندگی روزمره‌ی تهی‌دستان شهری» آورده شده. حقیقت اینه که ناتسومه هم متوجه شکننده بودن روان و تمدن انسانی شده بود که به همت علوم دقیق نظری رقم خورد، حالا ما باید از غرب متنفر باشیم و بهش پشت کنیم و ملی‌گرایی و ناسیونالیسم پیشه کنیم ( که تو تاریخ‌مون داریم ) یا باید مثل زالو بچسبیم به غرب و تا می‌تونیم بمکیم قبل از اینکه مکیده بشیم!؟
Meysam
کتابِ بسیار کم حجم اما قابل تاملی بود. این کتاب در حقیقت یک سخنرانی کوتاهه که به کتاب تبدیل شده و از اونجا که خیلی خوب ترجمه شده، گمان نمیکنم خوندنش متن اصلیش بیشتر از نیم ساعت وقتتون رو بگیره. موضوع کتاب حول محور "تجدد" و خصوصا تجدد ژاپن میچرخه. نویسنده با ذکر دلایلی، به وضعیت فعلی ژاپن که تحت تاثیر غرب قرار گرفته اشکال وارد میکنه و میگه ژاپن با تاثیر پذیرفتن از غرب، از سیر رشد طبیعی خودش خارج شده. البته در انتها راه حل خاصی هم ارائه نمیده و میگه به نظر باید این وضعیت اسفبار رو تحمل کنیم و ادامه بدیم.
AK
این کتاب نقدی بر پیشرفت های اخیر ژاپن از نقطه نظری روان شناسی است. به کسانی که دوست دارند جز نگاه سطحی از دید های مختلف و عمقی به ماجرا بنگرند پیشنهاد می شود.
بدرجهان
نویسنده بگونه ای روشنگر و از زاویه دیدی قابل توجه درباره تجدد غربی در ژاپن سخن میگوید و میتوان گفت هرچند زمان سخنرانی به دوره مشروطه در ایران بازمیگردد، با شرایط ایران در برابر غرب همخوانی دارد. به همین سبب گفتگویی جذاب و قابل درک برای خواننده ایرانی است ضمن اینکه تاحدودی با تفکرات برجسته متفکری ژاپنی آشنا میشویم.
HhMaral HjnnGhobadi
یه کتاب عالی هستش خیلی جالبه
سمیرالدین
تجدد مسیر ظهور و بروز توان آدمی است.
وحید
همه شنیده‌ایم که یه عده در مملکت خودمون با تمام نمادهای تجدد و پیشرفت، مثل تلفن، بلندگو، دوچرخه، دوش آب و... مخالف بوده‌اند. این نویسنده هم چیزیه در حد همون افراد.
کاربر ۳۵۲۲۷۰۲
کتاب در حقیقت اومده شرایط ژاپن را توصیف و تفسیر کرده، از این نظر مشکلی نداره، اما بحث بر سر اینه زمانه ای که این کتاب در اون نوشته شده با زمانه الان بسیار فرق داشته و داره، به همین دلیل به هیچ عنوان نمی شه گفت کتاب مناسب زمانه ما باشه و مطالعش باید صرفا جهت اطلاع باشه نه استناد
you.f
نگاه انسان و فهم دقیق او و ظرفیت های فکریِ آدمها اگر خوش فکر و عمیق بین باشند، میتوانند از حال و روز امروز یک جامعه و سبک زندگی و تغییر بزرگی که در سنتها و آیین کهن و تاریخ چند هزار ساله شان آن هم شتاب زده و با سرعتی سرم سام آور و به صورت تقلیدی کرده اند، آینده آنها را تشخیص داد و پیش بینی کرد. آمارهای افسردگی، خودکشی، تعرضهای جنسی و تعظیم عجیب ژاپنی ها در برابر آمریکا(که مخالف روح سامورایی شون هست) و مصرف قرص های خواب آور و الکل و مواد مخدر بیش از حد و نیز «داشتن وزیر تنهایی» و ساختن برنامه ای برای «اجاره خانواده»(یعنی بابت بچند ساعتی که با غریبگانی به عنوان خانواده خوش باشند پول پرداخت میکنند) و خلاصه فضای به شدت تبعیضی و رقابتی و پر از ترس و اضطراب به قول نویسنده مذکور ژاپن را به پوچی خواهد رساند(که امواجش را با این حجم بالای خودکشیها و... می بینیم.)

حجم

۵۶۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۵۶۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
۸,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد