دانلود و خرید کتاب اسلام در قاره آفریقا مدثر عبدالرحیم‌طیب ترجمه سیده‌نسترن پزشکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسلام در قاره آفریقا اثر مدثر عبدالرحیم‌طیب

کتاب اسلام در قاره آفریقا

معرفی کتاب اسلام در قاره آفریقا

کتاب اسلام در قاره آفریقا نوشته پروفسور مدثر عبدالرحیم طیب و دکتر تجانی عبدالقادر است که با ترجمه سیده نسترن پزشکی منتشر شده است.

درباره کتاب اسلام در قاره آفریقا

این کتاب مجموعه گفتارهایی مربوط به تاریخ و تحولات قارهٔ سیاه یعنی آفریقا است که فرصت خوبی جهت آشنایی با تاریخ و جغرافیا و مسائل فرهنگی و تاریخی برخی از کشورهای مهم این قاره را به‌دست می دهد.

نقش استعمار، به خصوص انگلیس از قرن‌ها پیش در میان اعراب، ایران، آفریقاییان و خاورمیانه کاملا بارز است و سیاست های مزورانهٔ کاشانه بر هم زن استعمارگر پیر، در چند قرن گذشته نشان می دهد که گاه حتی مذهب نیز ابزار غارت گران بوده تا آنچه می خواهند بربایند و ملت ها را به جان هم بیفکنند. مزیت این کتاب این است که توسط قشر تحصیل کردهٔ مذهبی و عرب نگاشته شده و دیدگاه های اجتماعی، تاریخی و سیاسی آن‌ها را در دنیای معاصر نمایان می‌سازد. این کتاب اثری ارزشمند است که اسلام را از نزد ساکنان قارهٔ آفریقا بررسی می‌کند.

خواندن کتاب اسلام در قاره آفریقا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت اسلام در جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اسلام در قاره آفریقا

عملکرد های آیین های سنتی

مکتب عملکرد گرا (کارکرد گرا) به رهبری مالینوفسکی (Malinowski) دین را آن چیزی می داند که انسان را قادر می سازد از راه مهارت ها و دانش هایش خود به تنهایی اموررا به انجام رساند. برای کسانی هم که باید در موارد مجهول در دین کار نمایند روشنگری می کند. اما، دورکیم (Durkheim) معتقد است هدف دین در هم آمیختن و یکپارچگی جامعه است ..... چکیدهٔ نظر مکتب عملکرد گرا آن است که این ادیان هستند که به مومنان خود تفسیری برای پدیده های هستی می بخشند و رابطهٔ او را با خویشتن و دیگران و ظواهر (پدیده های) محیطی که به او احاطه دارد از جمله اموری که برایش ناآشنا و مجهولند معین می نماید.

بر این اساس، اگر به این آیین های سنتی قارهٔ آفریقا از جنبهٔ عملکرد اجتماعی آن‌ها و تاثیرشان بر مومنین در زندگی روزمرهٔ ایشان نظری بیفکنیم، می توانیم بگوییم، به‌راستی این ادیان به جوامع آفریقایی نظام اخلاقی می بخشند که بر رابطهٔ انسان با دیگران و نیز رابطه اش با جهان پیرامون او و بنیان های فکری چون کرامت انسانی و کمک به دیگران و حل و فصل کشمکش ها حاکم می شود. همان‌گونه که این آیین ها در تمامی جنبه های زندگی در نظر پیروان خود نفوذ دارند و از جنبهٔ روح اجتماعی ممتاز می شوند و انسان را جز وابسته به جماعت نمی بینند و به وسیلهٔ این آیین ها به اجتماع تمسک می جویند. هر دین سنتی دارای تعدادی گروه و دستهٔ ویژه هست که بر اجرای آن دین اشراف دارند و بر محافظت از آن مشغولند. یا این‌که: هر دینی دارای مکان ها، پرده داری یا تولیت وامورمقدس و حرام و نباید های خود می باشد. ۵

نقش ادیان سنتی به حوزه های عبادی و اجتماعی محدود نمی شود بلکه این آیین ها نقش تعیین کننده ای در حوزه های سیاسی آفریقا بازی می کنند. در هنگام ایفای نقش تکاملی خود کشور های آفریقایی مثل سرزمین (الموسی) در بورکینا پاسو و یا آشانتی در غنا و نیز سرزمین داهومی در خیزش هایشان به آن ها استناد می نمایند.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۶۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۰۴ صفحه

حجم

۸۶۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۰۴ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
۵۰%
تومان