دانلود و خرید کتاب مبانی آموزش معماری مرتضی صدیق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی آموزش معماری اثر مرتضی صدیق

کتاب مبانی آموزش معماری

معرفی کتاب مبانی آموزش معماری

کتاب مبانی آموزش معماری نوشته مرتضی صدیق، دانیال صدیقی و باقر حسینی است. کتاب مبانی آموزش معماری را انتشارات فکر نو منتشر کرده است و رویکردی بر معماری ایران است.

درباره کتاب مبانی آموزش معماری

کتاب‌های بسیاری در حوزه مفاهیم و مبانی پایه طراحی و درک معماری تدوین شده است؛ اما تمام این کتب بر اساس مفاهیم و فرم‌های معماری ملل مختلف تدوین شده‌اند و در این حوزه توجهی به ارزش‌های آثار معماری ایران نشده است.

کتاب مبانی آموزش معماری، سعی بر آن دارد تا الگویی باشد در استخراج مفاهیم و مبانی معماری از آثار معماری ایرانی و در یک نگاه کلی دانش‌پژوهان را با گوشه‌ای از مفاهیم طراحی این آثار آشنا کند و الگویی باشد برای افزایش دقت و توجه به آثار ارزشمند معماری ایرانی و دریافت و درک الگوهای پایدار معماری از آثار و تجربیات گذشتگان.

کتاب مبانی آموزش معماری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب مبانی آموزش معماری را به تمام علاقه‌مندان و دانشجویان معماری پیشنهاد می‌کنیم.

درباره دکتر مرتضی صدیق

مرتضی صدیق متولد اول فروردین ۱۳۵۵ شهر لالجین همدان و دانش‌آموخته‌ ممتاز دکتری علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۹ است. ایشان از سال ۱۳۷۸ مشغول تدریس در دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته‌های معماری، شهرسازی و طراحی صنعتی در دروس تخصصی اسکیس بوده‌اند و به صورت همزمان به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های شهید رجایی تهران، هنر اسلامی تبریز، فردوسی مشهد، جندی شاپور خوزستان، انقلاب اسلامی تهران، دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد تهران شمال و تهران جنوب، دانشگاه‌های غیرانتفاعی علم و فرهنگ، دیلمان لاهیجان و ده‌ها دانشگاه دیگر مشغول تدریس دروس بیان معماری، اسکیس، طراحی دست آزاد و طراحی معماری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری بوده و هستند.

در چهار دهه‌ اخیر کسی را نمی‌توان تاثیرگذارتر از ایشان در زمینه‌ ترویج فرهنگ دست آزاد، کروکی و اسکیس ایران دانست. فرهنگی که دانشجویان معماری را با طبیعت، سفر، حضور و تحلیل حضوری آثار معماری آشنا می‌کند.

ایشان با سفرهای بسیار زیاد خود به تمام نقاط ایران (بیش از ۲۰۰ سفر در سال)، با تالیف اولین کتاب‌های آموزشی اسکیس، راندو و دست آزاد، با آموزش بیش از ۱۶ هزار نفر از دانشجویان معماری ایران، معرفی و تدوین آثار دانشجویان هنرمند و با استعداد ایران، ترویج آموزش حضوری، غیرحضوری دانشگاهی و غیردانشگاهی برای در دسترس شدن آموزش اسکیس معماری، با تثبیت این آموزش‌ها و حمایت از مدرسان جوان و هنرمندان جدید و حمایت از کلاس‌ها، آثار و هنرشان، با راه‌اندازی پیج‌ها، سایت‌ها، فضاهای مجازی عمومی، برگزاری دو سالانه‌ها و نمایشگاه‌ها، باعث شکل‌گیری اتفاقی نوین در تسلط به دست آزاد در ایران در تمام شهرهای ایران شده‌اند، به گونه‌ای که هیچ شهری نیست که در حال حاضر دانشجویان و اساتید صاحب قلم، هنرمند و مسلط به اسکیس در ایران نداشته باشد.

ایشان در بیش از ۱۲۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور، صدها ورکشاپ، کارگاه، سمینار تخصصی راندو، اسکیس و روند طراحی معماری داشته‌اند و موفق به اخذ بیش از ۵۰ تائیدیه گواهی معتبر دانشگاهی در این زمینه شده‌اند. مرتضی صدیق از سال ۱۳۷۸ تا به امروز موفق به تالیف ۶۰ عنوان کتاب تخصصی در زمینه اسکیس، راندو و پرسپکتیو شده‌اند که از میان این کتاب‌ها ۷ عنوان به عنوان منابع معرفی شده وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای دروس تخصصی پایه معماری در حوزه اسکیس، راندو، بیان معماری، پرسپکتیو، گرافیک سایت و درک و بیان معماری می‌باشند. کتاب معماری رنگ ایشان به عنوان اولین کتاب تخصصی دروس پایه معماری ترجمه شده به انگلیسی در ایران است و همچنین کتاب بوم و اقلیم به زبان تصویر، نامزد برترین کتاب سال معماری ایران شد و کتاب آموزش راندو و آموزش کروکی پرتیراژترین کتاب‌های آموزش معماری ایران شناخته شده‌اند.

بارها کتاب‌های ایشان به عنوان کتاب‌های منتخب دانشگاه‌ها، مسابقات و جشنواره‌های کتاب معماری مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته‌اند.

بخشی از کتاب مبانی آموزش معماری

یکی از مهمترین مسائلی که معماران با آن برخورد دارند مسئله فرم است. فرم آخرین قسمت از رسیدن طرح معماری به کالبد و اولین قدم برای رسیدن به فضا است. اگر این امر به درستی انجام نشود، به حتم اثر معماری به غایت مطلوب خود یعنی ساخت معماری، فرم و فضا نخواهد رسید.

فرم، مفهومی دربرگیرنده است که معناهای متعددی دارد. ممکن است به ظاهری خارجی اطلاق شود که قابلتشخیص است، مانند صندلی یا انسانی که روی آن مینشیند. همچنین ممکن است به موقعیت خاصی اشاره داشته باشد که چیزی در آن عمل میکند یا خود را آشکار میکند، مثل وقتیکه ما از آب در فرم یخ یا بخار صحبت میکنیم. در هنر و طراحی، ما از این مفهوم برای مشخص کردن فرم ساختاری یک اثر استفاده میکنیم، به معنی روش چینش و هماهنگ کردن عناصر و قسمتهای یک ترکیب به‌منظور تولید یک تصویر منسجم میباشد.

ما برای طراحی‌های خود همواره از نظریههای مختلف بهره میبریم و حتی در اینباره در بدو امر بر بسیاری از فلاسفه معماری نیز به گمان خود پیشی میگیریم اما زمانی که این نظریه‌ها باید به کالبد تبدیل شوند دیگر پروژه سرعت سابق را نداشته و در تبدیل آن نظریهها به فرم با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

نظرات کاربران

Nari
۱۴۰۰/۰۷/۱۶

آقای مرتضی صدیق تنها یک اسکیس زن هستند.بنظرم بیش از حد نباید انتظار داشت.کتابهای بهتری از نویسندگان بزرگ وجود دارد که میتوانید پای آنها زمان و هزینه بگذارید و واقعا سواد یاد بگیرید.

کاربر ۷۰۹۱۴۳۹
۱۴۰۲/۰۸/۱۳

محتوای کتاب برای آشنایی افراد با عناصر و گرافیک معماری جذاب هست و خواندن این کتاب رو به معماران خصوصا دانشجویان کاردانی و کارشناسی توصیه می کنم.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۱۷,۵۰۰
۵۰%
تومان