دانلود و خرید کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار سیدمحمداحسان جلالی طهرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار اثر سیدمحمداحسان جلالی طهرانی

کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار

معرفی کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار

کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار نوشته سیدمحمداحسان جلالی طهرانی است. این کتاب سعی دارد راهنمایی کاربردی در زمینه مدیریت احساسات است.

درباره کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار

انسان مجموعه‌ای از هیجان‌ها است و عشق هیجانی است مرکب، بدین معنی که مجموعه‌ نیازها، خواست‌ها، عقده‌ها، کمبودها، آمال و آرزوها و به‌طورکلی نیازهای روانی و اجتماعی در کنار هم قرار می‌گیرند و هیجانی را می‌سازند به‌نام عشق.

عشق برای ایجاد روابط زناشویی سالم، مؤثر و برای رسیدن به‌سلامت روانی زوجین، خانواده‌ها و جامعه یک ضرورت اساسی به شمار می‌رود. عشق بیشتر از هر موضوع دیگری در ادبیات جهان، در طول تاریخ مطرح شده است. این موضوع در نهاد آدمی است که دوست بدارد و دوست داشته شود.

 نظریه‌پرداز معروف عشق، استرنبرگ عشق را مرکب از سه جزء صمیمیت، شور و شهوت و تعهد می‌داند. به عقیده وی ترکیبات مختلف این سه جزء انواع مختلف عشق را به وجود می‌آورد. طبق نظریه استرنبرگ آن دسته از زوج‌هایی که مثلث‌های همسانی دارند میزان رضایت زناشویی آن‌ها بیشتر است. سبک‌های عشق‌ورزی اشاره به این امر دارد که چگونه افراد عشق را تعریف می‌کنند یا عشق‌ورزی می‌کنند. این کتاب سعی دارد عشق و دل‌بستگی را به عنوان روشی درمانی بررسی کند.

خواندن کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام روان‌درمانگران پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب عشق و دل بستگی؛ مبنای درمان هیجان مدار

سبک‌های عشق‌ورزی

درباره ماهیت روان‌شناختی عشق و ترکیبات آن دیدگاه‌های گوناگونی ارائه شده است؛ یکی از نظریه‌پردازان جان لی است. لی (۱۹۷۳) سبک‌های عشق را به رنگ تشبیه کرد. طیف گسترده‌ای از رنگ‌های اصلی تا رنگ‌های ثانوی، رنگ‌های ثانوی از ترکیب رنگ‌های اولی تشکیل می‌شود، شبیه به همین مسئله در عشق نیز هست. عشق به دو طیف اولی و ثانوی تقسیم می‌شود. سبک‌های عشق اولی عبارت‌اند از عشق پرشور: جذابیت بدنی و عاطفی شدید؛ عشق نمایشی: نمایش عشق را بازی کردن؛ عشق دوستانه: عشق مبتنی بر دوستی.

عشق‌های ثانوی که از ترکیب این سه عشق اولی تشکیل شده است به سه نوع تقسیم می‌شوند:

۱. منطقی: ترکیبی از سبک عشق نمایشی و سبک عشق دوستانه است. این افراد ارزیابی معقول انجام می‌دهند؛ مثل‌اینکه صفاتی را که یک ازدواج خوب به آن احتیاج دارد مطالبه می‌کنند و معشوق خود را مطابق معیارهایشان.

۲. عشق وابسته وسواسی: ترکیبی از سبک عشق پرشور و سبک عشق نمایشی است و مستلزم انحصار، وسواس، اضطراب و رفتارهای پرشور است. مسائل جنسی بیمه این عشق است. آن‌ها اغلب مضطرب یا ناایمن هستند و می‌توانند به‌صورت افراطی حسود باشند. عاشقان وابسته وسواسی به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و اغلب از این سبک رهایی پیدا می‌کنند.

۳. عشق ایثارگرانه: ترکیبی از سبک عشق پرشور و سبک عشق دوستانه می‌باشد که معمولاً بشردوستانه، رفاقتی و البته شدید است. عشق ایثارگرانه، قربانی و محاصره کردن تمام عیار خود است (گلزاری، ۱۳۸۹).

یکی دیگر از نظریه‌پردازان اشتنبرگ است که نظریه عشق مثلثی را ارائه داد. نظریه مثلثی عشق موضوع عشق را در روابط بین فردی توضیح می‌دهد. این نظریه انواع عشق را بر اساس سه مقیاس مختلف توصیف می‌کند: صمیمیت، شوریدگی و تعهد: (اشتنبرگ، ۱۹۸۶؛ رفیعی و اصغرینیا، ۱۳۸۶).

صمیمیت: صمیمیت به احساس نزدیکی، ارتباط و پیوند در روابط دوستانه اطلاق می‌شود. صمیمیت جنبه هیجانی و عاطفی دارد و نوعی احساس گرمی، محبت و نزدیکی در فرد ایجاد می‌کند. اشترنبرگ ۱۰مورد را در صمیمت شناسایی کرد:

۱) تمایل به آرامش و آسایش دوست؛

۲) تجربه شادی با دوست؛

۳) توجه زیاد به معشوق؛

۴) قادر بودن به حساب کردن بر روی دوست در زمان نیاز؛

۵) درک متقابل دوست؛

۶) به اشتراک گذاشتن خود و اموال خود با دوست؛

۷) دریافت حمایت عاطفی از دوست؛

۸) حمایت عاطفی کردن یک دوست؛

۹) ارتباط صمیمی با دوست؛

۲۰) داشتن دوست یک ارزش در زندگی فرد است

شوریدگی: اشاره به ساقه‌ای دارد که منجر به عشق، جاذبه فیزیکی، رابطه جنسی و پدیده‌های وابسته به آن می‌شود. شور شامل منابع انگیزشی و سایر اشکال برانگیختگی است که منجر به تجربه عشق در یک رابطه عاشقانه می‌شود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۴ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۴ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان