دانلود و خرید کتاب تفسیر سوره مزمل حمیدرضا ارباب سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفسیر سوره مزمل اثر حمیدرضا ارباب سلیمانی

کتاب تفسیر سوره مزمل

معرفی کتاب تفسیر سوره مزمل

کتاب تفسیر سوره مزمل نوشته حمیدرضا ارباب سلیمانی یکی از کتاب‌های تفسیر سور‌ه‌ای قرآن است که در انتشارات حکمت و عرفان منتشر شده است.

درباره کتاب تفسیر سوره مزمل

قرآن مجید، بهترین سخن و بهترین موعظه و پند الهی است. قرآن کریم برای مؤمنان شفاء و درمان و جداکننده حق از باطل است و شکی در آن راه ندارد. قرآن معجزه جاودان اسلام و پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) است و تمسک به آن مایه صلاح و فلاح انسان است. هر مسلمانی وظیفه دارد با این مائده آسمانی مأنوس باشد و قرآن را محورِ عقیده، فکر، تصمیم و عمل خود قرار دهد. و نباید فراموش کنیم که بی‌اعتنایی به این میراث ماندگار، تندترین سرزنش‌های الهی را به دنبال دارد.

پس از انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری برای آموزش قرآن انجام شد و این کتاب نتیجه یکی از این تلاش‌های ارزشمند است. این کتاب شامل گفتارهایِ تفسیریِ حجت‌السلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی است که از ماه مبارک رمضان ۱۳۸۰، در برنامه «آیات و بینات» رادیو قرآن آغاز و تا سال ۱۳۸۳ ادامه پیدا کرد. از امتیازات این نوع تفسیر می‌توان به ترتیبی، ساده و روان، کوتاه و مختصر، محکم و دقیق و جذاب و زیبا بودن اشاره کرد.

این کتاب به سوره مزمل می‌پردازد و تفسیر روان و جذابی در اختیار علاقه‌مندان به شناخت بهتر قرآن قرار می‌دهد. در این کتاب کمی درباره محتوای سوره مبارکه مزمل توضیح می‌دهیم. با دقت در آیات این سوره، می‌توانیم محتوای آن را به پنج بخش تقسیم کنیم:

بخش اول، آیاتی است که پیامبر را به دو کار دعوت می‌کند: ۱. قیام درشب برای عبادت. ۲. تلاوت قرآن. دعوت به این دو امر برای آن است که پیامبر برای پذیرش برنامه سنگینی که در پیش دارد، آماده شود.

در بخش دوم این سوره، با آیاتی آشنا خواهیم شد که خداوند، پیامبر بزرگوار اسلام را به صبر و شکیبایی و مقاومت و مدارا با مخالفان دعوت می‌کند.

در بخش سوم، بحث هایی پیرامون معاد مطرح می‌شود و از فرستادن حضرت موسی به‌سوی فرعون و سرکشی او و همچنین عذابی که فرعون و سپاه او به آن گرفتار می‌شوند، سخن به میان می‌آید.

در بخش چهارم این سوره، به‌خاطر گرفتاری‌های مسلمان‌ها، نسبت به دستورات شدیدی که در آغاز همین سوره در مورد نماز شب آمده، تخفیف داده می‌شود.

و بالاخره در بخش پنجم سوره مبارکه مزمل، یعنی آخرین بخش این سوره، سخن از تلاوت قرآن و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات و انفاق در راه خدا و استغفار از درگاه او است.

خواندن کتاب تفسیر سوره مزمل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت قرآن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تفسیر سوره مزمل 

در برخی تفاسیر این شان نزول ذکر شده که وقتی پیامبر (ص) دعوت خود را علنی کرد، قریش در محلی به نام "ْدارالندوه" جمع شدند تا در مورد پیامبر (ص) نقشه‌ای بکشند و برای مقابله با آن بزرگوار نام و شعاری انتخاب کنند، بعضی گفتند: او " کاهن " است، ولی گروهی با این پیشنهاد مخالفت کردند، بعضی دیگرگفتند: او " مجنون " است، اما باز گروهی این حرف را نپذیرفتند و مخالفت کردند، بعضی هم عنوان " ساحر " را ترجیح دادند، ولی آن هم مورد قبول واقع نشد. بعد از این اختلافِ نظر گفتند: هر چه هست، " او میان دوستان جدایی می‌اندازد. " کنایه از این‌که او ساحر است، بعد از این نتیجه‌گیری مشرکان پراکنده شدند.

وقتی این قضایا به گوش پیامبر (ص) رسید، آن حضرت خود را در لباس‌هایش پیچید و گویا به استراحت پرداخت. در این هنگام جبرئیل آمد و «یا أَیهَا الْمُزَّمِّلُ» و «یا ایها المدّثّر» را بر آن حضرت خواند.

با توجه به این شان نزول و سیاق آیات نخستین این سوره استفاده می‌شود که گویا پیامبر (ص) وقتی مشرکان را به توحید دعوت کرد مورد استهزاء و اذیت آنها قرار گرفت و اندوهناک شد و برای برطرف شدن غم و اندوه خود، جامه‌ای به خود پیچید تا کمی استراحت کند، در این لحظه به اوخطاب شد: «یاأیهَا الْمُزَّمِّلُ» ای جامه به خود پیچیده! «قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلًا» شب را جز کمی بپاخیز، نماز شب بخوان و در برابر آنچه مشرکان به تو می‌گویند صبر پیشه کن. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

حجم

۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

قیمت:
۱۱,۰۰۰
تومان