دانلود و خرید کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد محمدجواد گودینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد اثر محمدجواد گودینی

کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد

انتشارات:میراث ماندگار
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد

کتاب الکترونیکی «درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد» نوشتهٔ محمدجواد گودینی در میراث ماندگار چاپ شده است. صاحب بن عباد از چهره های بزرگ و تابناک سرزمین ایران در عصر عباسی (سدهٔ چهارم هجری) به شمار می‌رود که در عرصه‌های گوناگونی همچون علم، سیاست، اخلاق و ادب درخشیده و آثار برجسته و موثری برجای گذاشته است. این کتاب به بررسی زندگانی، اقدامات، جایگاه علمی و ادبی شخصیت نامدار جهان اسلام و تشیع جناب صاحب بن عباد پرداخته و در ادامه، به شرح، بررسی و تحلیل گزیدهٔ اشعار این شاعر سترگ و پرآوازه پرداخته است.

درباره کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد

صاحب بن عباد دانشمندی ایرانی بود که شیفتگی بسیاری به ادبیات عربی و شاعران تازی داشت و سروده‌های خود او نیز به زبان عربی است. با وجود آنکه او عرب زبان نبوده، سروده‌هایش حاکی از عمق تسلط و چیره‌دستی وی به ادبیات عربی و ساختار زبان عربی و قواعد این زبان است.

صاحب‌بن‌عباد، در صحنهٔ سیاست نیز ورود درخشان و تاثیرگذاری داشت و اشتغال وی به امور علمی، آموزشی و ادبی او را از پذیرش مسئولیت‌های سیاسی در دولت آل بویه - به‌عنوان یکی از حکومت‌های شیعی مقتدر و فرهنگ‌دوست در روزگار خلافت عباسی باز نداشت. همچنین پذیرش مسئولیت نیز او را در خود غرق نکرد و مانع تداوم فعالیت‌های علمی و فرهنگی این دانشمند برجسته و اخلاق‌مدار نگردید. می‌توان صاحب‌بن‌عباد را در کنار خواجه‌نظام‌الملک و خواجه‌نصیر‌الدین‌طوسی، از نامدارترین و مؤثرترین وزرای دانشمند و فرهیخته تاریخ طولانی سرزمین ایران دانست که به دلیل برخورداری از دانش و درایت، منشأ خدمات مفیدی در این سرزمین گردیدند.

صاحب با پذیرش پست مهم و خطیر وزارت، با تمام وجود به خاندان بویه خدمت می کرد و زمان خود را وقف خدمت رسانی به دولت آل بویه می‌کرد و تا هنگام وفاتش در سن ۵۹ سالگی، در سمتِ وزارت بود و به امور حکومتی می‌پرداخت.

کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به تاریخ ادبیات ایران و شعر عربی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد

سروده سیزدهم

مَا لِقَومٍ إذا یُقالُ عَلِیٌّ صَارَ فِی وَردِ خُدُودِهِم یَاسَمِینُ

کُلُّ هذا لِمَولدٍ فِیهِ خُبثٌ وَ عَلَی الحَقِّ شَاهِدٌ مُستَبِینُ

ترجمه و شرح:

مردم را چه شده است که هنگامی که گفته می شود، علی(ع) [و نام امام امیر مومنان (ع) نزدشان برده می شود]، در چهره شان تغییر رنگ مشاهده می گردد. [از شدت ناراحتی و اندوه، چهره شان برافروخته می گردد و دشمنان، دوست نمی دارند نام امام علی بن أبی طالب (ع) را بشنوند].

همه ی این ها [اندوه ها و چهره دژم کردن ها] به دلیل ناپاکی ولادت [و نامشروع بودن آن فردی است که این گونه کین و ستیزه جویی خود را به معرض نمایش می گذارد] و برای این سخن، شاهدی آشکار وجود دارد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان