دانلود و خرید کتاب اقتصاد مسکن علی‌اکبر قلی‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد مسکن اثر علی‌اکبر قلی‌زاده

کتاب اقتصاد مسکن

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اقتصاد مسکن

کتاب اقتصاد مسکن نوشتهٔ علی‌اکبر قلی‌زاده در انتشارات نور علم چاپ شده است. تحقق اهداف اقتصادی مستلزم عملکرد بهینه تمامی بخش‌های اقتصادی کشور است و از منظر کمک به رشد و توسعه درون‌زا و همچنین کنترل شوک‌ها و مهار تورم، نقش تمامی بخش‌های اقتصادی از شدت و ضعف برخوردار است، اما مسکن در این زمینه از چهار دیدگاه نقش کلیدی ایفا می کند که عبارتند از: سهم بالای مسکن از تولید ناخالص داخلی (بیش از بیست درصد)، الزام کنترل و مدیریت هزینه مسکن جهت مهار تورم و کاهش آن، عنایت ویژه به برنامه‌ریزی مسکن جهت بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد خانوار، تأثیرپذیری زیاد شوک‌ها و نوسانات ادواری و نیز رشد اقتصادی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از عملکرد اقتصاد مسکن. موارد ذکر شده از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران طی چند دهه اخیر است و تحقق تمامی اهداف ذکر شده و نیز بهبود توزیع درآمد و کاهش رانت‌ها مستلزم شناخت علمی عملکرد بخش مسکن و بر پایه آن تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی و راهکارهای مناسب در جهت فائق آمدن بر این چالش‌ها خواهد بود لذا مطالب این کتاب می‌تواند چهارچوب نظری و تجربی قوی جهت تأمین این اهدف ارائه نماید.

درباره کتاب اقتصاد مسکن

مطالب این کتاب در چهار فصل تنظیم و ارایه گردیده است. در فصل اول به بررسی مبانی خرد تعادل بازار مسکن پرداخته خواهد شد. در فصل دوم مبانی نظری تقاضای مسکن به تفصیل بیان می‌شود. فصل سوم موضوع تقاضای مسکن و مدل های انتخاب گسسته مورد توجه قرار می‌گیرد در فصل آخر نظریه اقتصادی و مدل‌سازی تقاضای مسکن مطرح می‌گردد.

کمک علمی اقتصاددانان در جهت تحلیل اقتصاد مسکن و تبیین عملکرد این بخش و نیز تفکیک تقاضای مصرفی(سرپناه خانوار) و تقاضای دارایی و سوداگری مسکن مهم ترین نقش را در تدوین سیاست های بهینه ارائه نموده و اینکه بخش مسکن فرصت های مناسب در اختیار اقتصاد ملی قرار دهد که رشد تولید و اشتغال تقویت شود و همچنین چالش ها و زیان ها بحداقل برسد. اقتصاد مسکن در مؤسسات علمی و پژوهشی دوران رشد و بالندگی خود را پشت سر گذاشته و اقتصاددانان مسکن در هسته های اندیشه ورزی و سیاستگذاری به کمک سایر اقتصاددانان سیاست های جامع و کاملی را تدوین نموده اند و بخش مسکن به عنوان یکی از موتورهای قوی محرک رشد تولید و اشتغال در خدمت اقتصاد ملی است و کنترل و مدیریت کامل بخش مسکن با بکارگیری سیاست ها و ابزارها فراهم گردیده است و این مهم با اشاعه اقتصاد مسکن در دانشگاه های معتبر جهان و شناخت علمی از عملکرد این بخش فراهم گردیده و مهم ترین هدف کتاب حاضر است.

کتاب اقتصاد مسکن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دانشجویان و پژوهشگران حوزه اقتصاد شهری، منطقه‌ای و اقتصاد مسکن پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب اقتصاد مسکن

رویکرد شاخص

رویکرد شاخص با مدل روزن بسیار نزدیک بوده و شامل مراحل ذیل است: در مرحله‌ی اول تابع هدانیک تخمین زده می‌شود. تابع هدانیک برای مالکان و مستأجران قابل تخمین است. در تابع هدانیک مالکان، قیمت هر مترمربع مسکن متغیر وابسته و ویژگی‌های منطقه‌ای و ویژگی‌های ساختمان، محلی و فرهنگی و اجتماعی متغیرهای مستقل را تشکیل می‌دهند. بنابراین به تعداد مکان‌ها یا مناطق تابع رگرسیونی هدانیک تخمین زده می‌شود. در مرحله‌ی دوم یکی از مناطق به‌عنوان منطقه‌ی مبنا انتخاب شده و قیمت‌های هر مترمربع مسکن تخمینی از طریق مرحله‌ی اول با استفاده از قیمت تخمینی منطقه‌ی مبنا استاندارد می‌شود. به‌عبارت‌دیگر قیمت هدانیک تخمینی منطقه‌ی مبنا معادل یک فرض شده و قیمت تخمینی سایر مناطق مطابق آن، به قیمت منطقه مبنا تقسیم‌شده و استاندارد خواهد شد. ازاین‌رو قیمت استاندارد مناطق ممکن است کمتر و یا بیشتر از قیمت جاری مناطق مورد بررسی باشد. ویژگی مهم قیمت استاندارد هر منطقه آن است که گرچه قیمت هر واحد مسکن در مناطق مختلف متفاوت است، اما این تفاوت عمدتاً ناشی از عدم تجانس در بازار مسکن است.

حال چنانچه مصرف‌کننده بخواهد واحد مسکونی با ویژگی‌های استاندارد در هر منطقه خریداری نماید، چه قیمتی را باید بپردازد؟ توجه می‌شود که قیمت استاندارد همان ارزش واقعی هر واحد مسکن است. ازآنجاکه قیمت‌های استاندارد تحت تأثیر انتخاب منطقه‌ی مسکونی مبنا است، در انتخاب آن لازم است بررسی و دقت زیادی به عمل آید. سپس با استفاده از قیمت‌های بازاری واحد مسکن در مناطق گوناگون و قیمت‌های استاندارد تخمین زده‌ شده می‌توان مقدار واحد مسکونی مصرف شده توسط هر خانوار در مناطق مختلف را به دست آورد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۳۰ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۳۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان