دانلود و خرید کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته رضا علیخانی کوشکک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته اثر رضا علیخانی کوشکک

کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته

معرفی کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته

کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته نوشتهٔ رضا علیخانی کوشکک و محمد حجارزاده است و انتشارات چاپ و نشر بازرگانی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته

تغییرات گسترده در حوزهٔ تجارت و بازرگانی در زمان کنونی و ایجاد جهش در رویکردهای نوین مدیریت زنجیرهٔ تأمین، منجر به ظهور عصر جدید مدیریت لجستیک در زنجیره شده است که توجه صاحبان عرصهٔ بازرگانی و متولیان بخش اقتصادی را به سمت ایجاد یک نظام پاسخگو، مشتری‌محور و اقتصادی و بر اساس اصل چابکی، سوق می‌دهد. براساس این رویکرد، در سطوح مختلف جهانی، ضرورت دارد نظام تأمین و تحویل کالا، در لوای یک مدیریت یکپارچه و در بستر شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بر پایهٔ مدل‌های تخصصی و دانش‌محور، همچنین با بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن مدیریت زنجیره تأمین پایدار شود. این عصر را می‌توان دورهٔ نئولجستیک نام نهاد که برپایهٔ دیدگاه نظام‌مند، سامانه‌ای و رویکردهای نوین مدیریت بنگاه‌های اقتصادی و تجاری بنا شده است و مبتنی بر راهبردهای اصلی مدیریت لجستیک، ازجمله مدیریت ناب، مدیریت چابک، مدیریت یکپارچه و مدیریت مجازی است. از آنجایی‌که موفقیت عصر جدید لجستیک، وابسته به ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و نیز تبعیت از تفکرات مدرن مدیریت بنگاهی است، در کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته سعی شده است با تبیین عناصر کلیدی و نمایاندن زیرساخت‌های بنیادی و پیشرفته زنجیرهٔ تأمین و نیز رویکردهای مدرن مدیریت لجستیک، نسبت به نشان‌دادن وضعیت کاربردی این صنعت کلیدی در عرصهٔ تجارت و بازرگانی در بستر زنجیرهٔ تأمین پیشرفته، برای افزایش آگاهی مدیران و کارشناسان لجستیک و زنجیرهٔ تأمین اقدام شود، همچنین سعی شد از مصادیق عملیاتی توسعه‌یافته در شبکه لجستیک جهانی بهره گرفته شود.

 با توجه به ایجاد تحولات گستردهٔ شبکهٔ لجستیک در زنجیرهٔ تأمین جهانی که با تکیه بر زیرساخت‌های نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، منجر به تحول زنجیره جهانی اقتصاد و تجارت شده است، ضرورت دارد در راستای ایجاد همسویی و یکپارچگی تجارت جهانی، تلاش شود تا سیاست‌ها، راهبردها و رویکردهای این صنعت بنیادین، برای بالابردن درک و شناخت مدیران، کارشناسان و طراحان زنجیرهٔ تأمین، تبیین شود تا این عوامل بتوانند در جهت نیل به سطح مطلوب اقتصاد و بازرگانی، همچنین کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و افزایش رضایت مشتریان، به نحو مطلوب تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند. در این خصوص رضا علیخانی کوشکک و محمد حجارزاده توانستند ابعاد متنوع این صنعت را تدوین کنند.

این کتاب حاوی مطالب ارزشمندی دربارهٔ لجستیک تجاری و مدیریت زنجیره تأمین است. از جمله اینکه از مطالب جدید و مبتنی بر دانش روز بشری در زمینهٔ حمل‌ونقل چندوجهی، برون‌سپاری، مدیریت ریسک، ادغام ظرفیت موجودی‌ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات در تجارت و ... برخوردار است که به‌کارگیری این موارد در بخش اقتصادی کشور می‌تواند مفید و اثربخش باشد. در بخشی از کتاب نیز به تفاوت اساسی و محوریت شکل‌گیری لجستیک تجاری (با نگاه سودآوری و هزینه‌کرد) و محوریت شکل‌گیری لجستیک نظامی (با رویکرد اثربخشی در صحنه عملیات) پرداخته است که مقایسه درستی است.

خواندن کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان عرصهٔ لجستیک و زنجیرهٔ تأمین کشور و جهان، پیشنهاد می‌کنیم. همچنین این کتاب برای دست‌اندرکاران اقتصاد و بازرگانی کشور مناسب است.

بخشی از کتاب مدیریت لجستیک پیشرفته

اصولاً تغییرات و تحولات ایجاد شده در نظام اقتصادی بین‌الملل و شکل‌گیری مناسبات نوین تجاری و بازرگانی در عرصه جهانی که زمینه‌ساز تحولات ساختاری و عمیق در صنعت لجستیک جهانی نیز شد، از یک فرآیند سلسله مراتبی و تاریخی برخوردار است. این فرآیند، خود ناشی از ضرورت‌های اقتصادی- تجاری بین‌المللی و به وجود آمدن دوران نوینی بود که به دنبال فروپاشی نظام‌های متمرکز اقتصادی و سقوط بلوک شرق و تبدیل نظام دو قطبی به تک قطبی آغاز شد و به سرعت در اواسط دهه ۹۰ میلادی و با تأسیس سازمان تجارت جهانی، تثبیت گردید.

کلمه لجستیک که امروزه مورد استفاده واقع می‌شود، بیش از صد سال در نیروهای مسلح آمریکا مورد به‌کار گرفته می‌شد و به تدریج توسط سایر کشورهای انگلیسی زبان، نیز مورد پذیرش قرار گرفت. این لغت، ریشه یونانی دارد و در موارد نظامی، برای جابه‌جایی جنگ‌افزار، مهمات و جیره غذایی، از مکان اصلی به سمت خط مقدم استفاده می‌گردد. در زبان یونانی، رومی و امپراطوری رم شرقی، نظامیانی با نام لجیستیکاس وجود داشتند که وظیفه مسائل مالی و تقسیم مایحتاج بر عهده آنان بود، همچنین در دیکشنری آکسفورد، لجستیک به آن قسمت از علوم نظامی تلقی می‌شود که وظیفه تهیه، تحویل و جابه‌جایی مواد، افراد و تجهیزات را بر عهده دارد و در دیکشنری دیگر، لجستیک به مدت زمان مهیا کردن منابع مورد نیاز، تعبیر می‌شود. همچنین لجستیک به صورت عمومی، شاخه‌ای از علوم مهندسی است که سیستم‌های انسانی به‌جای سیستم‌های ماشینی ایجاد می‌کند.

این اصطلاح یونانی لوگیستیکوس به معنی ماهر در محاسبه مشتق شده است، شایان ذکر است، در طول تاریخ، وظایف تجهیز، تدارک و انتقال ارتش‌ها مستلزم محاسبات ریاضی بوده است که برخی از آنها از پیچیدگی قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده‌اند، به طوریکه ناپلئون به جهت توصیف این مهارت‌های محاسباتی نیاز به نیوتن و لایبنیتز را عنوان می‌کرد. در دوره‌های امپراتوری روم و بیزانتیوم، لاگیستا ماموری بود که این مهارت را به عنوان بخشی از حرفه خود به‌کار می‌گرفت، ضمناً ارتش فرانسه در دوره لویی چهاردهم، یک ژنرال را مسئول اسکان و اقامت نیروها کرد، که این پدیده، شبیه به جایابی در صنعت است که لوژر نامیده می‌شد.

در اصلاح عموم، فرم بسیار معمول لجستیک، به‌صورت تجارتی برپایه حمل محموله‌های بزرگ اقلام در اندازه مورد نظر مشتری و در مکان جغرافیایی خاص می‌باشد و عملیات لجستیک ممکن است به‌صورت مفهومی به عنوان زیرمجموعه‌ای از مفاهیم تجارت و عملیات سازمانی دیده شود. اصولاً عملیات لجستیک ترکیبی از سه مولفه کلیدی است، در این رابطه، اولین مولفه، بهره وری لجستیک می‌باشد، که جهت ایجاد استانداردهای بهره وری معنادار برای اندازه گیری قابلیت ردیابی و مدیریت هزینه‌های لجستیک به‌کار می‌رود. همچنین دومین مولفه، مشتمل بر خدمات لجستیک است که با مقادیراستاندارد ردیابی، منجر به ایجاد قابلیت عملیات لجستیک برای ارائه خدمات به مشتری می‌شود، و مولفه سوم، بر سیستم‌های اندازه‌گیری میزان بهره‌وری عملیات لجستیک تمرکز دارد.

همچنین اصطلاح لجستیک در مفهوم پیشرفته‌تر و وسیع تر، ابتدا در نظریه معروف جنگ جومینی در سال ۱۸۳۸ مطرح شد، جومینی پیروزی در جنگ را مدیون سه عامل راهبرد، تاکتیک و لجستیک می‌دانست، او در توصیف نقش لجستیک، آن را ترتیبات مورد نیاز برای اجرای تاکتیک و راهبرد تعریف می‌کرد. جومینی صراحتاً اشاره نمود که بدون لجستیک، هیچ راهبردی قابل اجرا نیست. در این راستا کلاوزویتس از معاصران جومینی تاکید کرد که حتی اگر منابع منطقه نیز بقدر کافی باشد، باز هم فرمانده عاقل از تشکیل مخازن مهمات غافل نخواهد شد.

لن برانچ در فرهنگ لغت اصطلاحات کشتیرانی در سال ۱۹۹۰، لجستیک را اینگونه تعریف کرده است:

«لجستیک فرآیند یا سازوکار جابه‌جایی و توزیع کالاها می‌باشد که اثربخشی و کارائی هزینه در آن حفظ شده و سازمان‌های مرتبط و فناوری‌هایی به منظور دست یابی بدین اهداف، مورد نیاز می‌باشد که می‌توان آن‌ها را به عنوان توانایی تحویل درست کالا، سروقت و در مکان مناسب خلاصه کرد».

او همچنین اظهار داشته است که این تعریف اساساً مفهوم JIT را در بر دارد و بر بسته‌های خدماتی با کیفیتی را که در آن، بر حفاظت از کالا و مسئولیت پذیری به‌منظور تنظیم مؤثرتر و مدیریت فرآیند حمل‌ونقل تأکید دارد، شامل می‌شود. این فرآیند مشتمل بر انتقال و انبارداری قطعات از عرضه‌کنندگان تا واحدهای تبدیلی تولیدکنندگان و آنگاه انبارداری کالاهای نهایی و در آخر نیز تحویل به مشتریان را شامل می‌شود و به‌گونه مؤثری نقش‌های مدیریت مواد و مدیریت توزیع را در یک کارکرد کلی ترکیب می‌کند.»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۰۷ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۰۷ صفحه

قیمت:
۱۱۴,۴۰۰
۱۰۲,۹۶۰
۱۰%
تومان