دانلود و خرید کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب بابک مصطفوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب اثر بابک مصطفوی

کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

نویسنده:بابک مصطفوی
امتیاز:
۲.۲از ۱۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

کتاب الکترونیکی «سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب» نوشتهٔ بابک مصطفوی در انتشارات امید سخن چاپ شده است.

درباره کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

این کتاب تلاش می‌کند به پرسش‌هایی مانند اینکه چرا شاه رفت و یا رضاشاه چگونه به قدرت رسید و... پاسخ‌های تاریخی و دقیق بدهد. مهم‌ترین مباحثی که کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب به آن‌ها می‌پردازد به این شرح است: 

حمایت و نقش محوری شوروی در به‌قدرت‌رسیدن رضاشاه و مخالفت انگلیس

دلیل مخالفت رضاشاه با حزب توده و شوروی

مصدق و تاثیر مرگ استالین در ماجرای ۲۸ مرداد

تحلیل این مطلب که شاه از ابتدای سلطنت اصرار بر انقلاب سفید داشت، پس انقلاب سفید نمی‌توانست در اثر فشار آمریکا و دولت کندی باشد.

به‌قدرت‌رسیدن ریچارد نیکسون و تاثیر آن بر جهان

دوستی شاه و نیکسون و تأثیر آن بر افزایش قیمت نفت و به‌هم‌ریختن بازار انرژی جهان

سرنگونی نیکسون و قتل‌عام دوستان و حامیان او در سراسر جهان

کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به علاقه‌مندان به مطالعهٔ تاریخ ایران پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

«با ظهور کمونیست شوروی و قدرتمند شدن لنین، ایدئولوژی جدیدی از طرف او مطرح شد که مجدداً تأثیری عمیق بر ماهیت سوسیالیست گذاشت. بر اساس دیدگاه مارکس، انقلاب سوسیالیستی در کشورهای سرمایه‌داری به وقوع می‌پیوست و بر اساس همین دیدگاه برای رسیدن به پیروزی می‌بایست تمامی کارگران کشورهای صنعتی با یکدیگر متحد می‌شدند، اما لنین تز جدیدی ارائه کرد. او عقیده داشت که حتی با متحد کردن کارگران کشورهای صنعتی نمی‌توان بر فئودال‌ها چیره شد زیرا آن‌ها منابع و نیروی کار رایگان خود را از کشورهای مستعمره به دست می‌آورند لذا صرفاً با اتحاد نیروی کار کشورهای صنعتی نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد و بر اساس همین دیدگاه او قصد داشت که نهضت‌های رهایی‌بخش کارگران کشورهای صنعتی را با مردم مستعمرات به هم پیوند بزند تا از طریق اتحاد این دو بتواند در برابر سرمایه‌داران بایستد. از سویی دیگر مارکس و انگلس عقیده داشتند که آگاهی‌های اجتماعی محصول خود جامعه است و به‌تدریج و به‌مرور زمان به دست می‌آید، بنابراین به‌طور کل مارکس و انگلس تعلیمات زیادی در این زمینه ندارند. اما برخلاف آن‌ها لنین عقیده داشت که وقتی کارگران و یا مردم مستعمرات از حقوق خود بی‌اطلاع هستند چگونه می‌توانند برای آنچه نمی‌دانند بجنگند «آن‌ها چنان درگیر در مسائل روزمره زندگی خود هستند که غالباً مجالی برای تفکر در امور ندارند». بر اساس عقیده او اکثر کارگران بی‌سواد هستند و به علت استثمار سرمایه‌داران دسترسی به آگاهی‌های سیاسی ندارند و به علت شرایط نامساعد زندگی درک درستی از منافع بلندمدت خود ندارند و به‌جای ضربه زدن به جایگاه سرمایه‌داران در فکر دریافت حقوقی اندک برای بهبود زندگی خود هستند لذا از دید او این آگاهی باید از خارج به آن‌ها داده می‌شد و رسالت آگاه کردن آنان بر عهده روشنفکران جامعه قرار می‌گرفت تا آگاهی‌های لازم را برای آنان فراهم آورد.

بر اساس دیدگاه لنین، بلشویک‌ها اقدام به تعلیم کارگران مهاجر و یا کارگرانی که به‌زور به میدان جنگ گسیل شده بودند (که بیشتر آن‌ها از سمت ایران، چین، افغانستان و ترکیه بودند) پرداختند. با انقلاب سوسیالیستی وضع معیشتی کارگران روسیه به‌شدت تغییریافته بود و بسیاری از زمین‌های کشاورزی از اربابان گرفته شده و بین روستاییان تقسیم شده بود. هنگامی‌که مهاجران و کارگران ایرانی و ترک به روسیه رفته بودند با مشاهده تغییرات گسترده و آزادی‌های نسبی که در مقایسه با زمان تزارها بسیار وسیع بود روبرو شدند، به انقلاب سوسیالیستی علاقه‌مند شده و آن را بهترین راه برای نجات از ظلم و ستم خاندان قاجار می‌دانستند. البته در این زمینه تبلیغات گسترده بلشویک‌ها را نباید از نظر دور داشت.»

نظرات کاربران

salar.gh
۱۴۰۲/۰۸/۱۳

یکی از بی‌طرفانه ترین کتاب هایی که میتوان درباره‌ی دوره پهلوی خواند. همانگونه که از نام کتاب نمایان است کتاب پیش از دوره ی پهلوی اغاز و رویداد های برجسته را دنبال میکند. کتاب در برگیرنده ی بن مایه های به نام

- بیشتر
مرتضی
۱۴۰۲/۱۱/۲۴

چه قدر مزخرف نوشتند تو این کتاب. آدم می‌مونه واقعا!

مجید80
۱۴۰۲/۱۱/۱۴

کتابی برای تطهیر چهرهٔ امپریالیسم و تخریب سوسیالیسم است،در حالیکه هر دو اینها در تاریخ ایران پس از قاجار نقش های مهمی ایفا کردند، نباید فقط یکی رو مؤثر و اون یکی رو بی هیچ تأثیری نشون بدیم یه مثالش اینه که

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۴۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۵ صفحه

حجم

۲۴۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۵ صفحه

قیمت:
۱۴,۰۰۰
۷,۰۰۰
۵۰%
تومان