دانلود و خرید کتاب شهریاران گمنام احمد کسروی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شهریاران گمنام اثر احمد کسروی

کتاب شهریاران گمنام

نویسنده:احمد کسروی
انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۳.۳از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شهریاران گمنام

«شهریاران گمنام» نوشته احمد کسروی(۱۳۲۴-۱۲۶۹)، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران است. این کتاب درباره فرمانروایی‌ها و حکومت‌های محلی است که در دوره‌های زمانی کوتاه و مناطق جغرافیایی محدود فرمانروایی کرده‌اند و گاه در لا به لای تاریخ فراموش شده‌اند. در بریده‌ای از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «باری بی‌گفتگوست که روشنی تاریخ پس از اسلام ایران بسته به تحقیق تاریخ و داستان همه خاندان‌هاست که در این مدت در این سرزمین حکمرانی و فرمانروایی داشته‌اند و در این‌باره هرچه بیشتر تحقیق نماییم بر روشنی تاریخ ما خواه افزود. ولی افسوس که بیشتری از این خاندان‌ها معروف نیستند و در تاریخ‌هایی که امروز در دست هست ـ از تازی و پارسی، از خطی و چاپی ـ هرگز نام برده نشده‌اند. حمداللّه مستوفی و میرخواند و حافظ ابرو و سید یحیی سیفی قزوینی و دیگران که به‌گمان خود تاریخ عمومی نگاشته‌اند و از آدم و حوا آغاز سخن می‌نمایند از فرمانروایان پس از اسلام ایران جز بیست و اند خاندان معروف و به‌نام را یاد نمی‌کنند. تاریخ‌های خصوصی هم که در دست است بیشتر درباره همین خاندان‌هاست. دیگران که صد خاندان بیشتراند از قلم این مورخان افتاده و از یاد خوانندگان فراموش شده‌اند. تا آن‌جا که ما می‌دانیم از مورخان ایرانی تنها کسی که به تاریخ خاندان‌های ناشناس پرداخته و سرگذشت و داستان ایشان را تا آن‌جا که می‌دانسته در کتاب خود گردآورده خلیفه عیدی بیک از مؤلفان دوره صفویان است در کتاب خود تکمه‌الاخبار. از مورخان اسلامی هم منجم‌باشی در کتاب خود به نام «صحائف الاخبار» به گردآوردن خاندان‌های فرمانروایی اسلامی (که از جمله آن‌ها خاندان‌های فرمانروایی ایران است) بسیار کوشیده. خلیفه عیدی‌بیک چون از کارکنان دربار شاه طهماسب بوده و در اواخر زندگی در اردبیل به گوشه‌نشینی پرداخته معلوم است که کتابخانه‌های دولتی صفویان و کتاب‌های بقعه شیخ صفی کمک مهمی به او کرده. منجم‌باشی نیز در اسلامبول دسترس به کتابخانه‌های مهم آن شهر سترگ داشته است.»

نظرات کاربران

آرمین
۱۳۹۵/۰۹/۱۱

خیلی خوبه که این کتاب را قرار دادید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
دیلمان و گیلان از نخست که بودند دینی نپذیرفته آیینی را دوست نداشتند
ترمه
فضلون به دفع او شتافته در جنگ زخمی شد و پس از چندروزی درگذشت . وارتان می‌گوید او با زخم نمی‌مرد برخی کسانش به دستاویز آن‌که آن زخم کاری و کشنده است او را با دست خفه نمودند.
ترمه
دیسم نیز در آذربایگان بیرق استقلال و خودسری برافراشته است. به ویژه که او مانند پدر خود کیش خارجیان داشت و عقیده به خلافت و خلیفه نداشت. وانگهی کردان که خویشان مادری او بودند در آن زمان‌ها در آذربایگان انبوه و فراوان بودند و به پشتیبانی آنان می‌توانست فیروزانه به حکمرانی و فرمانروایی پردازد.
ترمه
از این‌رو می‌توان گفت که یکی از علت‌های ویرانی ایران این ترتیب ملوک‌الطوایفی بوده است.
ترمه
خدریق از کینه‌ورزی فرمان داد گودالی به قدر یک مرد کنده از اسیران ارمنی آن‌قدر سر بریدند که گودال از خون مالامال گردید و وی برهنه بدان‌جا فرود آمده با آن خون سر و تن بشست. ولی سال آینده قیصر روم که این داستان‌ها شنیده بود سپاه انبوهی بفرستاد برگری را از دست مسلمانان بازگرفتند
ترمه

حجم

۵۴۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۳۴۸ صفحه

حجم

۵۴۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۳۴۸ صفحه

قیمت:
۸۸,۰۰۰
تومان