دانلود و خرید کتاب قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۲: سراب عدالت اجتماعی) فریدریش فون هایک ترجمه موسی غنی‌نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۲: سراب عدالت اجتماعی) اثر فریدریش فون هایک

کتاب قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۲: سراب عدالت اجتماعی)

معرفی کتاب قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۲: سراب عدالت اجتماعی)

«قانون، قانون‌گذاری و آزادی» مجموعه‌ای سه جلدی به قلم فریدریش فون هایک(۱۹۹۲-۱۸۹۹)، اقتصاددان اتریشی انگلیسی برنده جایزه نوبل اقتصاد با تأکید بر موضوع عدالت و اقتصاد سیاسی است. عنوان فرعی این کتاب، گزارشی جدید از اصول آزادیخواهانه عدالت و اقتصاد سیاسی است. جلد دوم این مجموعه «سراب عدالت اجتماعی» نام دارد. این جلد از مجموعه به این موضوع می‌پردازد که نهادهای عمومی که قرار است خدمات فراگیر اجتماعی عرضه کنند مورد سواستفاده گروهی خاص قرار می‌گیرند که هدفشان بهره‌گیری به سود نفع شخصی است. در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم: «یکی از اصول موضوعۀ سنت آزادی این است که مجبورکردن افراد فقط در صورتی مجاز است که این امر در خدمت به رفاه همگانی یا خیر عمومی ضروری باشد. اما ابهام موجود در اصطلاحات مختلف مورد استفاده این امر را امکان‌پذیر ساخته که تقریباً هر نفعی نفع عمومی قلمداد شود و مردمان بسیاری در خدمت اهدافی باشند که کوچک‌ترین نفعی در آن ندارند. رفاه عامه یا خیر عمومی مفهومی است که تاکنون به شدت در مقابل هر تعریف دقیقی مقاومت کرده و در نتیجه تقریباً هر مضمون القا شده به توسط منافع گروه حاکم را پذیرفته است. دلیل این امر این بوده که این فرض طبیعی به نظر می‌رسیده که نفع عمومی، به یک معنا، باید مجموع کل منافع خصوصی باشد در عین حالی که مسئلۀ محاسبۀ مجموع این منافع لاینحل به نظر می‌رسید. با این وصف، واقعیت این است که در یک «جامعۀ بزرگ‌» که در آن افراد باید آزاد باشند دانش خود را برای اهداف خاص خود به کار گیرند، رفاه همگانی که دولت باید در جهت آن حرکت کند نمی‌تواند مجموع رضایت‌های خاص افراد مختلف باشد، به این دلیل ساده که نه دولت و نه کس دیگری قادر به شناخت آن‌ها و همۀ شرایط تعیین‌کنندۀ آن‌ها نیست. حتی در دولت‌های رفاه جوامع مدرن، بیش‌ترین و مهم‌ترین نیازهای روزمرۀ توده‌های عظیم مردم از طریق فرایندهایی برآورده می‌شود که دولت جزئیات آن‌ها را نه می‌شناسد و نه می‌تواند بشناسد.»
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۳: نظم سیاسی مردمان آزاد)
فریدریش فون هایک
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۱: قواعد و نظم)
فریدریش فون هایک
پیکتی؛ مغالطه قرن بیست و یکم
موسی غنی‌نژاد
قدرت و بازار: دولت و اقتصاد
مورای ان. روتبارد
اقتصاد به روایت دیگر
موسی غنی‌نژاد
آزادسازی و عملکرد اقتصادی
موسی غنی‌نژاد
اندیشه آزادی: نگاهی از منظر اقتصاد سیاسی به تجربۀ ایران معاصر
محمد طبیبیان
بزرگان مکتب اتریش
رندال جی. هولکام
خصوصی‌سازی پول
فریدریش فون هایک
مقدمه‌ای بر تفکرات اقتصادی پساکینزی
مارک لاوویی
اقتصاد و آرمان‌شهر
جفری مارتین هاجسن
انسان در مقابل دولت
هربرت اسپنسر
کارل مارکس در ترازو
اویگن بوم باورک
سرمایه مالی: پژوهشی در باب تازه‌ترین مرحله تحول سرمایه‌داری
رودولف هیلفردینگ
تاریخ اقتصاد مارکسی، جلد اول؛ ۱۹۲۹ ـ ۱۸۸۳
مایکل چارلزهوارد
نبرد با رکود
پل کروگمن
آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟
جوزف نای
چرا اقتصاد فرو می‌ریزد؟: به سوی نظریه‌ای عمومی درباره علت افول اقتصادی کشورها
جوزف استیگلیتز
تاریخ اقتصاد مارکسی، جلد دوم؛ ۱۹۹۰ ـ ۱۹۲۹
مایکل چارلز هوارد

نظرات کاربران

کاربر 7529244
۱۴۰۲/۰۸/۲۲

دانشجویان حقوق و طلاب یک دید جدیدی پیدا خواهند کرد بعد از خواندن این کتاب نسبت به قانون و فقه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
در چارچوب یک نظم خودجوش، به‌کارگیری زور فقط زمانی توجیه‌پذیر است که برای تضمین قلمرو خصوصی فرد در مقابل دخالت دیگران لازم باشد؛ ولی، این اِعمال زور، در قلمرو خصوصی، هنگامی که برای حفاظت دیگران ضرورتی ندارد، نباید انجام گیرد
Saeed.Rafiee
در مورد واقعیت‌هایی مانند تولد با عیب ونقصی جسمانی یا ابتلا به بیماری یا ازدست‌دادن یک عزیز، تنها در صورتی به‌کاربردن کلمۀ غیرعادلانه می‌تواند معنی داشته باشد که قصد ملامت خالقی انسان‌وار را داشته باشیم. طبیعت نه می‌تواند عادلانه باشد، نه غیرعادلانه. هرچند که عادت مزمن ما به تفسیر جاندارانگارانه یا انسان‌وارانگارانۀ عالم طبیعت غالباً ما را به‌سوی چنین استفادۀ نادرستی از کلمات سوق می‌دهد و باعث می‌شود در پی عاملی باشیم که مسئول هر چیزی است که به ما مربوط می‌شود، با این حال، بی‌معناست که وضعیتی واقعی را عادلانه یا غیرعادلانه قلمداد کنیم مگر اینکه باور داشته باشیم کسی می‌توانست و می‌بایست چیزها را به‌گونه‌ای دیگر ترتیب دهد.
Saeed.Rafiee
فقط رفتار انسان است که می‌تواند عادلانه یا غیرعادلانه نامیده شود. اگر این کلمات را برای یک وضعیت به کار ببریم، فقط در صورتی معنا خواهند داشت که کسی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای برقراری آن وضعیت مسئول بشناسیم. واقعیتِ محض یا وضعیتی که کسی نمی‌تواند تغییری در آن بدهد ممکن است خوب یا بد باشد، ولی نمی‌تواند عادلانه یا غیرعادلانه باشد.
Saeed.Rafiee
آزادی به این معنا است که ما تا اندازه‌ای سرنوشت خود را به نیروهایی که تحت کنترلمان نیست واگذاریم، و این واگذاری به نظر آن صنع گرایانی که طبق تصورشان انسان می‌تواند بر سرنوشت خود مسلط باشد انگار که تمدن و خود عقل ساختۀ خود اوست غیرقابل تحمل است.
Saeed.Rafiee
مسئلۀ «نسبیت اخلاقی‌» ، که این همه مورد بحث قرار گرفته، به‌روشنی با این واقعیت گره خورده است که تمام قواعد اخلاقی (و حقوقی) در خدمت یک نظم واقعی موجودند که هیچ فردی قدرت تغییر اساسی آن را ندارد؛ چون چنین تغییری مستلزم تغییراتی در قواعدی است که دیگر افراد جامعه، تا اندازه‌ای ناآگاهانه یا صرفاً از روی عادت، رعایت می‌کنند، و اگر بخواهیم جامعۀ کارآمدی از نوعی دیگر بسازیم، باید به جای آن‌ها قواعد دیگری بگذاریم که هیچ‌کس قدرت جاری‌کردنشان را ندارد. بنابراین نظام مطلق اخلاقی‌ای مستقل از نوع نظام اجتماعی‌ای که انسان در آن زندگی می‌کند نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ و تکلیف ما برای رعایت برخی قواعد ناشی از منافعی است که آن‌ها را مدیون نظمی هستیم که در آن زندگی می‌کنیم.
Saeed.Rafiee

حجم

۲۸۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۸۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان