دانلود و خرید کتاب اقتصاد کلان گریگوری منکیو ترجمه حمیدرضا ارباب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد کلان اثر گریگوری منکیو

کتاب اقتصاد کلان

انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۴از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اقتصاد کلان

کتاب اقتصاد کلان نوشتهٔ گریگوری منکیو و ترجمهٔ حمیدرضا ارباب است و نشر نی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب اقتصاد کلان

کتاب اقتصاد کلان پرفسور ان. گریگوری منکیو برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ چاپ و منتشر شد. از آن سال تاکنون کتاب بارها تجدید چاپ و ویرایش شده است. کتاب حاضر ترجمه ویراست ششم سال ۲۰۰۷ است.

کتاب در ۵ بخش و ۱۹ فصل تنظیم شده است. بخش اول مقدمه کتاب و شامل دو فصل «علم اقتصاد کلان» و «داده‌های اقتصاد کلان» است. بخش دوم با عنوان «نظریه کلاسیک‌ها: اقتصاد در بلندمدت» شامل ۴ فصل است. بخش سوم با عنوان «رشد اقتصادی: اقتصاد در دوره بسیار بلندمدت» شامل ۲ فصل است. در بخش چهارم کتاب با عنوان «نظریه ادوار تجاری اقتصاد در کوتاه‌مدت» فصل‌های ۹ تا ۱۱ ارائه شده است. در بخش پنجم کتاب «سیاست‌های اقتصاد کلان» در دو فصل ۱۴ و ۱۵ بررسی شده است. و سرانجام بخش ششم و پایانی کتاب با عنوان ریشه‌های خرد اقتصاد کلان شامل فصل‌های ۱۶ تا ۱۹ است. در این فصل‌ها مصرف، سرمایه‌گذاری، عرضه پول و تقاضای پول و مباحث پیشرفته در مورد نظریه ادوار تجاری بررسی شده است.

کتاب با یک کلام پایانی با عنوان «آنچه می‌دانیم و آنچه نمی‌دانیم» خاتمه یافته است. مراجعه به فهرست کوتاه مطالب کتاب خالی از فایده نیست.

کتاب اقتصاد کلان منکیو به‌دلیل استقبال فراوان اساتید و دانشجویان رشته اقتصاد نه‌تنها در کشورهای انگلیسی‌زبان مکرراً چاپ و منتشر شده است بلکه طبق گفته مؤلف محترم به ۱۵ زبان دنیا ازجمله آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، چینی، کره‌ای، ارمنی، ژاپنی، پرتغالی، اسپانیایی، مجارستانی، روسی، یونانی و... ترجمه شده است.

با مطالعه مقدمه ارزشمند مؤلف با روش تألیف و چگونگی ارائه موضوعات کتاب آشنا خواهید شد. به گفته مؤلف، کتاب چهار هدف اصلی را دنبال کرده است. اول، جداسازی اقتصاد کلان در کوتاه‌مدت و بلندمدت، دوم، ترکیب نظریه‌های کینزی و کلاسیک‌ها، به اعتقاد ایشان هرچند نظریه عمومی کینز مبنای بخش بزرگی از درک کنونی ما از نوسانات اقتصادی است ولی اقتصاد کلاسیک‌ها نیز به پرسش‌های اساسی ما پاسخ‌های روشنی داده است. سوم چگونگی مقایسه و استفاده مجموعه‌ای از الگوهای مهم، تا آنکه دانشجویان بتوانند هنگام تحلیل حوادث و وقایع اقتصادی از تمام الگوها بهره ببرند. چهارم تأکید بر این نکته که اقتصاد کلان یک رشته آموزشی است که با مجموعه‌ای از تجربیات واقعی برانگیخته و هدایت می‌شود. مطالعه مقدمه طولانی و دقیق مؤلف قبل از خواندن فصل‌های کتاب ضروری است. در این مقدمه با دقت و جزئی‌نگری فراوان تمام موضوعات ارائه‌شده کتاب بررسی شده است.

خواندن کتاب اقتصاد کلان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان رشتهٔ اقتصاد و پژوهشگران رشته‌های فلسفه و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اقتصاد کلان

«هم شرکت‌ها و هم خانوارها خریدار کالاهای سرمایه‌ای هستند. شرکت‌ها به منظور افزایش ذخایر سرمایه‌ای و یا جبران استهلاک و فرسودگی سرمایه‌های موجود اقدام به خرید کالاهای سرمایه‌ای می‌کنند. خانوارها نیز ممکن است خانه‌های جدید بخرند که نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری کل در امریکا به‌طور متوسط حدود ۱۵ درصد GDP را تشکیل می‌دهد.

مقدار تقاضای سرمایه‌گذاری به نرخ بهره بستگی دارد، نرخ بهره هزینه وجوه صرف‌شده در سرمایه‌گذاری مالی است. یک طرح سرمایه‌گذاری در صورتی سودآور است که بازده آن (درامد ناشی از افزایش تولید کالاها و خدمات در آینده به دلیل سرمایه‌گذاری) بیش از هزینه آن (پرداختی بابت وجوه استقراض‌شده) باشد. اگر نرخ بهره افزایش یابد طرح‌های سرمایه‌گذاری کم‌تر سودآور خواهند بود و مقدار تقاضای کالاهای سرمایه‌ای کاهش می‌یابد.

به‌طور مثال فرض کنید یک بنگاه در حال بررسی یک طرح سرمایه‌گذاری (ساخت یک کارخانه) به ارزش یک میلیون دلار با بازده ۱۰ درصد یا ۰۰۰, ۱۰۰ دلار در سال است. بنگاه بازده این طرح سرمایه‌گذاری را با هزینه‌های استقراض ۱ میلیون دلار مقایسه می‌کند. اگر نرخ بهره کم‌تر از ۱۰ درصد باشد، بنگاه یک میلیون دلار را از بازارهای مالی قرض می‌کند و این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. اگر نرخ بهره بیش از ۱۰ درصد باشد بنگاه این سرمایه‌گذاری را انجام نخواهد داد.

بنگاه می‌تواند به جای استقراض یک میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری از منابع مالی خود استفاده کند. بنگاه ممکن است این مبلغ را در بانک یا بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کرده و سود آن را به‌دست آورد. ساخت کارخانه در مقایسه با سپرده‌گذاری در بانک یا بازارهای مالی فقط در صورتی سودآور است که نرخ بهره کم‌تر از بازده مربوط به تأسیس کارخانه (۱۰ درصد) باشد.

وقتی یک فرد قصد خرید خانه دارد با همین تصمیم‌گیری روبه‌روست. هرچه نرخ بهره بیش‌تر باشد هزینه وام خرید خانه نیز بیش‌تر است. اگر نرخ بهره ۸ درصد باشد هزینه یک وام خرید خانه به مبلغ ۰۰۰, ۱۰۰ دلار سالانه ۸۰۰۰ دلار می‌شود، چنان‌چه نرخ بهره ۱۰ درصد باشد هزینه این وام سالانه ۰۰۰, ۱۰ دلار خواهد شد. با افزایش نرخ بهره، هزینه صاحب‌خانه‌شدن افزایش و تقاضا برای خریدن خانه جدید کاهش می‌یابد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۷۳۹ صفحه

حجم

۵٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۷۳۹ صفحه

قیمت:
۲۵۹,۰۰۰
۲۰۷,۲۰۰
۲۰%
تومان