دانلود و خرید کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع) اثر احمد گلستانه

کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع)

معرفی کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع)

کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع) نوشتهٔ احمد گلستانه است. انتشارات گنجینه هدایت این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر سومین جلد از مجموعهٔ «مقالات موضوعی علوم و مبانی اسلام و تشیع» است.

درباره کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع)

کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع) حاوی مطالبی برگرفته از بیانات و آثار آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی‌طهرانی و سیدمحمدمحسن حسینی‌طهرانی است. این کتاب با مقدمه‌ای تحت‌عنوان «اهمیت تأمل در تاریخ ادیان و احوال زمامداران و علما و بزرگان ادیان» آغاز شده است و در ادامه ۴ بخش تحت‌عنوان «مباحث کلّی در امامت و ولایت»، « بررسی برخی از جریانات تاریخ امام رضا علیه‌السّلام»، «معجزات و کرامات حضرت امام رضا علیه‌السّلام» و «گزیده ای از فرمایشات حضرت امام رضا علیه‌السّلام» را در بر گرفته است. نویسنده در ابتدای کتاب، درمورد تأثیر مطالعهٔ گفتار و رفتار اهل‌بیت (ع) در فهم معارف دینی توضیحاتی را ارائه کرده که اهمیت نگارش این کتاب را نیز توضیح داده است.

خواندن کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه درمورد روش و منش امام رضا (ع) پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب سیری در تاریخ حضرت امام رضا (ع)

«روایت اوّل: حدیث سلسلة الذّهب

«در معانی الأخبار از محمّد بن موسی بن متوکّل، از ابوالحسین محمّد بن جعفر أسَدی، از محمّد بن حسین صوفی، از یوسف بن عقیل، از إسحاق بن راهویه روایت کرده است که او گفت:

چون حضرت ابوالحسن الرّضا علیه‌السّلام در نیشابور اقامت نموده و عازم بر خروج به نزد مأمون بودند، اصحاب حدیث در نزد آن حضرت جمع شدند و گفتند: ”ای فرزند رسول خدا، شما آمادهٔ کوچ‌کردن هستید، و در این صورت از برای ما حدیثی بیان نمی‌فرمایید که از آن بهرمند شویم؟“

حضرت در این‌حال در عماری نشسته و آهنگ حرکت داشتند، سر خود را از عماری بیرون آورده و فرمودند:

”شنیدم از پدرم موسی بن جعفر که می‌گفت: شنیدم از پدرم جعفر بن محمّد که می‌گفت: شنیدم از پدرم محمّد بن علی که می‌گفت: شنیدم از پدرم علی بن الحسین که می‌گفت: شنیدم از پدرم حسین بن علی که می‌گفت: شنیدم از پدرم علی بن أبی‌طالب که می‌گفت: شنیدم از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم که می‌گفت: شنیدم از جبرائیل که می‌گفت:

سَمِعْتُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: لَا إلَهَ إلَّا اللهُ حِصْنِی، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ [مِنْ] عَذَابِی؛ شنیدم از خداوند عزّ و جلّ که می‌گفت: لَا إلَهَ إلَّا اللهُ قلعه و پناهگاه من است، پس هر کس در این پناهگاه داخل شود از عذاب من در امان است.“

و چون عماری حرکت کرد صدا زده فرمودند: ”بِشُروُطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ این ایمنی از عذاب خدا در صورتی است که به شرط‌های کلمه لَا إلَهَ إلَّا اللهُ رفتار کنند، و من از شروط آن هستم.“

و سپس صدوق فرموده است آنچه در این‌بارهٔ از روایات شریفه وارد شده است، من آنها را در کتاب توحید آورده‌ام.

در معنای حدیث «کَلِمَةُ لَا إلهَ إلَّا اللهُ حِصْنِی...»

البتّه بحث دربارهٔ این حدیث مبارک که به حدیث سلسلة الذَّهَب معروف است، چه از نقطه نظر صحّت سند و چه از نقطه نظر معانی و فوائدی که از آن به دست می‌آید، بسیار است؛ و ما در اینجا فقط اشاره به این می‌کنیم که:

مراد از لَا إلَهَ إلَّا اللهُ که حِصْن و پناه خداست، همان معنای توحید است که هرکه در وادی توحید وارد شود، از عذاب خدا در امان است. و وادی توحید همان ارتباط با وجه‌الله است که بر او منکشف گردد، و تمام عالم را به دیدهٔ توحید بنگرد.

زیرا در این روایت نیست: کسی که بگوید: لَا إلَه إلَّا اللهُ؛ بلکه این است که خود لَا إلَهَ إلَّا اللهُ،‌ یعنی حقیقت معنی و عالَم توحید. و آنچه انسان را از گزند عذاب مصون می‌دارد، نفس توحید است، نه گفتار تنها؛ گرچه بر خودِ گفتار نیز آثاری بلاشکّ مترتّب است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
مطالعهٔ در گفتار و رفتار زمامداران دین و لوادارن وحی که همانا رسول خدا و اهل‌بیت او می‌باشند، محور اصلی و سنگ بنای فهم معارف دینی و مفاهیم وحیانی خواهد بود که تدبّر و تأمّل در تاریخ زندگی شخصی و اجتماعی هر کدام از ایشان ما را به نکته‌ای غیرقابل اغماض و گذشت، در فهم دین و معرفت شریعت می‌رساند.
سیره صالحان
ماتریالسیم اسلامی یا همان ظاهرگرایی دینی که صرفاً نگرش سطحی و ظاهری از امور را دارد, از ریشه‌های عدم دسترسی به حقیقت ولایت حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه‌السّلام و به وجود آمدن پدیده‌های شوم و جریانات ملعونه‌ای نظیر واقفیه و انکار ولایت ایشان حتی توسط نزدیک‌ترین افراد به آن حضرت بود.
سیره صالحان
کیفیت ارتباط امام رضا علیه‌السّلام با سایر ادیان و نحل و افراد از مذاهب مختلف و حتی برقراری ارتباط سازنده و متعالی با به ظاهر بی‌دینان زمان, خود الگویی روشن و منهجی واضح برای تعامل اجتماعی در جامعه اسلامی است.
سیره صالحان

حجم

۲۱۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

حجم

۲۱۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
۲۷,۵۰۰
۵۰%
تومان