دانلود و خرید کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا علی مرتضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا اثر علی مرتضوی

کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا

معرفی کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا

کتاب «بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا» نوشتۀ علی مرتضوی است و انتشارات گیوا آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا

موقعیت جغرافیایی کشورهای قفقاز جنوبی و اهمیت راهبردی این منطقه باعث شده است که در ژئوپلیتیک جهان حائز اهمیت باشد. به‌خصوص بعد از جنگ سرد و فروپاشی شوروی به منطقۀ مهم برای قدرت‌ها تبدیل شد. منطقۀ قفقاز جنوبی شامل کشورهای گرجستان، آذربایجان و ارمنستان می‌شود. آمریکا هم با سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف مثل انرژی و ایجاد همکاری‌های نظامی با کشورهای منطقه می‌خواهد نفوذ خود را گسترش دهد. علی مرتضوی نویسندۀ کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا تلاش کرده است تا سیاست خارجی آمریکا را در کشورهای منطقۀ قفقاز جنوبی در دورۀ کلینتون را با دورۀ بوش پسر بررسی و مقایسه کند.

کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا در دورۀ کلینتون و بوش پسر در کشورهای قفقاز جنوبی در فصل دوم به بحث دربارۀ نظریۀ صلح دموکراتیک می‌پردازد، ایدۀ کانت، پیوستگی سیاست خارجی و فلسفه سیاست کانت، پیوند صلح داخلی و صلح خارجی از دیدگاه او، و همچنین تفکر جهان شهری‌اش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عناوین فصل‌های کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا عبارت است از: «فصل اول: مقدمه و کلیات»، «فصل دوم: نظریۀ صلح دموکراتیک»، «فصل سوم: سیاست خارجی امریکا در قفقاز در دورۀ کلینتون»، «فصل چهارم: سیاست خارجی آمریکا در قفقاز جنوبی در دورهٔ بوش»، و «فصل پنجم: نتیجه‌گیری». هر فصل از کتاب مقدمه و جمع‌بندی جداگانه دارد. 

خواندن کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی، سیاسی و دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل پیشنهاد می کنیم.

بخشی از کتاب بررسی تطبیقی سیاست خارجی آمریکا

«موقعیت ژئوپلیتیکی گرجستان در نقش پل ارتباطی مسکو با دریاي سیاه و آب‌های گرم جهان، به همراه مناقشه بر سر جمهوری‌های آبخازیا و اوستیاي جنوبی، گرجستان را به کشوری مهم در سیاست خارجی روسیه تبدیل کرده است. برخلاف وضعیت تنش‌آلود در روابط روسیه و شوارد نادزه، آمریکایی‌ها در دوران شوارد نادزه با دشواری‌های زیادی در گرجستان مواجه نبودند. البته در اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک گرجستان براي آمریکا نباید اغراق کرد، زیرا گرجستان تنها ازاین‌جهت که امکان اتصال خطوط لولهٔ نفت و گاز جمهوری آذربایجان را به خاك ترکیه میسر می‌سازد دارای اهمیت ویژه‌ای برای آمریکا است. هرچند که این، موضوعی کم‌اهمیت به شمار نمی‌رود اما وزن زیادي به گرجستان در چارچوب راهبردهای کلان آمریکا نمی‌بخشد. باتوجه‌به این مسئله، ابراز تمایل مکرر شوارد نادزه برای عضویت در ناتو و جلب حمایت آمریکا، با پاسخ‌هایی مناسب مواجه نشد. شوارد نادزه پس از اجلاس سال ۱۹۹۹ در واشنگتن اعلام کرد کشورش در پی عضویت در ناتوست (کولایی، ۱۳۸۶). در همان زمان این جهت‌گیری‌ها موجب شده بود که بسیاری از تحلیل‌گران تقویت اتحادیهٔ گوام را بخشی از سیاست‌های ایالات متحده برای جدا ساختن جمهوری‌های شوروی سابق از روسیه و مهار استراتژیک این کشور تفسیر کنند. نقش ایالات متحده نیز در انقلاب رز گرجستان فراوان است. آمریکا که به دنبال جای پایی برای نفوذ خود در منطقهٔ قفقاز و تسلط بر مسیر لوله‌های نفت و گاز خزر به اروپا بود، پس از تجدید روابط حسنۀ روسیه با گرجستان، به حمایت از ساکاشویلی پرداخت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۴۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۵۴ صفحه

حجم

۹۴۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۵۴ صفحه

قیمت:
۱۶,۹۰۰
تومان