دانلود و خرید کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی نوئل گرگ ترجمه علی اکبر علیزاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی اثر علی اکبر علیزاد

کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی

نویسنده:نوئل گرگ
انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۳.۲از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی

«راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی» نوشته نوئل گِرگ(۲۰۰۹-۱۹۴۴)، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر انگلیسی است. این کتابی نوگرا و کاربردی در زمینه آموزش نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود.

نویسنده در مقدمه کتاب درباره ساختار آن چنین می‌نویسد:

این کتاب در نه فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول دامنه‌ای از تمرین‌ها را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند نویسندگان تازه‌کار را با عناصر اولیه نگارش نمایشنامه‌ها درگیر کند، یا مناسب کار گروه‌هایی است که می‌خواهند به صورت مشارکتی دست‌مایه خود را خلق کنند.

فصول بعدی به طور مفصل و جزئی بر جنبه‌های خاص این حرفه متمرکز است: خلق شخصیت، ساختار نمایشنامه، و غیره. برخی از تمرین‌های کتاب بهره خاصی برای فرد نمایشنامه‌نویس یا گروه‌های نگارش خلاق خواهد داشت، ولی بخش اعظم آن برای فرایند مشارکت یا طرح‌ریزی گروهی نیز قابل استفاده است. فصل آخر نمونه‌ای از الگوهای نگارش نمایشنامه به صورت مشارکتی یا گروهی را به دست می‌دهد. در «ضمیمه ب» ، یادداشت‌هایی برای سرپرستان یا هدایت‌کنندگان گروه در نظر گرفته شده است.

هر تمرین، با مثال و نتیجه‌گیری به صورت قدم‌به‌قدم ارائه می‌شود. من ــ هر جایی که لازم بوده است ــ یک چارچوب زمانی تقریبی برای تمرین‌ها تعیین کرده‌ام؛ به‌علاوه مشخص کرده‌ام کدام تمرین‌ها را می‌توان فردی و کدام یک را گروهی انجام داد. شما می‌توانید از این کتاب به شیوه‌های متفاوتی استفاده کنید:

به عنوان راهنمایی قدم‌به‌قدم برای ساختن یک روایت کامل، به‌شکل فردی و گروهی؛

به عنوان منبعی «فشرده» برای دوره‌ها و کارگاه‌های کوتاه‌ مدت؛

به عنوان منبعی از الگوها برای پروژه‌های اجرایی با مقیاس بزرگ.

این کتاب برای همه اشخاص و گروه‌هایی در نظر گرفته شده است که به عنوان بخشی از تحول اجرای زنده، با «واژه» سروکار دارند. کار عملی‌ای که این کتاب ارائه می‌کند از طریق درگیری من با دامنه وسیعی از جمعیت‌ها و زمینه‌ها، بسط و تکامل یافته است.

نظرات کاربران

pockethead
۱۳۹۷/۰۳/۲۴

به نظرم این کتاب به همراه کتاب فن نمایشنامه نویس لاجوس آگری دو کتاب خوب برای شروع نمایشنامه نویسی هستند

موصیو
۱۳۹۵/۰۸/۲۵

بسیار کتاب مفیدیه با تمرین های بسیار عالی برای نوشتن موقعیت های نمایشی

franny glass
۱۳۹۷/۱۰/۰۹

این کتاب عالی. من فنون نمایشنامه نویسی را از این کتاب یاد گرفتم. و در کنار ش کتاب لاجوس اگری.

شقایق
۱۴۰۲/۱۱/۲۹

به نظرم خیلی سطحی و کودکانه اومد. در واقع اگر شما نویسندگی خلاق و کارگردانی گذرونده باشین کتاب چیز بیشتری نداره. حس می‌کنم تمرین‌هاش فقط برای ساکت نگه‌داشتن بچه‌های شیطون سر کلاس و تحمیل بهشون مناسبه

کاربر ۲۱۷۱۰۸۱
۱۳۹۹/۱۰/۱۲

اصلا خوب نبود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
ترس ناشی از «درست ‌انجام ‌ندادن کار» می‌تواند مانع تخیل شود.
علی دائمی
هنگام خلق شخصیت برای یک داستان، باید بدانیم چه چیزی انجام شده (کشیدن مو) ، چرا انجام شده (تصمیم برای اذیت‌کردن کسی) و نتیجه چه بوده است (احساس گناه) .
soleymani
پیش از آنکه به این بپردازیم چه چیز باید آنجا باشد، اول باید بتوانیم آنچه را که هست ببینیم.
مسعود
زیرمتن زیر متن: هر نوع معنی، یا مجموعه‌ای از معانی است که به جای اینکه در اثر ادبی به صورت مستقیم گفته شود، وجهی تلویحی دارد، به‌خصوص در نمایشنامه. اگر هر نمایشنامه‌ای از هارولد پینتر را بخوانید، خواهید دید که دیالوگ‌های به‌ظاهر «سطحی» و پیش‌پاافتاده، سرشار از معانی تلویحی است. همان‌طور که هر بازیگری به شما خواهد گفت، جالب‌ترین متون متونی است که در آن‌ها معانیِ حقیقی سطرهایی که قرار است منتقل شوند، گویی در «زیرسطح» قرار دارند.
بهار

حجم

۲۵۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۹۲ صفحه

حجم

۲۵۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۹۲ صفحه

قیمت:
۱۳۵,۰۰۰
تومان