دانلود و خرید کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان حمید نیک فکر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان اثر حمید نیک فکر

کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان

نویسنده:حمید نیک فکر
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان

کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان نوشتهٔ حمید نیک فکر است و انتشارات چتر دانش آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان

دانش کلام برای دفاع از اصول و عقاید دینی و بیان معارف اعتقادی بنا نهاده شد. علم کلام وظیفهٔ خویش می‌داند که پاسخی متقن و برگرفته از عقل و نقل به اندیشه‌های نادرست مطرح‌شده در حوزهٔ دین بدهد؛ لذا در این کتاب به بیان برخی از اندیشه های مطرح‌شده در فلسفه و عرفان و بررسی این آرا پرداخته شده است. مطالب مورد بررسی در کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان به شکل مجموعۀ مقالات بیان شده تا با حذف مقدمات و بیان اصل موضوع خواننده بهتر مطلب را درک کند. مطالب این کتاب در ۷ فصل ارائه شده که به ترتیب عبارت‌اند از:

۱. بررسی ادلهٔ نظریهٔ پلورالیزم دینی با تأکید بر کتاب صراط‌های مستقیم (دکتر سروش)

۲. تبیین معنا شناختی اراده در منابع وحیانی

۳.تبیین معنای ارادهٔ خداوند با تأکید بر کلمات ملاصدرا و علامه طباطبایی

۴.شاهد از دیدگاه صوفیه

۵. عوالم سه‌گانهٔ وجود در فلسفه با‌‌توجه‌‌به کتاب نهایة الحکمه

۶. تشکیک وجود با‌توجه‌به کتاب نهایة الحکمه

۷. مجرد یا مجردات کدام‌یک پذیرفتنی است؟

خواندن کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر به مطالعه در مورد مسائل فلسفی و عرفانی مانند تبیین ارادهٔ خداوند از منظر فلسفی، عوالم سه‌گانهٔ وجود در فلسفه، شاهد از نگاه صوفیه و مانند این‌ها علاقه‌مندید از مطالعهٔ کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان لذت خواهید برد.

بخشی از کتاب گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان

پلورالیسم یا کثرت گرایی درصدد بیان این نکته است که تمامی ادیان به حق رهنمون می‌سازند و تمامی ادیان به حق هستند و هر یک به یک اندازه درصدد بیان واقعیت هستند و برتری‌ای نسبت به یکدیگر ندارند. اسلام مسیحیت و سایر ادیان هیچگونه اختلافی در اینکه انسان‌ها را به سعادت می‌رسانند ندارند و متدینین به هر دینی، رستگار هستند. در این پژوهش به بیان این دیدگاه و برخی از علت‌هایی که در تایید این دیدگاه بیان شده است می‌پردازیم و در ادامه به بررسی این دلایل پرداخته می‌شود.

تعریف پلورالیسم:

پلورالیسم در لغت به معنای کثرت و چندگانگی در مقابل تفریق و کاهش؛ واژه "پلورالیسم " برگرفته از دو کلمه «plural» به معنای جمع و «ism» به معنای گرایش است. بنابراین "پلورالیسم " در لغت، معنای "جمع‌گرایی و کثرت‌گرایی" دارد.

پلورالیسم در اصطلاح: شایعترین معنای پلورالیسم به معنای تعدد و تکثر در ادیان می‌باشد به گونه ای که همه ادیان حق هستند و متدین به هر دینی، رستگار می‌شود. پلورالیزم دینی به این معناست که حقیقت و رستگاری منحصر در دین ویژه ای نبوده و همه ادیان بهره ای از حقیقت مطلق و غایت قصوی دارند در نتیجه پیروی از برنامه های هر یک از آنها می‌تواند مایه نجات و رستگاری انسان باشد. بر این اساس نزاع حق و باطل از میان ادیان رخت بربسته، خصومت‌ها و نزاع‌ها و مجادلات دینی نیز جای خود را به همدلی و همسویی می‌دهند».نویسنده کتاب صراط‌های مستقیم، پلورالیسم را این گونه تعریف می کند: «تکثر و تنوع را به رسمیت شناختن و به تباین فروناکاستنی و قیاس ناپذیری فرهنگ‌ها و دین‌ها و زبانها و تجربه های آدمیان فتوادادن و از عالم انسانی تصویر یک گلستان پر عطر و رنگ را داشتن. پلورالیسم به شکل کنونی آن متعلق به عصر جدید است و در دو حوزه مهم مطرح می‌شود یکی در حوزه دین و فرهنگ و دیگری در حوزه جامعه».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۳٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان