دانلود و خرید کتاب قصه های پنجشنبه گروه نویسندگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قصه های پنجشنبه اثر گروه نویسندگان

کتاب قصه های پنجشنبه

معرفی کتاب قصه های پنجشنبه

کتاب «قصه های پنجشنبه» نوشتۀ گروهی از نویسندگان است که انتشارات نیستان هنر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب قصه های پنجشنبه

کتاب قصه‌های پنجشنبه نام مجموعه‌ای متشکل از ۱۱ داستان کوتاه از نویسندگان جوان و معاصر ایرانی است. این کتاب که به همت انتشارات نیستان هنر روانۀ بازار شده است فرصتی است که نویسندگان نوقلم و جوان کشور بتوانند خود را به جامعۀ ادبی معرفی کنند. عنوان ۱۱ داستان این مجموعه کتاب عبارت است از: «قسمتی از خاطرات معلم» نوشتۀ لیلا بابااحمدی، «سقوط» نوشتۀ زهرا پارسا، «بند عشق»، «تیغ غم» نوشتۀ مریم‌السادات حجازی، «چراغ‌های سوخته» نوشتۀ مریم رستمی، «دوچرخه» نوشتۀ الهام شریفی، «بر سر پیمان» نوشتۀ منیژه شعاعی، «کابوس ناتمام» نوشتۀ فهیمه فروغی، «داد ز بیداد» نوشتۀ فاطمه مرتضوی‌نیا، «آخر رفاقت» نوشتۀ فاطمه ملایری، برقص هما! و خوراک دریا نوشتۀ علی ناظم زاده.

می‌دانیم که داستان کوتاه به داستان‌هایی گفته می‌شود که کوتاه‌تر از داستان‌های بلند باشند. داستان کوتاه دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی و برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع هستند، نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. گفته می‌شود که داستان کوتاه باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم میلادی خلق شدند، اما پیش از آن نیز ردّپایی از این‌گونهٔ داستانی در برخی نوشته‌ها وجود داشته است. در اوایل قرن نوزدهم «ادگار آلن‌پو» در آمریکا و «نیکلای گوگول» در روسیه گونه‌ای از روایت و داستان را بنیاد نهادند که اکنون داستان کوتاه نامیده می‌شود. از عناصر داستان کوتاه می‌توان به موضوع، درون‌مایه، زمینه، طرح، شخصیت، زمان، مکان و زاویه دید اشاره کرد. تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در جهان «آنتوان چخوف»، «نیکلای گوگول»، «ارنست همینگوی»، «خورخه لوئیس بورخس» و «جروم دیوید سالینجر» و تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در ایران نیز «غلامحسین ساعدی»، «هوشنگ گلشیری»، «صادق چوبک»، «بهرام صادقی»، «صادق هدایت» و «سیمین دانشور» هستند.

ویژگی بارز داستان‌های قصه‌های پنجشنبه زبان ساده، ‌ روان و بدون تکلف آن‌هاست. نویسندگان این مجموعه تلاش کردند باتکیه‌بر همه‌فهم‌بودن داستان‌ها بتوانند گروه‌های مختلف کتاب‌خوان را راضی کنند و با دست‌گذاشتن روی موضوعات متفاوتی که از یادها رفته و یا از دیدها پنهان است، داستان‌های جذابی را در اختیار خوانندگان قرار دهند؛ موضوعاتی که نیازمند توجه بیشتری هستند. شخصیت‌پردازی‌های درست و متنوع و سبک منحصربه‌فرد هر نویسنده از دیگر ویژگی‌‌های این مجموعه داستان است.

قصۀ اول «قسمتی از خاطرات معلم» دربارۀ معلم جوان و با جسارتی به نام سمیه است که در دوران جنگ در یک ده به دانش‌آموزان درس می‌دهد و همواره هم دغدغۀ آموزش و هم دغدغۀ پرورش بچه‌ها را دارد. پول درمان بچه‌های بیمار را تهیه می‌کند و یا مدرسه را تعمیر می‌کند؛ اما خودش هم جوان و بی‌تجربه است و در این مسیر مشکلاتی هم برایش پیش می‌آید.

خواندن کتاب قصه های پنجشنبه را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی، داستان‌های کوتاه و قصه‌های ایرانی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی ازکتاب قصه های پنجشنبه

«فکر کنم چند سالی می‌شه که منتظر اومدنت بودم! چند جایی هم گشتم. شاید خیلی از اون آدم‌ها، فقط به پنهون‌کاری تو توجه کردن که خودتم می‌دونی حق داشتن، اما جسارتت برای من حرف اول رو می‌زد. ارغوان همون ماه عمل شد، اون دختر چشم‌آبی که از شدت بیماری، صورتش پر از ورم بود، دست‌هاش کبودِکبود بود، حالش روزبه‌روز بهتر می‌شد. داروهاش هم به کمک خودم و یه‌سری از آدم‌هایی که می‌شناختم جور شد، همراه اون پولی که داده بودی. اما گردن‌بند...! راستش رو بخوای؛ همون‌جایی که به من تحویل دادی، هنوز همون‌جاست. توی جعبهٔ کوچیک قهوه‌ای، داخل قفسهٔ سوم کمد سبز اتاق مادرم. آخه کی توی اون زمان گردن‌بند با اون قدمت رو می‌خرید؟ پول عمل بالاخره جور می‌شد، تازه می‌تونستیم از چند جا هم کمک بگیریم. اون بهونه‌ای بود برای دوباره برگشتنت. چند بار خودم دنبالت گشتم تا این امانتی رو برگردونم، اما پیدات نکردم. پاک ناامید شده بودم. یادمه حتی چند نفر گفتن رفتی مناطق جنگی تا به بچه‌های اونجا آموزش بدی.»

نظرات کاربران

rq.parsa
۱۴۰۲/۰۵/۲۴

چه جالب!

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

حجم

۶۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

قیمت:
۲۶,۱۰۰
تومان