دانلود و خرید کتاب آنچه سینما هست! دادلی اندرو ترجمه مجید اخگر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آنچه سینما هست! اثر مجید اخگر

کتاب آنچه سینما هست!

معرفی کتاب آنچه سینما هست!

«آنچه سینما هست!» نوشته دادلی اندرو(-۱۹۴۵)، نظریه پرداز و استاد مطالعات سینمایی است.

این کتاب همانطور که از عنوان نیز پیداست مانیفستی بر تعریف سینما است و قصد بررسی تعدادی زیادی از عناوین فیلم‌ها یا به عنوان دیگر مرور آنها را ندارد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

سینما طی روندی بیست ساله، از قواعد بازی تا چهارصد ضربه، هیروشیما عشق من، و از نفس افتاده (۱۹۶۰) ، به خودآگاهی رسید. روسلینی و بازن به عنوان میانجی‌های این گذار ایفای نقش کردند ـ کسانی‌ که سرژ دنی آن‌ها را «چهره‌های واسط» نامید. اما این بلوغ علاوه بر جسارت و تبختر تردیدها و پرسش‌هایی نیز به همراه داشت، چیزی که در عنوان مجموعه‌ مقالات بازن که در سرآغازِ موج نو چاپ شد نیز نمایان است: سینما چیست؟ بازن که اکراه داشت این نخستین هنر تکنولوژیک[ تاریخ ]را دقیقاً تعریف و تحدید کند، و حتی اکراه داشت که آن را هنر بنامد یا هر یک از کاربردها یا ژانرهای آن را ــ هرقدر هم پیش‌پاافتاده یا حاشیه‌ای باشند ــ کنار بگذارد، به این ترتیب سینما را به‌ صورت یک پرسشِ باز درآورد ــ باز در برابر جهانی که سینما همواره به نحوی از انحاء با آن سروکار دارد. باور او به این‌که سینمای «مدرن» در حال از میان برداشتنِ محدوده‌های سبک «کلاسیک» است نیز از همین‌جا نشئت می‌گیرد، و این‌که سینمای مدرن این کار را به کمک نوع خاصی از سینمای «آوانگارد» انجام می‌دهد که بازن حس می‌کرد در جستجوی جهان‌های وسیع‌تری برای نمایش، کندوکاو در قلمروهای سینماتوگرافیک جدیدی را آغاز کرده است. «کلاسیک» ، «مدرن» ، «آوانگارد» : این سه اصطلاح در عین سادگی و ابهامات خود، محدوده‌های کلی بحث و هم‌چنین برخی قواعد آن را مشخص می‌کنند.

نظرات کاربران

وحید
۱۳۹۵/۱۲/۲۳

مرسی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
فیلم‌سازان بد هیچ ایده‌ای ندارند و فیلم‌سازان خوب بیش از حد ایده دارند، در حالی که فیلم‌سازان درجه‌یک یک ایده بیشتر ندارند.
آروین
آن کسانی از میان ما که اساساً خطاب بازن را جدی گرفته‌ و خود را مخاطب آن قرار داده باشند، باید در جستجوی خود در پی سینما هوشیار باشند، چرا که سینما همواره با سیمایی تازه در برابرمان ظاهر می‌شود، و همواره در دورن خود دیگرگون می‌شود.
سعید ص.
سینما چیست؟ اجازه دهید به شما نشان دهم! بار نخوت‌آمیزی که در این «مانیفست» وجود دارد چیزی در حدود همین عنوان است،
سعید ص.
سینما چیست؟ اجازه دهید به شما نشان دهم! بار نخوت‌آمیزی که در این «مانیفست» وجود دارد چیزی در حدود همین عنوان است، باری که دوست داشتم آن را با انبوهی از مثال‌ها بر دوش بگیرم.
سعید ص.
هر چه نباشد، جستجوی خود بازن در قالب ۲۶۰۰ مقاله ظاهر شد که حجم انبوهی از فیلم‌ها از هر نوع و هر شکل را به تمامی معانی کلمه «مرور» می‌کردند. اما این کتاب رسالت دیگری را دنبال می‌کند، و در نتیجه اگر فضای لازم برای این کار را نیز می‌داشتم، باز هم فیلم‌های زیادی را مطرح نمی‌کردم، چرا که با انتخاب نمونه‌هایی اتفاقی از میان انبوه هزاران فیلمی که هرساله در دنیا پخش می‌شوند، هدف ما برآورده نمی‌شود؛ هر حلقه‌ای از سلولوئیدِ فیلم‌برداری‌شده را نمی‌توان جزو مقوله‌‌ی «سینما» ، مطابق با تعریفی که می‌خواهم در این‌جا از آن ارائه دهم، دانست.
j.ebtehaj
ژان لویی باودری زمانی هشدار داد که سینما نوعی غار افلاطونی مدرن است که انسان‌ها درون آن، زنجیر‌ی ایدئولوژی، به مجموعه‌ای از سایه‌ها خیره می‌شوند. ب
Ali Saffar

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۷۲,۸۰۰
تومان