دانلود و خرید کتاب آرامسایشگاه بهمن فرسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آرامسایشگاه اثر بهمن فرسی

کتاب آرامسایشگاه

معرفی کتاب آرامسایشگاه

«آرامسایشگاه: بازی در دو پرده» نمایشنامه‌ای از بهمن فرسی(-۱۳۱۲)، نویسنده و نمایشنامه‌نویس معاصر ایرانی است. این نمایشنامه‌ای درونمایه‌ای استعاره‌آمیز و رمزآلود از اجتماعی دارد که افراد را به تدریج می‌ساید و خرد می‌کند. این بازی به سفارش ادارۀ تئاتر وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۵۶ به مدت یک‌ماه به کارگردانی نویسنده در تئاتر سنگلج روی صحنه رفت. بازیگران آن علی‌نصیریان (دکتر توما)، آذر فخر (خوشه)، مهین شهابی (خانوم‌بزرگ)، محمد مطیع (مرد ماشین)، خسرو شکیبایی (خسرو شهریاری)، محبوبه بیات (دختر) و دیگران بودند. در بخشی از این نمایشنامه می‌خوانیم: (نور سندان تدریجاً ضعیف و نور موتور اتومبیل تقویت می‌شود. مرد ماشین همچنان با موتور مشغول است. در بسیاری از خانه‌های داربست بیماران سفیدپوش برمی‌خیزند، از پله‌ها سرازیر می‌شوند، به حیاط می‌رسند، پای درخت‌های کاج می‌روند، گوشی‌ها را برمی‌دارند. با طرف‌های مجهول خود به مکالمه می‌پردازند. البته این مکالمه‌ها با همۀ هیجان و خنده و پیچ و تاب و لول وولی که در آنهاست فعلاً صامت هستند. دکتر توما و خانوم‌بزرگ نیز به حیاط می‌آیند. بیشتر بیماران رادیویی ترانزیستوری به‌دوش یا در دست یا دم گوش دارند که آنتن آن‌ها نیز تمام باز است. رادیوها هم فعلاً صدایشان به گوش سالن نمی‌رسد.) دکتر توما: (به مرد ماشین) آقای خسروی ماشین شما چه اشکالی داره؟ مرد ماشین: این ماشین مال آقای شهریاری‌یه. یعنی می‌فرمایید مال بنده‌س؟ (خسرو شهریاری در پلۀ پنجم ایستاده، یک دستش را با تبختر رو به صحنه افراشته و با آرامش و اقتدار آن‌ را در هوا حرکت می‌دهد.) دکتر توما: (با نگاهی به خانوم‌بزرگ) آ، بله، خب اشکالش چیه؟ مرد ماشین: استارتش خرابه (مهره‌یی را سفت می‌کند) استارتش به وظیفه‌ش عمل نمی‌کنه. دکتر توما: اما از قرار، استارتش اشکالی نداره، در واقع این موتوره که به وظیفه‌ش عمل نمی‌کنه. مرد ماشین: استارت که روشن نکنه اشکال داره آقاجان. استارت که نباید فقط بزنه؟! یعنی می‌فرمایید فقط باید بزنه؟

نظرات کاربران

Hossein Amini
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

فرسی از اولین و بهترین نمایشنامه‌نویس‌های ایرانیه و این نمایشنامه هم یکی از بهترین کارهاش. به نسبت نمایشنامه کوتاهیه، یه جاهایی داستان شلوغ و پیچیده میشه اما نهایتن گره‌گشایی به خوبی انجام میشه. من واقعا توصیه میکنم خوندنش رو. ارامسایشگاه،

- بیشتر
moony
۱۳۹۸/۱۲/۱۷

یکی از آرزوهای محالم اینه که کاش می‌شد من اجرای این نمایش‌نامه ر با کارگردانی خود فرسی و بازی خسروشکیبایی ببینم. چه چیزهایی از دست رفته‌ن.

mahdi maghsoudi
۱۴۰۲/۰۸/۱۶

نمایشنامه خواندن شاید به محبوبی خواندن رمان یا روانشناسی نباشه ولی حس تجربه کردن تئاتر و زندگی کردن زندگی دیگران رو میده و از این نظر تجربه جذابیه! مواجهه شدن با حقیقت امروز زندگی آدم ها رو با سفر به آرامسایشگاه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
نمیگه چی می‌خواد. شایدم نمی‌دونه چی می‌خواد. شاید هم می‌دونه ولی نمی‌تونه اونو تو قالب کلمات بریزه
nastaran
ما داریم پرت میشیم تو درۀ یه زندگی درونی. حدس می‌زنیم، پیش خودمون تحلیل می‌کنیم، قضاوت می‌کنیم، و بعد همه چیزو، بی‌سروصدا تو مغزمون دفن می‌کنیم. تدفینِ نامرییِ صامت. مرض قرن ما همینه: زندونی کردن حس و شعورت به‌وسیلۀ خودت.
nastaran
بچۀ تو توی ذهن‌اِته و همیشه توی ذهن‌اِت بوده. تو هیچوقت اونو نزاییده‌ای، هیچوقت! تو یه چیزی تو ذهن‌اِت زاییده‌ای و با خیالات و شایعات داری بزرگ‌اِش می‌کنی.
AmirHossein
تدفینِ نامرییِ صامت. مرض قرن ما همینه: زندونی کردن حس و شعورت به‌وسیلۀ خودت
mahdi maghsoudi
و اما واقعیت اینه که تو تنهایی، تنها مونده‌ی. تو در کنار شوهرت تنها بوده‌ی. با مادرت تنها بوده‌ی. با بچه‌ت تنها بوده‌ی. حتی پونزده سال پیش هم که پسر و شوهری نداشتی تنها بوده‌ی. و امروز، در واقع برای شکستن همین تنهایی، به این تیمارستان پناه آورده‌ی.
AmirHossein

حجم

۶۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۳ صفحه

حجم

۶۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۳ صفحه

قیمت:
۳۲,۵۵۰
تومان