دانلود و خرید کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان محمد مرادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان اثر محمد مرادی

کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان

نویسنده:محمد مرادی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان

کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان نوشتهٔ محمد مرادی و ویراستهٔ الهام کسائی پور است. این کتاب را انتشارات هورین منتشر کرده است.

درباره کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان

گفته شده است که روان‌شناسی در گذشته و در اوایل تکامل خود به‌عنوان یک علم، بر بیماری بیشتر از سلامت، بر ترس بیشتر از شهامت بر پرخاشگری و خشم بیشتر از محبت و عشق تکیه داشت. روان‌شناسان تأکید چندانی بر کمک به مردم برای شادترشدن، تکامل‌یافته‌تربودن، نوع‌دوست‌بودن، امیدوارتر بودن، عاشق‌تر و خوش‌بین‌تربودن نداشته‌اند. امروزه در مقابل این روند رویکرد روان‌شناسی مثبت‌نگر ظهور کرده که نقاط قوت و کمال انسانی را بررسی می‌کند. رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا باتوجه‌به استعدادها و توانمندی‌های انسان به‌جای پرداختن به ناهنجاری‌ها و اختلال‌ها، هدف نهایی خود را شناسایی سازه‌ها و شیوه‌هایی می‌داند که بهزیستی و شادکامی انسان‌ها را به‌دنبال دارد. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های نیمهٔ دوم قرن بیستم، پیدایش نظریه‌هایی است که بر نقش فرایندهای عالی مؤثر بر مهار و هدایت فرایندهای شناختی تأکید می‌کند. یکی از عوامل مهمی که به فرد در برخورد و سازگاری با مشکلات و موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کند و او را در مقابل اختلالات آسیب‌شناسی و مسائل زندگی کمک می‌کند، «تاب‌آوری» است. تاب‌آوری از سازه‌های بنیادی شخصیت و دربرگیرندهٔ قابلیت‌های فردی در رویارویی، عقب‌نشینی و از سرگیری تلاش و مقابله با مشکلات است. تاب‌آوری به زبان ساده عبارت است از تطابق موفقیت‌آمیز با وجود تهدید و شرایط ناگوار محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند؛ در واقع تاب‌آوری، سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است؛ بنابراین با افزایش مقاومت و تاب‌آوری در نوجوانان و جوانان می‌توان به میزان بسیاری از آسیب‌هایی که در کمین آن‌ها است، پیشگیری کرد. کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان به‌دنبال کشف و شناخت بعضی از علل احتمالی تاب‌آوری است تا بتوان به افزایش چنین رفتاری کمک کرد.

خواندن کتاب راهبردهای مقابله‌ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان را به چه کسانی پیشنهاد می‌ کنیم

مطالعهٔ این کتاب به همه‌ٔ والدین، مربیان و کسانی که با نوجوانان ارتباط دارند، توصیه می‌شود.

بخشی از کتاب راهبردهای مقابله ای والدین و مشکلات روان شناختی نوجوانان

«سازه‌ی راهبردهای مقابله‌ای

مقابله یا سازگاری عبارت از تلاش‌هایی است که به‌منظور کنترل موقعیت‌ها و شرایطی که به طور بالقوه فشارزا یا زیان‌بار ارزیابی می‌شوند، صورت می‌گیرد. این تعریف با دیدگاه لازاروس و فولکمن (١٩٨٤) در زمینه استرس هماهنگی دارد و حاوی نکته‌های اساسی است نخست اینکه مقابله یا سازگاری مستلزم تلاش یا برنامه‌ریزی خاصی است به این معنی که مقابله فرایندی انفعالی یا خودبه‌خودی در برابر فشارزاهای زندگی نیست دیگر اینکه مقابله همیشه با پیامدهای مثبت همراه نیست برخی پیامدهای مقابله ممکن است مطلوب باشند حال‌آنکه برخی دیگر چنین نباشند و سرانجام اینکه، مقابله فرایندی است که پیوسته در طول زمان رخ می‌دهد. باتوجه‌به تعریف بالا بد نیست به فرایند ارزیابی نیز اشاره‌ای داشته باشیم لازاروس و فولکمن (۱۹۸۴) از دو نوع ارزیابی سخن به میان می‌آورند یکی ارزیابی اولیه و دیگری ارزیابی ثانویه.

لازاروس و فلکمن ((١٩٨٤))، معتقدند هنگامی که فرد با موقعیت‌های استرس‌زای زندگی روبه‌رو می‌شود این پرسش را مطرح می‌کند که " آیا من در موقعیت خطر قرار دارم؟ چنین حالتی را ارزیابی اولیه گویند. ارزیابی ثانویه هنگامی است که فرد متوجه خطر یا استرس شده است و این پرسش را عنوان می‌دارد که چه‌کار می‌توانم انجام دهم؟". با گسترش تکنولوژی و شرایط گذار از جامعه سنتی به جامعه صنعتی به حجم دشواری‌ها و رنج‌های انسان‌ها افزوده شده است و عوارضی چون اضطراب افسردگی، خودکشی، اعتیاد، طلاق فرار از تحصیل احساس پوچی... را بیشتر از گذشته شاهد هستیم. به‌موازات این دشواری‌ها روان‌شناسان و پژوهشگران راه‌های ارزشمندی را در پیش چشم انسان‌های خواستار سلامت گشوده‌اند که تأمین‌کننده بهداشت روانی آنها باشد. از نظر جورج آلبی (۱۹۸۲) یکی از مؤلفه‌های اساسی بهداشت روانی راهبردهای مقابله‌ای است که در این مطالعه به بررسی این عامل مهم پرداخته شده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۵۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷ صفحه

حجم

۸۵۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان