دانلود و خرید کتاب اسپینوزا : رساله سیاسی باروخ اسپینوزا ترجمه پیمان غلامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسپینوزا : رساله سیاسی اثر پیمان غلامی

کتاب اسپینوزا : رساله سیاسی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۱از ۱۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اسپینوزا : رساله سیاسی

«رساله‌ی سیاسی» نوشته‌ی باروخ اسپینوزا(۱۶۷۷-۱۶۳۲) فیلسوف هلندی قرن هفدهم است. او از تاثیرگذاران بر فلسفه عصر روشنگری است. آنتونیو نگری(-۱۹۳۳) فیلسوف و نظریه‌پرداز مارکسیست معاصر ایتالیایی نیز در این کتاب متنی در مؤخره نوشته است. نگری در مقاله‌ای درباره همین کتاب می‌نویسد: «خودآیینیِ امرِ سیاسی تنها می‌تواند با خودآیینیِ سوژه‌ای جمعی ساخته شود... آزادیِ افرادِ تکین باید امنیتِ جمعی را بسازد.» کتاب حاضر از باروخ اسپینوزا مصداق همین جمله از نگری است: چگونه می‌توانیم فضایی جمعی انبوهه‌ای از نیروهای برسازنده، یا به عبارت دیگر سوبژکتیویته‌های بدونِ سوژه را نه در سطحی کلی که در سطحی تکین سازمان دهیم و به جامعه‌ای گذر کنیم که از خلالِ آزادیِ تکینگی‌های آن امنیتِ خود جامعه نیز ساخته می‌شود؟ در بخشی از کتاب می‌خوانیم: اگر یک مدینه به هر کسی این حق و متعاقباً قدرت را اعطا کند تا به رأی خودش زندگی کند، آن‌گاه مدینه حقِ خودش را واگذار و آن را به فردی منتقل می‌کند که چنین قدرتی را به وی داده می‌کند که چنین قدرتی را به وی داده است. اگر مدینه این قدرت را به دو یا چند نفر بدهد، و به هر یک از آنها اجازه دهد تا به رأی خودشان زندگی کنند، آن‌گاه مدینهْ حاکمیت را تقسیم کرده است؛ و اگر در نهایت اینقدرت را به هر یک از شهروندان بدهد، آن‌گاه خودش را نابود کرده است، دیگر یک مدینه نیست، و همه چیز به وضع طبیعی بازمی‌گردد. همۀ این‌ها بنا به آنچه تاکنون گفته‌ایم کاملاً روشن است. بنابراین، نتیجه می‌گیریم کاملاً غیر قابل تصور است که هر شهروند به فرمانِ مدینه این اجازه را داشته باشد تا به رأی خودش زندگی کند، و متعاقباً این حقِ طبیعی که هر انسان داور خویش است، ضرورتاً در یک نظم مدنی متوقف شود.

نظرات کاربران

Majid
۱۳۹۸/۰۱/۱۳

چرا قسمت الهیات ترجمه نشده و به طور کامل از کتاب حذف و یا بهتر بگم سانسور شده؟!؟!!

amiraz
۱۳۹۹/۰۶/۰۶

علم رو هم سانسور میکنید ؟ عجب

dr.trump
۱۴۰۱/۰۴/۱۵

۱_مترجم و ناشری که کتابی را سانسور میکنن، جنایتکار هستن. ۲_وقتی سواد فلسفی ندارید لطفا کتاب فلسفی ترجمه نکنید.همون قصه های مادربزرگو ترجمه کنید

seyyed sadegh
۱۴۰۱/۰۴/۰۲

رساله سیاسی اسپینوزا آخرین اثر وی بود که با مرگ وی ناتمام ماند. این کتاب با اثر دیگر اسپینوزا تحت عنوان رساله الهیاتی_سیاسی گاه اشتباه گرفته می‌شود. اما محتوای این دو به طور کامل از یکدیگر متمایز است. در رساله

- بیشتر
سایه
۱۴۰۲/۰۶/۳۱

همهٔ آثار شاهزادهٔ فلسفه خواندنی و سترگ هستند اما افسوس که توجه چندانی بهشان نمیشود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
ما اشراف‌سالاری را دولتی تعریف کرده‌ایم که در آن حکومت در دستانِ نه یک نفر بلکه تعداد معینی از افرادِ منتخب است که آن‌ها را اشراف‌زادگانی منتخب از میان مردم می‌خوانیم. به وضوح می‌گویم «در دستان تعداد معینی از افراد منتخب»؛ زیرا تفاوت اصلی بین اشراف‌سالاری و دموکراسی بدین قرار است: در اشراف‌سالاری حق فرمانروایی فقط به گزینش وابسته است، درحالی‌که در دموکراسی عمدتاً به نوعی حق فطری یا حق کسب‌شده از روی تصادف بستگی دارد، که در جای خود توضیح خواهم داد. اگر بتوان همه جمعیت حکومتی را به‌عنوان اشراف‌زاده ثبت کرد، آن‌گاه به فرض اینکه حق ثبت موروثی نباشد و به خاطر وجود قوانینی عمومی نتوان آن را به دیگران تخصیص داد، باز هم دولت سرتاسر اشراف‌سالار خواهد بود؛ زیرا هیچ ‌کس به‌جز افراد برگزیده را نمی‌توان به‌عنوان اشراف‌زاده ثبت کرد. اکنون اگر این برگزیدگان فقط دو نفر باشند، یکی از آنها در راستای غلبه بر دیگری تلاش خواهد کرد و چه‌بسا دولت به‌خاطر قدرت زیاد ایشان به دو گروه تقسیم شود یا اگر حکومت به دست سه، چهار یا پنج مرد بیفتد، دولت شاید حتی به سه، چهار یا پنج گروه تقسیم شود.
esrafil aslani
فیلسوفان شورهایی را که بر ما غلبه می‌کنند، مفسده‌هایی می‌دانند که انسان به‌واسطۀ قصور خویش در دام آن‌ها گرفتار می‌شود. پس این عادت فیلسوفان است که شورها را به سُخره بگیرند، غرولند کنند، خوارشان بشمارند، یا اگر بخواهند غیورتر از بقیه به نظر برسند، از آن‌ها ابراز انزجار ‌کنند.
Omid
به نفع مدیریت خانه نیست که حقِ پدری را به حقِ مالکیت تغییر دهد و با کودکان همچون بردگان رفتار کند. پس انتقالِ همۀ قدرت به یک انسان نه صلح بلکه برده‌داری را رواج می‌دهد؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، صلح نه در غیابِ جنگ بلکه در اتحاد یا هماهنگیِ ذهن‌ها وجود خواهد داشت.
محمد
تجربه ظاهراً به ما می‌آموزد که اگر همۀ قدرت به یک انسان اعطا شود، صلح و هماهنگی به بهترین شکل اجرا خواهند شد؛ زیرا هیچ دولتی، همچون تُرک‌ها، بدون تغییری چشمگیر چنین مدید نمی‌پاید، و بر عکس، هیچ دولتی همچون دولت‌های مردمی یا دموکراتیک خود را چنین مستعدِ شورش‌های پی در پی نشان نداده است. اگر قرار است برده‌داری، بَربَریت و ویرانی صلح خوانده شوند، آن‌گاه هیچ چیز برای نوع بشر تأسف‌بارتر از صلح نیست. بی‌شک نزاع‌های مکررتر و تلخ‌تر معمولاً بین والدین و فرزندان رخ می‌دهند تا بین اربابان و بردگان. با وجود این، به نفع مدیریت خانه نیست که حقِ پدری را به حقِ مالکیت تغییر دهد و با کودکان همچون بردگان رفتار کند. پس انتقالِ همۀ قدرت به یک انسان نه صلح بلکه برده‌داری را رواج می‌دهد؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، صلح نه در غیابِ جنگ بلکه در اتحاد یا هماهنگیِ ذهن‌ها وجود خواهد داشت.
پوریا
راهنمای یک مردم آزاد امید است و نه ترس،
محمد
اگر چیزی در طبیعت به نظرمان مضحک، عبث یا شر بیاید، به خاطر این واقعیت است که شناختِ ما صرفاً جزئی است و عموماً در قبالِ نظم و انسجامِ طبیعت در کل نادان هستیم و می‌خواهیم همه چیز بر طبق تجویزِ عقلِ ما هدایت شود.
محمد
اگر او عقلی سلیم و سرشتی بی‌عیب و نقص دارد، آن‌گاه چگونه ممکن بود که وی دانسته و عامدانه هبوط کند؟ متألّهان پاسخ می‌دهند که شیطان او را فریب داده است. اما چه کسی خودِ شیطان را فریب داده است؟
محمد
اگر رسالۀ الاهیاتی _ ‌سیاسی را وقفه‌ای در نوشتنِ اخلاق بدانیم که سبب می‌شود یکی از درخشان‌ترین فصول تاریخ فلسفه (کتاب پنجم اخلاق) نوشته شود، آن‌گاه رسالۀ سیاسی به معنای بسط نظام‌مند و فلسفیِ اخلاق است.
یک فاشیسم‌ستیز درمیانِ فاشیست‌ها
چه باید کرد؟ بی‌آنکه اسپینوزایی باشیم چگونه می‌توانیم از نو به امید به زندگی و فلسفه آری بگوییم؟ اسپینوزایی‌بودن نه نوعی تعیّن، بلکه یک شرط است. اسپینوزایی‌بودن شرطِ لازم تفکر است. آنتونیو نگری
یک فاشیسم‌ستیز درمیانِ فاشیست‌ها
از توضیحِ ابتداییِ مبنایِ دولت آشکارا بر می‌آید که هدفِ غایی‌اش نه اِعمالِ سیادت است نه قید و بند زدن بر انسان‌ها با ترس و محروم‌کردن‌شان از استقلال، برعکس، آزاد کردنِ هر فرد از ترس است به نحوی که تا جای ممکن در امنیت زندگی کند، یعنی به بهترین شکل بتواند حقِ طبیعی‌اش برای وجود داشتن و عمل کردن را حفظ کند، بی‌آنکه به خودش یا به دیگران لطمه‌ای برساند. تکرار می‌کنم، قصدِ دولت این نیست که انسان‌ها را از موجودات عقلانی به جانوران یا عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بدل کند بلکه می‌خواهد آنها را قادر سازد تا ذهن‌ها و بدن‌هایشان را در ایمنی رشد دهند تا بدونِ قید و اجبار از عقلشان استفاده کنند و از نزاع و نیز از سوء استفاده‌های تبهکارانۀ متقابلی که ملهَم از نفرت، خشم یا خدعه هستند، دوری جویند
طلا در مس

حجم

۱۶۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۱۶۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان