دانلود و خرید کتاب کی بود کی بود؟ کرول توریس ترجمه سما قرایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب کی بود کی بود؟

کتاب کی بود کی بود؟ توسط دو نفر از بزرگترین روانشناسان اجتماعی، یعنی الیوت ارونسن و کارول توریس نوشته شده است. موضوع اصلی این کتاب به تعارض شناختی اختصاص دارد.کتاب درخشان کی بود کی بود؟ در سال ۲۰۰۸ موفق شد نامزد جایزه کتاب ویلیام جیمز شود.

درباره کتاب کی بود کی بود؟

در کتاب کی بود کی بود؟ این دو نویسنده مشهور، الیوت ارونسن و کارول توریس نگاهی دقیق به عملکرد مغز می‌اندازند و به ما توضیح می‌دهند که چرا وقتی دچار اشتباه می‌شویم، آن را برای خودمان توجیه می‌کنیم و چگونه تمامی ناسازگاری‌های شناختی را که احساسی ناخوشایند و بدی را که در وجود ما شکل می‌دهد از بین ببریم. سوال اصلی که این کتاب به آن پاسخ می‌دهد این است که چرا گفتن "من اشتباه کردم" و باور داشتن به آن خیلی سخت است؟ انسان وقتی اشتباه می‌کند با دید قدیمی و ناراحت به موضوعات نگاه می‌کنیم و یا با انسان‌های دیگر بدرفتاری می‌کنیم و ناراحتی خودمان را سر آن‌ها خالی می‌کنیم؛ در این شرایط ما باید بتوانیم ناسازگاری شناختی را که باعث می‌شود ما احساس ارزشمند بودن بکنیم در خودمان تقویت کنیم و از این طریق آرام شویم. اگر بتوانیم خودمان را آرام کنیم به‌طور ناخودآگاه، داستان‌هایی نه چندان درست برای خود و دیگران می‌سازیم که مسئولیت مسائل را از ما دور می‌کند و اگر همیشه با این عقیده پیش برویم که باهوش، اخلاقی و درستکار هستیم و حق با ما است، در مسیری گنگ، غیراخلاقی و اشتباه قرار می‌گیریم.

کتاب کی بود کی بود؟ بر اثر سال‌ها تحقیق نوشته شده است و توضیحی جالب درمورد اینکه چگونه خودمان را توجیه می‌کنیم، نحوه عملکردمان، آسیب‌های ناشی از این توجیه‌ها و اینکه چگونه بر آن‌ها غلبه کنیم به ما می‌دهد. در پایان این کتاب با یک بحث گسترده در رابطه با اینکه چگونه می‌توانیم با ناهماهنگی‌ها زندگی کنیم، از آن درس بگیریم و شاید، در نهایت، خود را ببخشیم به آن پایان می‌دهد.

چرا باید کتاب کی بود کی بود را مطالعه کنیم؟

کتاب کی بود کی بود به سوالات زیادی که در زندگی روزمره از خودمان می‌پرسیم پاسخ می‌دهد. به ما نشان می‌دهد که به چه علت و چگونه خیلی از اشتباهات را بدون اینکه متوجه نحوه عملکرد آن باشیم توجیه می‌کنیم و مسئولیت خیلی از این اشتباهات را نیز گردن نمی‌گیریم. این کتاب ممکن است به ما کمک کند دیدگاهمان را نسبت به بسیاری از موضوعات عوض کنیم و ما را دچار چالش اخلاقی می‌کند.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

اگر شما جزو کسانی هستید که به خواندن کتاب‌های روانشناسی علاقه دارید و دوست دارید چرایی خیلی از رفتارهای خودتان و اطرافیانتان را بدانید این کتاب می‌تواند در رسیدن به پاسخ این چراها به شما کمک کند.

درباره کارول تاوریس و الیوت ارونسون

کارول تاوریس در زمینه مسائل روانشناختی برای رسانه‌هایی همچون لس انجلس تایمز، نیویورک تایمز، ساینتیک آمریکن و ... می‌نویسد. او هم‌چنین روانشناس اجتماعی، مدرس و نویسنده‌ای باتجربه است که عضو انجمن روانشناسی آمریکا نیز هست.

الیوت ارونسون یکی از اعضای آکادمی علوم و هنر آمریکاست و تنها روانشناسی به‌حساب می‌آید که موفق شده هر سه جایزه برتر انجمن روانشناسی آمریکا را کسب کند. او یکی از برجسته‌ترین روانشناسان اجتماعی در سراسر جهان است. بسیاری از مردم او را یکی از ۱۰۰ روانشناس تأثیرگذار در قرن بیستم می‌دانند.

فهرست کتاب کی بود کی بود؟

سخن سرپرست مجموعه تجربه و هنر زندگی

مقدمه

1. ناهماهنگی ذهنی، موتور توجیه خویش - بخش یک

2. غرور و تعصب و دیگر نقاط کور - بخش دو

3. حافظه، مورخی که خودش را توجیه می‌کند - بخش یک

4. نیت خیر، دانش شر، حلقه بسته تشخیص بالینی - بخش دو

5. بی‌نظمی و قانون - بخش یک

6. آنچه عشق را به مسلخ می‌برد، توجیه خویش در زندگی زناشویی - بخش دو

7. زخم‌‌ها، جراحت‌ها و جنگ‌ها - بخش یک

8. به گردن گرفتن خطا و فیصله دادن به ماجرا - بخش دو

سخن آخر

تکه هایی از کتاب کی بود کی بود

وقتی دو نفر یادآوری کاملاً متفاوتی از یک رویداد دارند، ناظران اغلب گمان می‌کنند که یکی‌شان دارد دروغ می‌بافد. البته برخی افراد واقعاً داستان‌هایی از خودشان می‌سازند، یا به داستان‌شان شاخ‌و‌برگ اضافی می‌دهند تا مخاطب را بازی دهند یا سرکار بگذارند. اما بیشتر ما، بیشتر وقت‌ها نه حقیقت محض را می‌گوییم، نه عامدانه سر دیگران کلاه می‌گذاریم. ما دروغ نمی‌گوییم؛ فقط داریم رفتارمان را توجیه می‌کنیم. همه‌مان در حین تعریف داستان‌هایمان جزئیاتی را به این داستان‌ها اضافه می‌کنیم و نکات ناجور و ناخوشایند را از قلم می‌اندازیم؛ سیر وقایع را طوری تغییر می‌دهیم که نقش خودمان برجسته‌تر شود.این تغییر چنان خوب جا می‌افتد که دفعه‌ی بعد شاخ‌و‌برگی کمی مهیج‌تر به آن اضافه می‌کنیم. آن دروغ مصلحتی را به بهانه‌ی بهتر و شفاف‌تر کردن داستان توجیه می‌کنیم و تا جایی پیش می‌رویم که آن‌چه به یادمان می‌ماند با آن‌چه واقعاً روی داده متفاوت است، یا حتی چیزی را به یاد می‌آوریم که اصلاً اتفاق نیفتاده است.

به این ترتیب، حافظه‌، مورخ شخصی، درونی و خودتوجیه‌گرِ ما می‌شود. یکی از روانشناسان اجتماعی، به نام آنتونی گرین‌والد، «نفس» (self) را تحت سلطه‌ی یک «خود» (ego) مستبد می‌داند که وقتی اطلاعاتی به مذاقش خوش نیاید بی‌رحمانه آن‌ها را از بین می‌برد و مانند همه‌ی رهبران فاشیست، تاریخ را از دید فاتح می‌نگارد.اما دیکتاتور فاشیست، تاریخ را بازنویسی می‌کند تا سر نسل‌های آینده کلاه بگذارد، حال آن‌که خود مستبد تاریخ را بازنویسی می‌کند تا سر خودش را کلاه بگذارد.تاریخ را فاتحان می‌نویسند و ما نیز برای نگاش تاریخ شخصی خودمان بر همان سیاق فاتحان عمل می‌کنیم. اعمال و رفتارمان را توجیه می‌کنیم تا خوب جلوه کنیم و احساس خوبی نسبت به خودمان و کارهایی داشته باشید که کرده‌ایم یا موفق به انجام‌شان نشده‌ایم. اگر اشتباهی هم صورت گرفته حافظه یاری‌مان می‌کند که به یاد آوریم کس دیگری مقصر بوده. اگر ما در آن رویداد شرکت داشتیم، ناظر و عابری صرف بودیم و نه بیشتر.

نظرات کاربران

ر.د.ب
۱۳۹۹/۰۵/۱۳

کتاب به شدت خوب و با ترجمه واقعا عالی. فقط ناشر برای انتشار این کتاب به صورت الکترونیک، فقط کپی پیست کرده و جاهایی که لازم بوده متن را مثلا بولد کنه یا یک قسمت را جدا کنه و ... خوب

- بیشتر
کاملان
۱۳۹۶/۰۲/۰۸

مجموعه کتابهای تجربه و هنر زندگیِ نشر گمان را باید با چشم بسته خرید و با چشم باز خواند.

کاربر ۳۱۹۲۲۳۶
۱۴۰۰/۰۲/۲۵

قیمت گذاری این نشر یسری نشرهای دیگه افتضاحه واقعا. هدف از نشر الکترونیک چیه واقعا؟ کاری بکنید که مردم کلا کتاب نخونن.

آ سید مهدی
۱۳۹۶/۰۲/۰۸

ارنسون عالیه یه کتاب روان شناسی اجتماعی هم داره که دکتر شکرکن ترجمه کردند اون کتاب هم بی نظیره

Farzaneh Parsinejad
۱۴۰۰/۰۶/۳۱

وضع آشفته ی این روز ها و کی بود کی بودهایی که به دنبال هر حادثه ای بلند می شود و در آخر هم بی پاسخ و بی نتیجه می ماند، مرا به خواندن این کتاب واداشت کتاب «کی بود کی

- بیشتر
Estatira
۱۳۹۹/۰۱/۱۴

یکی دیگه از کتابای خوب نشر گمان.

Mohhamad201
۱۳۹۹/۱۲/۰۶

کتاب رو نخوندم ولی چرا محض نمونه هیچ کدوم از کتاب های انتشاراتتون را در طاقچه بی نهایت نزاشتید تا با کیفیت و سبک کار کتاب هاتون آشنا بشیم؟؟

yalda.kn
۱۴۰۰/۰۳/۰۲

بسیارعالی وکاربردی،علی‌الخصوص سه فصل آخر که بسیار ملموس وجذاب بود،به نظرم نباید خوندن این کتاب رو به تعویق انداخت.

کتاب 1984
۱۳۹۸/۰۱/۱۹

حتما ارزش خوندنو داره. بسیار از این کتاب آموختم.

پریا احمدی
۱۴۰۱/۱۲/۲۳

من صادقانه حسی رو که نسبت به این کتاب دارم می‌نویسم برای تمام کسانی که بعدها به قصد خوندن این کتاب میان من از کسایی بودم که اشتباهاتم رو خیلی زیاد توجیه میکردم و بابتش خیلی چیزهارو از دست داده

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱۹)
«یک ملت بزرگ مثل یک انسان بزرگ است: وقتی اشتباه می‌کند، می‌فهمد که اشتباه کرده. وقتی فهمید، اشتباهش را می‌پذیرد و به گردن می‌گیرد. وقتی پذیرفت، آن را تصحیح می‌کند. و آنهایی را که اشتباه‌هایش را گوشزد می‌کنند خیرخواه‌ترین آموزگارانش به شمار می‌آورد.»
Seddiq
با کسی دوستیم و از این ارتباط دل خوشی نداریم یا می‌دانیم سرانجامی نخواهد داشت، اما آن را به هم نمی‌زنیم، چرا؟ صرفا به این دلیل که زمان زیادی صرف جفت‌وجور کردنش کرده‌ایم.
rezghkhah
«کسی که لطفی در حق تو کرده، بیش از آن کسی که تو به او لطف کرده‌ای، آماده خدمت به توست.»
MediaAsvad
این یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر کسی داوطلبانه تجربه‌ای دشوار یا دردآور را از سر گذراند تا به مقصدی برسد یا به هدفی دست یابد، آن هدف و مقصد برایش دلپذیرتر می‌شود
مهدی صمدی
طی عمیق‌ترین مرحله خواب، همان موقع که به احتمال زیاد رؤیا می‌بینیم، مغز حرکات بدنی را متوقف می‌کند، تا مثلاً اگر در خواب دیدید که ببری دنبالتان کرده، بلند نشوید و دور تخت شلنگ‌تخته نیندازید. اگر پیش از آنکه جسمتان از این مرحله بیدار شود، ذهنتان بیدار شود، تا چند لحظه احساس فلج بودن به شما دست می‌دهد.
Mohsen
پرخاشگریِ اوّل سبب توجیه کردن می‌شود، بعد توجیه کردن سبب پرخاشگری بیشتر.
Estatira
امّا مجموعه کتاب‌های فلسفی که در ایران منتشر می‌شوند کمتر به این مسائل می‌پردازند و در نتیجه ما به لبه پرتگاهی دوسویه کشانده می‌شویم که یک سویش یا وانهادن فلسفه و یا صرفا تبدیل این کتاب‌ها به کتاب‌های بالای تاقچه‌ای برای قمپز درکردن است، و سوی دیگرش، روی آوردن به کتاب‌های به اصطلاح «زرد» به قلم افرادی است که پاسخ‌هایی دم‌دستی به این سؤال‌ها می‌دهند و راه‌حل‌های یکسان آسان برای همه مشکلات همگان پیش پا می‌نهند که همه با آنها آشنا هستیم: ۴۰ راه برای خوشبختی، ۲۰ راه برای غلبه بر اضطراب، ۵۰ توصیه برای زندگی زناشویی، و... انگار انسان‌ها ماشین هستند و می‌توان برای مشکلات افراد، که نام مشترک امّا کیفیت متفاوت دارند، راه‌حل یکسانی عرضه کرد که کارگر هم بیفتد. این کتاب‌ها اکثرا به نظر من خطرناک هم هستند، زیرا افراد را از اندیشیدن به مسائل و مشکلاتشان معاف می‌کنند و نسخه‌ای می‌پیچند که همه به یکسان از آن استفاده کنند.
keyvan eskandari
خاطرات ما اغلب تحت‌تاثیر تعصبات و اغراضمان به نفع خودمان شکل می‌گیرد و تغییر شکل می‌یابد. اغراضی که تیرگی‌های رویدادهای گذشته را کم‌رنگ می‌کند، تقصیرمان را کوچک‌تر جلوه می‌دهد، و آنچه را واقعا روی داده مخدوش می‌کند. وقتی پژوهشگران از زن و شوهرها می‌پرسند چه درصدی از کارِ خانه را انجام می‌دهند، زن‌ها پاسخ می‌دهند: «چه درصدی؟ تقریبا همه کار خانه، یعنی دست‌کم ۹۰ درصدش، روی دوش من است.» و شوهرها می‌گویند: «خیلی کارها، حدود ۴۰ درصد کار خانه با من است.» با اینکه ارقام دقیقی که ارائه می‌شود از زوجی به زوج دیگر فرق می‌کند، جمع کل همیشه کلی از ۱۰۰ درصد بالاتر می‌رود.
Mostafa
هوش و ذکاوت، مثل رنگ چشم، ویژگی ثابت و ذاتی انسان‌ها نیست بلکه مهارتی مثل دوچرخه‌سواری است که می‌توان با تلاش و تمرین زیاد آن را آموخت.
SHOKoOoH
موتورِ محرک توجیه خویش، آن نیروی خاصی که ما را وامی‌دارد اعمال و تصمیماتمان را ــ به‌ویژه از نوع غلطش‌ــ موجه بنمایانیم، حسی ناخوشایند است که او آن را ناهماهنگی ذهنی،(تناقض در عقاید و رفتار)، می‌نامد. ناهماهنگی ذهنی حالت تنش‌زایی است که وقتی روی می‌دهد که شخص دو نوع ذهنیت (نظر، نگرش، باور، عقیده) دارد که از لحاظ روان‌شناختی ناهمخوانند، مثلاً «سیگار کشیدن کار احمقانه‌ای است چون می‌تواند مرا به کشتن دهد» و «من در روز دو بسته سیگار دود می‌کنم.» این ناهمخوانی عذابی ذهنی به همراه دارد که در محدوده‌ای بین عذاب وجدانی خفیف تا رنج و اضطرابی عمیق در نوسان است و باعث می‌شود تا زمانی که راهی برای کاهش این درد نیافته‌ایم آب خوش از گلویمان پایین نرود.
Mostafa

حجم

۳۰۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۰۱ صفحه

حجم

۳۰۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۰۱ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان