دانلود و خرید کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر مهشید شاهسوارانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر اثر مهشید شاهسوارانی

کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر

امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر

کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر نوشتۀ مهشید شاهسوارانی در انتشارات ترنجستان به چاپ رسیده است. این کتاب، نظریه‌های دو متفکر سرشناس روانشناسی، زیگموند فروید و آلفرد آدلر را در حوزۀ تحلیل شخصیت بررسی می‌کند و دیدگاه و روش روانکاوی هرکدام را در این موضوع توضیح می‌دهد.

درباره کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر

فروید و آدلر از متفکرانی هستند که بر علوم روانشناسی تأثیر درخور توجهی گذاشته‌اند. فروید به‌دلیل داشتن نگره‌های اجتماعی حتی بر جنبش‌های اجتماعی نیز تأثیرگذار بوده است. آدلر نیز نگرش فلسفی به مسائل داشت و مکتب روانشناسی او بر همین مبنا قرار گرفته است. پیروان روانشناسی آدلر عقیده دارند که رویکرد فردنگر در روانشناسی مقبولیت زیادی دارد. نئوفرویدی‌ها نیز گرچه با بسیاری از آموزه‌های فروید موافق بودند؛ اما برخی از آن‌ها را برای شکل‌دادن و توسعه دادن به نظریات خود تغییر دادند.

کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر در دو بخش موضوع تحلیل شخصیت را از دیدگاه این دو متفکر روانشناس توضیح داده است. در فصل اول با عنوان شخصیت از دیگاه آدلر، موضوعات زیر بررسی شده‌اند: مفاهیم مرتبط با روانشناسی آدلر، ترتیب تولد در نظریۀ آلفرد آدلر، خاطرات قدیمی، تحلیل رؤیا در نظریۀ آلفرد آدلر، مقیاس‌های علاقه اجتماعی، روش‌های درمانی آدلر، ارزیابی فرد از دیدگاه روانشناسی آدلر، نقش آدلر در روان‌درمانی شناختی-رفتاری و در پایان بخش، تحقیقات مرتبط با نظریۀ آدلر.

بخش دوم کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر با عنوان شخصیت در اندیشۀ فروید موضوعات زیر را بررسی کرده است: فروید و شخصیت، درمان‌های روانکاوی و مفاهیم اساسی، الگوی هیدرودینامیک زیست مایه، رشد روانی-جنسی، تعارض‌های ادیپ و الکترا، سطوح هشیاری، انگیزه ناهشیار، ساختار شخصیت، نهاد، اضطراب و مکانیسم‌های دفاعی، آسیب‌شناسی روانی، اساس روش روانکاوی. در پایان بخش نیز نکات مثبت و منفی نظریۀ روانکاری بررسی شده‌اند.

خواندن کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های مرتبط با روانشناسی عمومی به‌ویژه نظریه‌ها و مکاتب روانشناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تحلیل شخصیت در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر

«یکی از مفاهیم اولیه که آدلر ارائه نمود، احساس حقارت بود. او در ابتدا مفهومی کاملاً غیر انتزاعی از «احساس حقارت» داشت که ریشه آن عمدتاً در نقایص جسمی اعضا بود، ولی بعدها ایمن مفهوم را گسترده‌تر کرد، چرا که این احساس می‌تواند مرتبط با برخی موقعیت‌های خانوادگی باشد مثلاً مراقبت افراطی از کودکان (کودکان نازپرورده) ممکن است به ایجاد این احساس در کودکان منجر شود که آمادگی مقابله با مشکلات را ندارند. بی‌توجهی کردن از طرف والدین هم می‌تواند سبب بروز احساس حقارت در کودک شود.

آدلر سپس این مفهوم را گسترده‌تر کرد و گفت که احساس حقارت مفهومی است عام که همۀ کودکان، نسبت به بزرگسالان اطراف خود دارند چون همۀ آن‌ها با این اعتقاد زندگیشان را شروع می‌کنند که در مقایسه با افراد بزرگسال اطراف خود ضعیف، فاقد قدرت و وابسته به آن‌ها هستند. ولی آدلر احساس حقارت را نشانه‌ی ضعف نمی‌دانست بلکه آن را نیرویی انگیزشی برای رفتارهای افراد می‌دانست.

انجمن روانشناسی آمریکا عقده حقارت را احساس بی‌کفایتی و نا امنی تعریف کی‌کند که از نقص جسمی یا روانشناختی واقعی یا خیالی نشات می‌گیرد. این واژه اولین بار توسط آدلر مطرح شد. این واژه را برای توضیح این مساله استفاده کرد که چرا به نظر می‌رسد که خیلی از افراد انگیزه‌ای برای عمل کردن طبق علایقشان و دنبال کردن اهدافشان ندارند. عقده حقارت وقتی ایجاد می‌شود که فرد نمی‌تواند حقارت‌های معمول خود را جبران کند و لذا احساس درماندگی می‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۲ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۲ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان