دانلود و خرید کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس آیدا گلنسایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس اثر آیدا گلنسایی

کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس

معرفی کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس

کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس نوشتهٔ آیدا گلنسایی است. نشر قطره این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر نمایشنامه‌ای در هفت پرده است.

درباره کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس

آیدا گلنسایی در کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس جنبه‌های بررسی‌نشدهٔ زندگی «رابرت اوپنهایمر» را نشان می‌دهد؛ مردی که در ۶۲سالگی از دنیا رفت، اما بمب اتم و عواقب ناگوار ناشی از آن را برای جهانیان به یادگار گذاشت. عمدهٔ آثاری که دربارهٔ رابرت اوپنهایمر نگاشته شده‌اند، متمرکز بر دادگاهی هستند که «مک‌کارتی» برای او پاپوش‌ دوخت و مجوز امنیتی او را باطل کرد. در این آثار او را قهرمان پرومته‌واری دانسته‌اند که جهان در یک دورهٔ تاریخی خاص لازم بود به خود ببیند، اما رابرت اوپنهایمر حقیقی کدام است؟ چگونه می‌شود در وجود کسی عشق به ادبیات و عرفان شرقی را با بمب اتم و قتل‌عام هزاران انسان جمع کرد و به نگاه کامل‌تری رسید؟ این چه تناقضی است که مردی پراحساس که به مکان‌های مقدس علاقه‌مند و به واژهٔ دوستی وفادار بود، به ارتش و نیروی هوایی کشورش یاد داد که چگونه و از چه ارتفاعی بر هیروشیما و ناگاساکی بمب اتم بیندازند تا بیشترین تخریب و کشتار ممکن را داشته باشد؟ آیا او را هم می‌توان با استدلال «هانا آرنت» دربارهٔ جنایات «آدولف آیشمن» فهمید و به مفاهیم ابتذال شر و نداشتن تخیل رسید؟

نمایشنامه متنی است که برای اجرا بر روی صحنه و یا هر مکان دیگری نوشته می‌شود. هر چند این قالب ادبی شباهت‌هایی به فیلم‌نامه، رمان و داستان دارد، شکل و فرم و رسانه‌ای جداگانه و مستقل محسوب می‌شود. نخستین نمایشنامه‌های موجود از دوران باستان و یونان باقی مانده‌اند. نمایشنامه‌ها در ساختارها و شکل‌های گوناگون نوشته می‌شوند، اما وجه اشتراک همهٔ آن‌ها ارائهٔ نقشهٔ راهی به کارگردان و بازیگران برای اجرا است. بعضی از نمایشنامه‌ها تنها برای خواندن نوشته می‌شوند؛ این دسته از متن‌های نمایشی را کلوزِت (Closet) نامیده‌اند. از مشهورترین نمایشنامه‌نویس‌های غیرایرانی می‌توان به «آیسخولوس»، «سوفوکل»، «اوریپید» (یونان باستان)، «شکسپیر»، «هارولد پینتر» (انگلستان)، «مولیر» (فرانسه)، «هنریک ایبسن» (نروژ)، «آگوست استریندبرگ» (سوئد)، «برتولت برشت» (آلمان)، «ساموئل بکت» (ایرلند) و «یوجین اونیل» (آمریکا) اشاره کرد. نام برخی از نمایشنامه‌نویس‌های ایرانی نیز «بهرام بیضائی»، «عباس نعلبندیان»، «اکبر رادی»، «غلامحسین ساعدی»، «بهمن فُرسی»، «محسن یلفانی»، «نغمه ثمینی»، «محمد رضایی راد»، «علیرضا نادری»، «محمد یعقوبی»، «محمد رحمانیان» و «محمد چرمشیر» بوده است.

خواندن کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران نمایشنامه‌های ایرانی و علاقه‌مندان به زندگی‌نامهٔ رابرت اوپنهایمر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس

«رابرت اوپنهایمر:(مدتی به همسرش نگاه می‌کند. اما معلوم است که به رنج او بی‌توجه است. ذهنش جای دیگری است.) نیچه می‌گوید: «من، چون چیزهای زیادی را ریختم و چیزهای زیادی را کاشتم از نظر دیگران بی‌اعتنا هستم. آن‌کس که جامی لبریز را سر می‌کشد مقداری را نیز هدر می‌دهد اما این دلیل بی‌اعتنایی به شراب نیست.» کیتی منظورت را خوب می‌فهمم، برای تو آن آدم‌ها که با بمب اتم کشته می‌شوند، قربانی‌های ناگزیرند. شبیه خدایانِ سرنوشت حرف می‌زنی. تو ارتباطت را با انسان بریده‌ای. شک دارم اگر جین هم زنده می‌ماند می‌توانست جلو تو را بگیرد. تو صحرایی، چیزی در تو نمی‌روید. درست شبیه مردان سیاست که برهوت‌هایی‌اند که هیچ در آن‌ها نمی‌روید. برای همین آن‌قدر با لزلی گرووز رفیقی که نام یکی از بمب‌هایت را «مرد چاق» گذاشته‌ای، «پسرِ کوچک» هم خودتی! برایتان خیلی لذت‌بخش است که ثمرهٔ تلاشتان را به شکل واقعی ببینید و قدرتتان را به رخ جهان بکشید. فقط دردتان این است، خودنمایی! حالا خودت را گول بزن و فکر کن که تو پسر کوچک ویشنویی و مجبوری کمی نابودی به بار آوری تا زندگی‌های زیادی را نجات دهی. حتی اگر به جنایت رنگ فضیلت اخلاقی هم بزنی، باز جنایت است. تاریخ این ننگ را به نام تو خواهد نوشت. هیچ‌کس فراموش نمی‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

حجم

۷۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان