دانلود و خرید کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران وحید کریمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران اثر وحید کریمی

کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران

معرفی کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران

کتاب «رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران» نوشتۀ وحید کریمی، رحیم مسیبی ملک خیل و مسعود محمدی الستی است و انتشارات نجوای قلم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران

بدون شک تابه‌حال واژۀ دکترین به گوشتان خورده است. تعاریف بسیار زیاد و متنوعی از این واژه وجود دارد؛ به معنای آموزه، سیاست، مکتب، آیین و اصول و قواعد پذیرفته شده توسط یک فرد، گروه و یا ملت است. در واقع هر نظام فکری، خط‌مشی و فلسفه‌ای که مبنای عمل قرار می‌گیرد، دکترین تلقی می‌شود. دکترین به اصل یا مجموعه‌ای از اصول و قواعد در هر شاخه‌ای از دانش یا سیستم اعتقادی گفته می‌شود که توسط یک سازمان، گروه و اجتماع خاصی پذیرفته شده است.

در زبان فارسی، به‌خصوص در سازمان‌های نظامی از واژۀ «رهنامه» به‌عنوان واژۀ بومی و معادل دکترین استفاده می‌شود. دکترین به دو حوزۀ عمده ملی و نظامی تفکیک می‌شود که حوزۀ نظامی به سطوح استراتژیک، عملیاتی و تاکتیکی تقسیم می‌شود. دکترین نظامی از نظریه‌ها، اندیشه‌ها، زیربنای فکری و اصول بنیادی مورد قبول و حمایت ملی که توسط رهبران نظامی ـ سیاسی کشور به دست می‌آید و بر اساس دکترین امنیت ملی، اندیشۀ نظامی حاکم، سوابق تاریخی و وضعیت نیروهای مسلح، تجربه‌های گذشته، اعتقادات، مشخصات جغرافیایی کشور بیان می‌شود.

رهنامۀ نظامی، راهنمای کلی طراحان ملی و مدیران اجرایی کشور در طرح‌ریزی‌ها و کاربرد قدرت نظامی در ابعاد داخلی و خارجی، در زمان صلح و جنگ است و باتوجه‌به مسائلی مانند اندیشه و تاریخچۀ نظامی ملت‌ها، تهدیدات بالفعل و بالقوه آنها، شرایط سرزمینی، منطقه‌ای، بین‌المللی و موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و حوزه‌های امنیتی سرزمینشان و در جهت پشتیبانی و حمایت از آرمان‌ها، منافع و اهداف ملی تهیه و تدوین می‌شود. کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران، دکترین نظامی کشورهای هم‌جوار را در سطح استراتژیک بررسی و تحلیل می‌کند.

خواندن کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران علوم نظامی، سیاسی و روابط بین‌الملل پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب رهنامه نظامی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران

«با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوضاع ژئوپلیتیکی و امنیتی پیرامون مسکو نیز به‌شدت دستخوش دگرگونی شد. دراین‌بین کشور روسیه سعی کرد در قامت یک بازیگر مستقل بین‌المللی و به‌عنوان قدرت منطقه‌ای، نقش مهمی در تحولات جهانی به‌ویژه در مناطق اروپای شرقی، آسیای مرکزی و قفقاز ایفا نماید. در این راستا روسیه از سال ۱۹۹۱ تلاش نمود با تعریف دکترین نظامی، محیط پیرامون خود را از هر گونه خطری مصون نگه دارد. براین‌اساس باتوجه‌به تهدیدات نظامی موجود علیه امنیت ملی روسیه، این کشور تاکنون، سه دکترین نظامی در سال‌های ۱۹۹۳، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰، طرح و تبین نموده است. باتوجه‌به اهمیتی که هر یک از این اسناد در سیاست خارجی و امنیتی روسیه دارند، لذا نگاهی به آنها می‌توان حائز اهمیت باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد دکترین های نظامی روسیه بیش از هر چیز ریشه در اصول رئالیستی دارد که بر سیاست خارجی روسیه حاکم است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۹۸ صفحه

حجم

۱۵۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۹۸ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
تومان