دانلود و خرید کتاب در مسیر نهضت حمید سبحانی صدر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب در مسیر نهضت

کتاب «در مسیر نهضت» نوشتۀ حمید سبحانی صدر است و انتشارات حوزه علمیه مروی آن را منتشر کرده است. موضوع این کتاب بررسی نقش حوزۀ علمیه مروی در جریان نهضت امام خمینی (ره) به روایت اسناد است.

درباره کتاب در مسیر نهضت

حوزۀ علمیه مروی که در شهرستان تهران قرار دارد نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد و زمانی محور بسیاری از تحولات علمی، ‌دینی، اجتماعی و سیاسی تهران و حتی ایران بوده است. مؤسس این مدرسۀ علمیه که اساس آن بر پایۀ تقوا و علم پی‌ریزی شده خان مروی بوده است. کتاب در مسیر نهضت مجاهدت‌های عالمان مدرسۀ مروی را شرح می‌دهد، مدرسه‌ای که گاهی خاستگاه حوادث تاریخی بوده و گاهی پناهگاه مبارزینی که با همراهی مرجعی مجاهد که دغدغۀ سرنگونی طاغوت و شکل‌گیری حکومت اسلامی و اجرای قوانین اسلام را داشتند.

 کتاب در مسیر نهضت همچنین به بررسی نقش مدرسۀ مروی و بزرگان آن در ۲۰۰ سال مبارزه با استعمار و استبداد به‌خصوص در همراهی با نهضت امام خمینی تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. حمید سبحانی صدر برای نگارش کتاب در مسیر نهضت از چندین کتاب و مقاله، شامل تاریخ شفاهی، خاطرات، شرح‌حال روحانیون مبارز، اسناد شهربانی، ‌ساواک، روزنامه‌ها و اطلاعیه‌های دوران پهلوی استفاده کرده است.  

کتاب در مسیر نهضت در ۶ فصل تنظیم شده است. عناوین فصل‌های کتاب عبارت است از: «فصل اول: مدرسه مروی در مسیر تاریخ»، «فصل دوم: مدرسه مروی در آغاز نهضت»، «فصل سوم: مفاخر مدرسه مروی در مسیر انقلاب»، «فصل چهارم: تولیت مدرسه مروی در مسیر انقلاب»، «فصل پنجم: اسناد مدرسه مروی» و «فصل ششم: مسجد مروی در مسیر انقلاب»

 خواندن کتاب در مسیر نهضت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب در مسیر نهضت

«ازآنجاکه قدرت معنوی مراجع شیعه که بر قلوب مسلمانان حکومت دارند بیش از قدرت ظاهری سلاطین است و برای آن‌ها هدفی بالاتر از حراست از مرزهای دین و مصالح مسلمین نیست، در میانه حاکمیت قاجار، اندک‌اندک چالشی میان دولت و ملت پدید آمد و نخستین خیزش‌های بزرگ مردمی در رویارویی با نفوذ استعمارگران و استبداد سلاطین شکل گرفت.

در آن زمان در پی انعقاد قرارداد ترکمنچای و بسط نفوذ و سلطۀ اجانب روسی در ایران، وقوع حادثه‌ای غیرت مردم مسلمان را به جوش آورد و منجر به قیام علیه کارگزاران روس در تهران شد. این ماجرا در متون تاریخی چنین گزارش شده است: ژنرال گریبایدوف، خواهرزادۀ مارشال بسکویچ (فرمانروای قفقاز) که هنگام انعقاد صلح (ترکمنچای) مابین دولتین ایران و روس حاضر و در التیام و اصلاح امور مصر بود، به دربار امپراتور روس رفته و به وکالت و سفارت مأمور ایران شد که به اتمام شرایط عهدنامه پردازد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۶٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۷۴ صفحه

حجم

۴۶٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۷۴ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان