دانلود و خرید کتاب جریان شناسی اسلام التقاطی قاسم روانبخش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب جریان شناسی اسلام التقاطی

کتاب جریان شناسی اسلام التقاطی به‌قلم قاسم روانبخش را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است. این کتاب به تشریح و تبیین جریان‌های التقاطی در آموزه‌های اسلام و توضیح مبانی و شرایط اسلام ناب و راه‌های تشخیص آن می‌پردازد.

درباره کتاب جریان شناسی اسلام التقاطی

التقاط نه یک دیدگاه ناراست و پر لغزش و نه یک انحراف ریشه‌دار در تاریخ تفکر بشر که فراتر از آن بلای بزرگی است که همواره در راه زیستن و مسیر سعادت آدمی دامن‌گیر کمال و تعقل او بوده است. انبیاء و ائمه (صلوات‌الله علیهم) با درک این خطر با تمام تلاش و همهٔ همت خویش خواسته‌اند دین خالص و حنیف به مردم عرضه کنند و تحریف‌ها و تاریکی‌های التقاط را بشناسانند و بزدایند. در جامعهٔ اسلامی ما نیز به‌ویژه در نیم قرن اخیر، این کژاندیشی در میان آنان که از قوت فکر و قدرت تحقیق علمی لازم بهره‌مند نبوده‌اند متداول بوده است. در این سال‌ها همواره انقلاب اسلامی از سمپاشی التقاطی‌ها آسیب دیده و از رواج پندار اندیشهٔ آنان تهدید شده است. به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین ضرباتی که در طول نهضت و پس از آن بر پیکر اندیشهٔ انقلاب وارد شده از سوی صاحبان همین تفکر بوده است. به رغم شناخت هشدار و مبارزهٔ بی‌امان حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله) و دیگر خردورزان جامعهٔ اسلامی دربارهٔ التقاط هنوز این خطر در کمین و این هشدار روبه‌روی ماست. بی‌تردید آنچه امروز از کاستی و کج‌روی در عرصهٔ سیاست و اقتصاد و فرهنگ رخ می‌نماید و خروش می‌کند معلول منش التقاطی‌گری و ترویج پیوند اسلام و لیبرالیسم است. کتاب حاضر اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم روانبخش از اعضای هیئت علمی و استادیار مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است. که در آن به شناخت این جریان مرموز در ساخت ارزش‌های سیاسی پرداخته است. نویسنده که سال‌هاست با پژوهش‌های گسترده در این عرصه و حضور در ده‌ها مناظره با پیروان این مکتب اندوخته‌های فراوان و تجربه‌های بسیار دارد، حاصلش را در این کتاب گرد آورده و با بیان شاخص‌های اسلام ناب حجم انحراف هر یک از مکتب‌های التقاطی را به شکلی شایسته تبیین می‌کند. 

خواندن کتاب جریان شناسی اسلام التقاطی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های حقوق و علوم سیاسی، الهیات و مطالعات ادیان و طلاب حوزه‌های علمیه و علاقه‌مندان به مباحث مرتبط با تاریخ اسلام از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

بخشی از کتاب جریان شناسی اسلام التقاطی

«پیش از ورود به بحث اصلی در این فصل به تبیین مفاهیم اساسی نوشتار می‌پردازیم تا به نقطهٔ اشتراکی دست پیدا کنیم و بر اساس آن، مطالب مرتبط با آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. بنابراین نخست به توضیح مفاهیم می‌پردازیم و سپس به یک سلسله مباحث کلی دربارهٔ التقاط خواهیم پرداخت.

الف. مفاهيم

مهم‌ترین مفاهیمی که در عنوان تحقیق به کار رفته است عبارت است از: جریان‌شناسی سیاسی، التقاط، ارزش سیاسی و انقلاب اسلامی ایران که به ایضاح آن‌ها می‌پردازیم:

جریان‌شناسی سیاسی

واژهٔ جریان که مترادف با واژهٔ فرایند و معادل واژهٔ (Process) در زبان انگلیسی است و بیانگر مجموعه‌ای از پدیده‌های در حال تطور است. این واژه ازجمله به پویش فراگرد روند سیر و مراحل نیز ترجمه شده است. در جامعه‌شناسی به معنای یک رشته فعالیت‌های اجتماعی است که چگونگی پیوستگی آن‌ها از روی مشاهدات تجربی به‌دقت و به‌تفصیل روشن شده باشد. به‌عبارت‌دیگر به یک رشته از فعالیت‌های اجتماعی هماهنگ و به‌هم‌پیوسته و گاه به هر تغییری که دارای ویژگی‌ها و یا جهت مشخص باشد جریان اطلاق می‌شود. این واژه در سیاست به معنای دگرگونی‌ها و جنبش‌های سیاسی به کار می‌رود. مراد ما از این واژه در این کتاب همان معنای سیاسی آن است. جریان سیاسی پدیدهٔ تاریخی و سیاسی است که با خصلت جریانی یعنی پدیده‌ای که از یک تاریخ و دورهٔ معین آغاز شده، عینیت یافته و در مدت یا دورهٔ مشخص و معینی استمرار داشته و جاری بوده و به پایان رسیده با ادامه دارد. تأکید بر استمراری بودن آن، نه صرف یک رخداد و حادثهٔ خاص تاریخی مسئله‌ای است که باید در جریان‌شناسی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی این مسئله از مقولات سیاسی است که در آن به جای اندیشهٔ واحد تاریخ و رخداد واحد و معین به اندیشه‌های متکثر و متعدد، مجموعهٔ اندیشه‌ها، رخدادها و ایدئولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان