دانلود و خرید کتاب دایرةالمعارف‌ها؛ جلد چهارم ویلیام کتس ترجمه حمید محسنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دایرةالمعارف‌ها؛ جلد چهارم اثر حمید محسنی

کتاب دایرةالمعارف‌ها؛ جلد چهارم

معرفی کتاب دایرةالمعارف‌ها؛ جلد چهارم

«دایرةالمعارف‌ها (جلد چهارم)» از مجموعه‌ی هفت جلدی مرجع‌‌شناسی کتس؛ درس‌نامه‌ی مرجع‌‌شناسی عمومی و تخصصی فارسی و غیر فارسی پروفسور ویلیام ا.کتس است که حمید محسنی آن را ویراستاری کرده‌است. ویلیام ا. کتس، پروفسور و مدرس علوم و سیاست‌های اطلاع‌‌رسانی در دانشگاه ایالتی نیویورک؛ ویراستار چندین مجله و مجموعه معتبر در حوزه‌‌های مختلف کتابداری به‌ خصوص خدمات مرجع و نیز در بخش ویراستاری انجمن کتابداران امریکا؛ و چندین سال تجربه‌ی کتابداری در یکی از دانشگاه‌ها است. این اثر بخشی از نسخه‌ی کامل کتاب مرجع‌شناسی عمومی و تخصصی فارسی و غیرفارسی است که در بیش از ۷۰۰ صفحه منتشر شده‌بود. نسخه‌ی مختصر و درهم‌کرد آن نیز با همین عنوان در ۴۳۳ صفحه بارها تجدید شده و به عنوان یک منبع درسی و منبع آزمون ارشد و دکترا مورد استفاده‌است. در این اثر، خلاصه‌‌ی مطالب هر صفحه در حاشیه‌ی آن درج شده‌است و برای آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی مهم ایران و جهان نیز بسیار مفید است. سایر عنوان‌های این مجموعه: ۱. کتابخانه‌‌های الکترونیکی و کتابداران مرجع، ترجمه محسن عزیزی‌؛ ۲. کتاب‌شناسی‌ها، ترجمه با اضافات از آیدین آذری‌؛ ۳. منابع ارجاع آماده (آلماناک‌ها، سالنامه‌ها)، ترجمه با اضافات از آیدین آذری‌؛ ۴. چکیده‌نامه‌‌ها و نمایه‌نامه‌‌ها، ترجمه با اضافات از حمید محسنی‌ و محسن عزیزی؛ ۵. منابع جغرافیایی، زندگی نامه‌ای و دولتی، ترجمه با اضافات از محسن عزیزی‌ و حمید محسنی؛ ۶. واژه‌نامه‌‌ها، ترجمه با اضافات از آیدین آذری‌؛ ۷. دایرةالمعارف‌ها، ترجمه با اضافات از آیدین آذری‌؛ مطالعه‌ی این مجموعه برای ناشران و تولیدکنندگان منابع مرجع و پایگاههای اطلاعاتی نیز مفید است.

نظرات کاربران

S
۱۳۹۷/۰۸/۱۸

از سری کتابهای مرجع شناسی است و فقط این جلد بشکل ایپاب ارائه شده بقیه نسخه ها پی دی اف هستند علاقمندان به بخش بریده های کتاب مراجعه کنند.

حسین
۱۳۹۹/۰۲/۰۷

این جلد را به صورت پی دی اف بگذارید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
"Macro Reference" موضوعات را به صورت الفبایی فهرست می‌کند و زیر هر حرف حدود ۵ تا ۱۰ موضوع آورده است. این موضوعات پیوندهایی به سایر موضوعات دارند. مثلا اگر موضوع "books" را جستجو کنیم، با حدود ۳۰ پیوند به مواردی از قبیل "BookWire"؛ کتاب‌های درون‌خطی online books و کتاب‌های سینمای اینترنتی Internet movie books مواجه می‌شویم. شیوه جستجوی کلمه به کلمه در آن وجود ندارد و تمام جستجوها باید از طریق سرعنوان‌های از پیش تعیین شده انجام شود. در این صورت تا چه حد می‌تواند مفید باشد؟ نه چندان؛ چراکه مطالب ارتباط کمی با هم دارند و آن نظمی که در دایرة‌المعارف‌هایی مثل Britanica دیده می‌شود، در اینجا وجود ندارد. در دایرة‌المعارف Britanica تعداد زیادی ارجاع متقابل وجود دارد که گستره حقیقی موضوعات را نشان می‌دهد.
S
۲. Encyberpedia www.encyberpedia.com/index.html پیوندهای تبلیغاتی از نخستین چیزهایی است که در صفحات آغازین آن ظاهر می‌شود. این دایرة‌المعارف یکی از کارهای مرکز خدمات اطلاع‌رسانی مونته کریستو است که نیاز مالی آن را همین تبلیغات برآورده می‌سازد. البته مطالب آن، از نوع مطالبی است که کاربران زیاد با آن سروکار دارند. دو شیوه جستجو دارد. نخست بهره‌گیری از ابزار جستجوی خود اثر است. در این روش، کلیدواژه یا موضوعی را وارد کرده و در صورتی که مطلبی در مورد آن وجود داشته باشد، بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. شیوه دیگر، استفاده از موضوعات عام است. این موضوعات عام در یک نمایه به نام "overview index" آمده‌اند و هر یک شامل گزارمان‌های توصیفی می‌باشد. به طور مثال تحت موضوع "environment" محیط زیست کاربر می‌تواند به پیوندهای جدیدی دست یابد که او را به سایت‌های سازمان‌هایی مثل "سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا"، "سازمان محیط زیست استرالیا" و "سازمان اقیانوس‌شناسی و محیط زیست کانادا" مرتبط می‌سازد. پیوندهای دیگر چندان تخصصی نیستند و شامل اطلاعات کمتری می‌باشند.
S
دایرة‌المعارف Americana دایرة‌المعارف Americana بر مبنای ویرایش هفتم دایرة‌المعارف آلمانی Brockhause Konversations Lexikon، تدوین گردیده است. در حقیقت اولین مجموعه منتشر شده آن ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۳ بیشتر، مقالات ترجمه شده آن اثر آلمانی بود و در حکم سرقت ادبی به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۰۳ اعلام شد که Americana به کلی اثری جدید گشته ولی هنوز بسیاری از مقالات آن اقتباس شده از Brockhause بود. در سال ۱۹۱۸ مجموعه دوباره با تغییرات و اضافات منتشر شد و باز هم مطالبی از Brockhause را در بر داشت. ادعا می‌شود که این مجموعه، با سابقه‌ترین دایرة‌المعارف تمام آمریکایی است.
S
هنر و فنون Online: The Grove Dictionary of Art Online. New York: Grove, ۱۹۹۸ to date, www.grovereference.com/TDA/online/Index. Price varies, but about $۱۵۰۰ a year. Print: The Dictionary of Art. New York: ۱۹۹۶. ۳۴ vols. $۸۰۰۰. Print: International Encyclopedia of Dance. New York: Oxford University Press, ۱۹۹۸. ۶ vols. $۱۲۵۰. ناشر The Dictionary of Art همان ناشر مجموعه The New Grove Dictionary of Music and Musicians است که جذاب‌ترین دایرة‌المعارف موضوعی می‌باشد.
S
Consumer Movement Encyclopedia of the War of ۱۸۱۲ برای بررسی این دایرة‌المعارف‌ها به مقاله سالانه "Outstanding Reference Sources"انجمن کتابداران آمریکا رجوع کنید که اغلب در شماره ۱۵ آوریل Library Journal می‌آید، همچنین در شماره ماه مه نشریه‌های American Libraries و Booklist. در میان ۵۰ تا ۶۰ عنوان مرجع برجسته برگزیده، در حدود دوازده دایرة‌المعارف موضوعی یا بیشتر دیده می‌شود. اکثر آنها در قالب چاپی هستند و تعداد کمی از آنها، به ویژه آنهایی که منحصرآ بر روی سی‌دی‌رام هستند، در نسخه الکترونیکی موجود می‌باشند.
S
دایرة‌المعارف‌های موضوعی روز به روز بر اهمیت دایرة‌المعارف‌های موضوعی یک یا چندجلدی که بهایشان از ۳۵ تا ۹۰۰۰ دلار می‌باشد، افزوده می‌شود. تعداد آنها نیز با هرچه تخصصی‌تر شدن جامعه رو به افزایش است. تقریبآ برای هر رشته علمی و هر موضوعی یک دایرة‌المعارف موضوعی وجود دارد. از میان ۱۲۰۰ مجموعه چاپی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ منتشر شده‌اند، می‌توان این موارد را نام برد که محدوده موضوعی تعدادی از آنها از عنوانشان مشخص می‌شود: The Mafia Encyclopedia Encyclopedia of Animal Rights & Animal Welfare Encyclopedia of Mental Health The New Encyclopedia of the American West The Cat Encyclopedia The Encyclopedia of Mummies The Encyclopedia of Conflict Resolution
S
۲. دایرة‌المعارف دانش بشر. مترجمان: عبدالحسین آذرنگ، و دیگران؛ سرپرست پروژه: محمدرضا جعفری؛ مؤلف بخش دانستنی‌هایی از ایران: نگار نادری؛ گردآورنده بخش‌های الحاقی راجع به ایران و اسلام: محمد شریفی. تهران: فرهنگ نشرنو، واحد فرهنگ‌نویسی و تدوین کتابهای مرجع، ۱۳۸۰. ۳ ج. بخش اعظم این اثر، ترجمه کتاب The Guinness book of answers می‌باشد و بخش‌هایی نیز درمورد ایران و اسلام بدان افزوده شده‌است.
S
۱. سعیدیان، عبدالحسین. دائرة‌المعارف نو. ویراستار: محمد سعیدیان. تهران: انتشارات علم و زندگی، ۱۳۷۸. ۵ ج. ۴۸۱۶ ص. این مجموعه، حدود ۱۵ هزار مدخل دارد که به ترتیب الفبایی تنظیم شده‌اند. اشکال عمده آن نداشتن خط‌مشی و قانون مشخص است.
S
اسپانیایی Online: Nueva Enciclopedia Cumbre en Linea. Danbury, CT: Grolier Incorporated, ۱۹۹۹ to date, quarterly, http://grolier.com.Rate varies. Print: Enciclopedia universal ilustrada Europeo-Americana Espasa. Barcelona: Espasa, ۱۹۰۷ to ۱۹۳۳, ۱۰۸ vols., including annual supplements, ۱۹۴۳ to date. $۸۹۹۵. Distributed in the United States by French and European Publications, Inc. ‫Nueva یک دایرة‌المعارف اسپانیایی روزآمد برای جوانان و بزرگسالان است که به تازگی به خانواده دایرة‌المعارف‌های درون‌خطی راه یافته است. شامل بیش از ۱۵۰۰۰ شناسه و نزدیک به ۸۰۰۰ تصویر، جدول، نقشه و غیره می‌باشد. خواندن مقالات آن آسان است. اگرچه این مقالات گرایشی به آمریکای لاتین دارند، پوشش کلی آنها بین‌المللی است.
S
روسی Print: The Grand Soviet Encyclopedia, ۳rd. ed. New York: Macmillan, ۱۹۷۳-۱۹۸۳, ۳۲ vols. $۲۵۰۰. Published in Russia from ۱۹۷۰ to ۱۹۸۰ asBol'shaia Sovetskaia Entisklopediia, or BSE. با پایان جنگ سرد، این مجموعه اکنون به خاطر مطالب تاریخی و اطلاعات آماری خود درباره مسائلی از قبیل جغرافیا، موسیقی و هنرها، ارزش مهمی دارد. البته نمونه‌هایی از سوگرایی در آن دیده می‌شود. ‫BSE از نظر تخصصی تا حدودی معادل نسخه قدیمی Britannica می‌باشد. کل مجموعه بیش از ۲۱ میلیون کلمه و بیش از ۱۰۰۰۰۰ مقاله دارد. این مجموعه با داشتن مدخل‌های خاص و مدخل‌های عام، ترکیبی است از یک واژه‌نامه معمولی و منابع جاینامه‌ای به همراه مقالات مفصل و طولانی که هر زمینه موضوعی مرتبط با شوروی را پوشش می‌دهد.
S

حجم

۱۵۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۵ صفحه

حجم

۱۵۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۵ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان