دانلود و خرید کتاب قهوه‌خانه و قهوه‌خانه‌نشینی در ایران علی بلوکباشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قهوه‌خانه و قهوه‌خانه‌نشینی در ایران اثر علی بلوکباشی

کتاب قهوه‌خانه و قهوه‌خانه‌نشینی در ایران

معرفی کتاب قهوه‌خانه و قهوه‌خانه‌نشینی در ایران

«...گرچه بیرون تیره بود و سَرد، همچون تَرس،

قهوه‌خانه گرم و روشن بود، همچون شَرْم...»

(مهدی اخوان ثالث)

مجموعه «از ایران چه می‌دانم» دفتر پژوهش‌های فرهنگی با هدف آشناسازی علاقه‌مندان ایران‌شناسی با فرهنگ و تاریخ و هنر ایران‌زمین به قلم توانای متخصصان این حوزه فراهم شده‌است. زبان و شیوه طبقه‌بندی اطلاعات در آثار این مجموعه به گونه‌ای است که هر علاقه‌مندی به راحتی می‌تواند با کتاب ارتباط برقرار کند و از خواندن آن لذت ببرد. مطالب کتاب‌های این مجموعه به همت پژوهش‌گران، تاریخ‌دانان و ایران‌شناسان از معتبرترین منابع فرهنگی، هنری و تاریخی انتخاب و با ساده‌ترین زبان و ادبیات به خواننده منتقل می‌شوند. «قهوه‌خانه و قهوه‌خانه‌نشینی در ایران» به قلم علی بلوکباشی یکی از ده‌ها کتاب مجموعه ارزشمند «از ایران چه می‌دانم»، درباره تاریخچه قهوه‌، رسوم قهوه‌نوشی و قهوه خانه‌نشینی در ایران است.

در این کتاب شما با قهوه و قهوه‌نوشی، چای و چای‌نوشی، تاریخچه قهوه‌خانه در ایران، معماری‌ قهوه‌خانه‌ها، کارکنان قهوه‌خانه و نقش فرهنگی و کارکردهای اجتماعی قهوه‌خانه‌ها آشنا خواهیدشد.

نظرات کاربران

محمد
۱۳۹۸/۰۱/۲۵

بسیار عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
قهوه‌خانه‌هایی هم بودند که در شیوع جرم و جنایت در جامعه و به انحراف‌کشاندن پسران نوجوان و جوانان محلّه و گذر و بی‌آبروکردن خانواده‌های آنها نقش داشتند. در این قهوه‌خانه‌ها معمولاً پسران زیبا و خوش‌بَرورُو را که هنوز مو بر پشت لبانشان سبز نشده بود، به خدمت می‌گرفتند و فضای امنی برای نظربازان و مشتریان هوسران حرفه‌ای فراهم می‌کردند. محمدطاهر نصرآبادی در کتاب تذکرۀ خود جای‌جای به عشق‌ورزی و نظربازی برخی از قهوه‌خانه‌روهای اهل‌ذوق و شاعرمسلک از صنف زرگر و زرکش و طلاکوب به پسران زیبا و خوش‌صورت قهوه‌چی مثل «زاغی‌قهوه‌چی»، «طوفان» و «محمدرضا» در قهوه‌خانه‌های اصفهان در عهد صفوی اشاره می‌کند.
Behrouz
در کنار نقش مثبت و تأثیرگذار نهاد قهوه‌خانه در حفظ و اشاعۀ فرهنگ ملی، قومی و مذهبی و آفرینش و پرورش برخی جلوه‌های هنری در جامعه، شماری از قهوه‌خانه‌ها نقش منفی و ویرانگری هم در رواج بزه‌های اجتماعی در جامعه داشتند. این دسته از قهوه‌خانه‌ها با فراهم‌کردن تریاک و وسایل و بساط تریاک‌کشی، قمار و عیش و عیاشی برای مشتریانی خاص، عملاً در توسعۀ استعمال مواد مخدر و تریاک و مُسْکِرات در میان مردم، به‌ویژه قشر کارگران شهرهای مختلف سهیم بودند.
Behrouz
رفتن به قهوه‌خانه فقط برای لَم‌دادن روی تخت یا صندلی و نوشیدن چند استکان چای و زدن چند پُک قلیان یا چپق و خستگی کار روزانه را از تن بیرون‌کردن نبود، بلکه قصد رفتن به قهوه‌خانه، هم‌نشینی و هم‌صحبتی با هم‌صنفی‌ها، هم‌شهری‌ها و هم‌محلی‌ها، هم‌زمان با خوردن چای داغ و کشیدن قلیان بود. مردم در نشست‌های خود در قهوه‌خانه فرصت می‌یافتند که مشکلات شغلی و امور مربوط به خانواده و محلۀ خود را حل‌وفصل کنند. در قهوه‌خانه کارگران بی‌کار، کار و کارفرمایان، کارگر می‌یافتند؛ معامله‌گران معامله می‌کردند و فروشندگان کالاهایشان را از هر قماش به یکدیگر معرفی می‌کردند. درگیری‌ها و نزاع‌های خانوادگی و محلی نیز معمولاً در همین قهوه‌خانه‌ها با پادرمیانی بزرگان و ریش‌سفیدان محل و قهوه‌خانه‌داران فرومی‌نشست و به صلح و آشتی می‌انجامید.
Behrouz

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان